Gå eller jogge?

Jeg har som mål å gå ned cirka 0,5 kilo i uken. Da jeg begynte i Vektklubb.no veide jeg cirka 108 kilo, men er nå nede i 101. Så er godt på vei. Vil dog et godt stykke til ned så det gjenstår fortsatt mye jobbing fremover. Har ikke noe problem med å holde et sundt kosthold nå, så det er bare treningen jeg må skjerpe meg med.

Det jeg lurer på er forskjellen mellom gåing og jogging. Om det er viktig å kombinere de, eller om det er anbefalt å gjøre den ene mer enn den andre?

Har hørt før at eneste forskjellen mellom jogging og gåing er tiden du bruker på den visse lengden. Så om man har tid til å gå seks km på godt over en time er det like effektivt som å jogge de sammen 6 km på vesentlig kortere tid. Stemmer dette?

Lurer da på dette siden jeg er veldig glad i å gå turer, men ikke fullt så glad i å jogge.

Mvh Thomas

Av Trine Bækkevar Semb

stavgang.art.web.jpgFoto: Frode Hansen

Går du en time i middels tempo forbrenner du cirka 300 kalorier. Du oppnår det samme kaloriforbruket allerede etter 25 minutter, hvis du jogger i middels tempo. Går du med staver, forbrenner du mer kalorier, enn ved å gå uten.

Da har du et fint mål og kommet veldig godt i gang. Da er mye gjort. Og så gjenstår det å fortsette og å la det bli en livsstil.

Når det gjelder valg av aktiviteter, spesielt når du sliter litt med å få rutiner på det, så er det lurt å gjøre mest av det du liker best. Så hvis du er glad i å gå, så synes jeg absolutt du skal gjør mest av det. MEN, for å få fremgang i kondisjonen din og for å få effekt av treningen din de dagene du ikke har så mye tid som en time eller mer, så kan det være lurt å gjøre noe som krever mer. Du kan absolutt få opp intensiteten når du går ved å gå med staver, gå mye i motbakke, gå raskt eller gå å bære på noe eller dytte på f.eks en barnevogn. Men det kan jo være greit å kunne veksle på med jogging som er mer energikrevende. Og variasjon i seg selv er å anbefale! I begynnelsen kan du jo veksle i en og samme tur, mellom gåing og jogging. Hvis du tar på deg joggeklær, og går deg skikkelig varm først, så kan du jo jogge litt, gå litt, jogge litt osv. Etter hvert vil du synes det er lettere å lettere å jogge og jogge større deler av turen.

Du forbrenner cirka like mye når du går med middels intensitet i en time, som når du jogger i middels intensitet i 25 minutter.

Jeg ville gått de dagene jeg hadde en time eller mer til trening, og så ville jeg jogget/gått de dagene jeg hadde noe mindre tid.

Men sats på det du liker!

Hilsen Trine Bækkevar


Ti myter om fettforbrenning


Her får du et program for å komme i gang med å løpe

Alt dette får du som medlem i Vektklubb.no

Klikk på hvert av punktene nedenfor for å lese mer om hva Vektklubb.no tilbyr:

1. Hjelp med din vektprofil

2. Egne menyer

3. Inspirerende oppskrifter

4. Personlig dagbok

5. Treningsprogram

6. Smarte verktøy

7. Diagrammer som guider deg på rett vei

8. Eksperthjelp

9. Nye bekjentskaper og oppbacking fra andre medlemmer

Gi deg selv en ny start!

Med hjelp fra Vektklubb.no kan du gå ned inntil 1 kg i uken.

Vår metode er sunn, naturlig og enkel.

Du kan spise alt, men ikke alltid.

Bli medlem nå!

BMI-kalkulator

Legg inn din høyde og vekt og sjekk om du trenger å gå ned i vekt.

cmkg

Medlemskap og priser

  • 3 mnds medlemskap: kr 399,-
  • 6 mnds medlemskap: kr 499,-
  • 12 mnds medlemskap: kr 649,-
Vektklubb