Mat som øker forbrenningen

Spis mat som øker forbrenningen, anbefaler amerikanske spesialister.
fisksakweb1.jpgFoto: Jan Petter Lynau
- Ved å spise "forbrenningsfremmende" matvarer, kan du øke hvilestoffskiftet ditt med hele åtte-ni prosent, hevder dr. Fred Pescatore. Han har tidligere jobbet som medisinsk ansvarlig ved en Atkins-klinikk, og har skrevet flere bøker om blant annet barn og overvekt. Les mer om ham her.

Ved trening forbrenner du bare ca 200-300 kcal på en halv time. Det er derfor er viktig å øke hvilestoffskiftet, dersom du ønsker å gå ned i vekt og holde deg varig slank, påpeker han.

Hvilestoffskiftet, også kalt det basale stoffskiftet eller forbrenning, er betegnelsen på den energien som brukes på alle normale prosesser i kroppen, så som fordøyelse, varmeproduksjon, og så videre. Mer om forbrenning her.

Og spise ofte og riktig, er viktig for å øke forbrenningen. Du bør spise inntil seks velkomponerte måltider pr. dag, anbefaler dr. Reza Yavari i en stor artikkel om forbrenning i den amerikanske nettavisen Timesleader.com.

Dr. Yavari, som er endokrinolog (spesialist på hormoner) er tilknyttet Yale University, og har skrevet boken "It Must Be My Metabolism" (det må være forbrenningen min).

- Folk som sliter med å gå ned i vekt eller med å holde seg slanke, har ofte en treg forbrenning, sier Yavari.

Å hoppe over måltider nedsetter forbrenningen ved å utløse det apetittøkende hormonet ghrelin. Spiser man regelmessig, derimot, utløses det apetitthemmende hormonet PYY, som også øker forbrenningen.

- Med for mye ghrelin i kropppen, så vil du ikke bare komme til å spise et større måltid, men det vil også gjerne feste seg på kroppen din, sier Yavari til Timesleader.com.

Hva er så den beste metoden for å øke forbrenningen og kvitte seg med overflødige kilo?

Spis ofte, spis riktig, og lag deg et muskelbyggende treningsprogram, ifølge ekspertene.

Et måltid som vil fremme en sunn forbrenning vil bestå av en fjerdel proteiner (omtrent på størrelse med en kortstokk), en fjerdedel mat laget av korn, og en halvpart grønnsaker.

Proteindelen bør bestå av magert kjøtt, for eksempel grillet kyllingfilet uten skinn, eller fisk. Unngå fete kjøttyper som f eks and, pølser, salami, medisterdeig og annet fettholdig kjøtt.

Korndelen bør bestå av sunne og gjerne hele korn; altså av ordentlig grovt brød med hele korn fremfor loff, villris i stedet for hvit ris. Styr unna "lys" pasta, og det amerikanerne kaller "behandlede karbohydrater" med mye kalorier, f eks potetgull, taco chips, pommes frites og kjeks.

- Om du spiser noe som innholder mye fett, så er det en kort prosess for kroppen å lagre denne maten som fett i kroppen, sier dr. Rallie McAllister, familielege og forfatter av boken Healthy Lunchbox.

Hvis du ønsker å bygge mager muskelmasse, så spis mager muskelmasse, anbefaler hun.

Når kroppen må bruke tid på å fordøye maten, vil du forbrenne flere kalorier og øke hvilestoffskiftet, ifølge artikkelen.

De amerikanske ekspertene understreker at det er velig viktig å trene, og at dette er en sikker måte å øke forbrenningen på. De anbefaler at du lar mellommåltidene bestå av vannholdige frukter som bær og epler, og gjerne av nøtter.

Vektklubb.no 06.07.06

649,-

12 mnd. abonnement

Deretter 99,- pr. mnd.

499,-

6 mnd. abonnement

Deretter 99,- pr. mnd.

399,-

3 mnd. abonnement

Deretter 99,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.