IKKE POPPIS: Melkeforbruket faller, særlig blant voksne kvinner.

1 av 2 kvinner får i seg for lite kalsium

Drikker for lite melk

Slankediettene får skylden for at voksne kvinner ikke drikker melk.

Av Karianne Svendsen

FAKTA

Osteoporose (benskjørhet) kjennetegnes med redusert bentetthet eller redusert knokkelstyrke. Bentettheten er på sitt høyeste omkring 25-års alder. og reduseres med årene.

Tilstanden øker risikoen for brudd hos den berørte.

Kvinner er mest utsatt fordi de taper benvev raskere enn menn, spesielt etter overgangsalderen, når østrogenproduksjonen bortfaller.

Osteoporose kan forebygges med tilstrekkelig inntak av kalsium (800 milligram per dag), vitamin D (7,5 mikrogram hver dag), fysisk aktivitet, røykeslutt samt tilstrekkelig energiinntak i forhold til behovet.

Vi drikker stadig mindre melk, og det er voksne kvinner som drikker minst. Samtidig er kvinner over 50 mest utsatt for benskjørhet.

Melkekonsumet til Ola Normann har falt betydelig siden 1971. I den store frokostundersøkelsen tidligere i år kom det frem at kun 24 % drikker melk til frokost.

Nå viser det seg at 50, 4 % av norske kvinner får i seg mindre kalsium enn Helsedirektoratet anbefaling på 800 milligram daglig. Det kommer frem i en undersøkelse Norkost har gjort på oppdrag fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)

Slanking

Melk har blitt utsatt for stor konkurranse fra andre drikker. I tillegg har det oppstått mange myter rundt melk, som kan ha bidratt til at kvinner har valgt det bort. I flere ulike slankedietter blir melk svartelistet, sier ernæringsfysiolog Ellen-Margrethe Hovland i Melk.no.

Skjelettet vårt bygges opp og brytes ned kontinuerlig. Frem til 25-års alder bygges det opp mer enn det brytes ned.

- Dersom det nye skjelettet skal bli så sterkt som mulig, er det viktig både for barn og voksne å få i seg nok kalsium og vitamin D, samt være fysisk aktive, sier Hovland.

Ikke for alle

Det er derimot ikke alle som anbefales et kosthold med meieriprodukter. Senter for leseforskning på Universitetet i Stavanger fant i en observasjonsstudie i 1997 at barn med lærevansker kan være mer utsatt for å ha et tarmsystem som dårlig spalter blant annet melkeproteinet kasein.

- Vi anbefaler barn med autisme og lære- og konsentrasjonsvansker som har fått påvist forstyrrelser i tarm, å kutte ut melk og meieriprodukter, sier spesialpedagog Magne Nødland ved Stavanger. Han bruker omlegging av kosthold som en del av behandlingen av barn med adferdsproblemer.

Laktoseintolerante kan komme opp i anbefalt kalsiuminntak ved å bytte ut den tradisjonelle melken med havre-, ris- eller soyadrikk eller laktosefrie varianter.

- Både laktosereduserte- og laktosefrie produkter inneholder de samme vitaminene og mineralene som vanlige meieriprodukter, sier Hovland.

Alt dette får du som medlem i Vektklubb.no

Klikk på hvert av punktene nedenfor for å lese mer om hva Vektklubb.no tilbyr:

1. Hjelp med din vektprofil

2. Egne menyer

3. Inspirerende oppskrifter

4. Personlig dagbok

5. Treningsprogram

6. Smarte verktøy

7. Diagrammer som guider deg på rett vei

8. Eksperthjelp

9. Nye bekjentskaper og oppbacking fra andre medlemmer

Bli medlem i dag!

Med hjelp fra Vektklubb.no kan du ta av inntil 1 kg pr. uke, og komme i bedre form.

Vår metode er sunn, naturlig og enkel.

Meld deg inn

BMI-kalkulator

Legg inn din høyde og vekt og sjekk om du trenger å gå ned i vekt.

cmkg

Medlemskap og priser

  • 3 mnds medlemskap: kr 399,-
  • 6 mnds medlemskap: kr 499,-
  • 12 mnds medlemskap: kr 649,-

Mer fra Vektklubb.no:

Vektklubb