TATT FOR GOD FISK? Omega-3 hevdes i ny forskning ikke å ha noen forebyggende effekt på hjertesykdommer, uavhengig om man tar det gjennom fisk eller som tilskudd. Foto: Terje Mortensen / VG

Ny forskningsrapport

Omega-3 hjelper ikke for hjertet

Skal du slippe unna hjertesykdommer og slag er ikke Omega-3 løsningen, skal man tro ny gresk forskning. Ekspertene er langt fra enige.

Av Camilla Tryggestad Visjø, Egil Svendsby

Fakta Omega-3
 

• Viktige fettsyrer som kroppen ikke selv kan produsere, og må derfor tilføres gjennom kostholdet.

• Omega-3 kan virke gunstig på hjertets aktivitet og gi en positiv endring i fettsammensetningen i blodet.

• Du kan få i deg Omega-3 gjennom å spise fet fisk, eller du kan ta tilskudd av fiskeolje.

Kilde: Landsforeningen for hjerne og lungesykdommer

Omega-3, funnet i fet fisk som sardiner og laks har lenge vært kjent for å forebygge blant annet hjertesykdommer og slag.

Nå konkluderer forskere imidlertid med at Omega-3 ikke bidrar til å redusere risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag. Det viser en ny gresk studie. Tidligere i år konkluderte også koreanske forskere med det samme.

Og - skal man tro forskerne - har det ingen ting å si om man får i seg Omega-3 som tilskudd eller gjennom å spise fisk, da ingen av delene forebygger hjertesykdommer.

- Samlet så assosieres ikke Omega-3 med en lavere risiko for død forårsaket av hjerteproblemer, plutselig død eller slag basert på relative og absolutte målinger av assosiasjon, skriver Mosef Elisef, som har ledet forskergruppen ved University Hospital of Loannina, i rapporten.

Ulik bakgrunnsdiett

Professor Hans E. Krokan ved NTNU har forsket på Omega-3 og er svært kritisk til forskernes konklusjon.

!
 

Studien ble ledet av Mosef Elisef ved University Hospital of Loannina og publisert i det anerkjente amerikanske tidsskriftet Journal of the American Medical Association.

Studien består av en analyse av 20 tidligere studier, med 68000 pasienter. Forskerne analyserte data fra 7044 dødsfall, 3993 hjerterelaterte dødsfall, 1150 plutselige dødsfall, 1837 hjerteinfarkt og 1490 slag.

- Dette stemmer ikke så godt med summen av resultater jeg har oppnådd selv. Generelt så er det ikke tilstrekkelig med bare en undersøkelse. Dette kan også ha sammenheng med at kostholdet i Hellas i seg selv er såpass gunstig at man derfor kanskje ikke oppnår samme gevinst av Omega-3. Det er ikke garantert at man oppnår samme effekt i alle befolkninger, fordi det blant annet avhenger mye av bakgrunnsdiett, sier Krokan.

Generalsekretær i Landsforeningen for hjerte og lungesykdommer, Frode Jahren er i likhet med Krokan kritisk til resultatene. Han mener sammenhengen mellom kosthold og helse er noe av det mest komplekse man kan studere, men at man ikke kan forholde seg til enkeltstudier og enkeltresultater på isolerte næringsstoffer.

- Mennesker spiser sammensatte måltider og ikke kun Omega-3 eller andre fettsyrer. Folk må ikke feiltolke slike studier dit hen at det ikke spiller noen rolle om de spiser fisk eller ikke. Vi bør spise mer fisk og grønnsaker. Det er bra for hjertet, sier Jahren.

Skeptisk

Naturlig form eller piller? Ifølge studien spiller det ingen rolle. Foto: Nina Ruud / VG

Forsker Gjermund Vogt ved forskningsstiftelsen Nofima har lang erfaring med forskning på Omega-3. Han har ikke lest forskningsrapporten, men mener også at konklusjonen høres merkelig ut.

- Det kommer helt an på hvordan den er utført. Det høres jo litt rart ut, i og med at Pronova har et legemiddel som er et Omega-3 preparat. Dette er det helsekostproduktet som er best dokumentert med tanke på å forebygge hjerte- og karproblemer, så jeg vil ikke legge så mye vekt på en artikkel fra Hellas, sier han.

- Seriøs analyse, men ikke tilstrekkelig forskning

Professor i ernæring og kostholdsekspert i Vektklubb.no, Christian A. Drevon. Foto: Magnar Kirknes

Professor Christian A. Drevon ved Universitetet i Oslo synes det blir for enkelt å trekke en ensidig konklusjon.

- Ved nærmere vurdering av resultatene fremgår det at særlig plutselig død, men også hjerteinfarkt er nær ved å tilfredsstille de strenge krav for å kunne si at man har en gunstig effekt av Omega-3, sier Drevon etter å ha lest forskningsrapporten.

Han avviser likevel ikke studien.

- Dette er en seriøs metaanalyse basert på en rekke tidligere studier som tar for seg kontrollert supplement av fiskeolje til ulike pasientgrupper med ulike typer hjerte- og karsykdommer. Resultatet de finner er at hverken total dødelighet, forekomst av hjertesvikt, hjerteinfarkt, plutselig død og hjerneslag blir påvirket statistisk signifikant av ekstra tilskudd av fiskefett i form av kapsler, påpeker Drevon.

Men han mener resultatene av denne studien er helt avhengig av hvilke kriterier man legger til grunn for utvelgelse av tidligere gjennomførte studier. Og at det ennå er en god del spørsmål som bør klargjøres før man trekker en endelig konklusjon.

- Det er også verdt å merke seg at de aller fleste gunstige helseeffekter av næringsstoffer er dokumenter i forbindelse med at man har et sunt kosthold og ikke ved inntak av kosttilskudd, sier Drevon.

Vektklubb har tidligere skrevet om Omega-3:

Alt dette får du som medlem i Vektklubb.no

Klikk på hvert av punktene nedenfor for å lese mer om hva Vektklubb.no tilbyr:

1. Hjelp med din vektprofil

2. Egne menyer

3. Inspirerende oppskrifter

4. Personlig dagbok

5. Treningsprogram

6. Smarte verktøy

7. Diagrammer som guider deg på rett vei

8. Eksperthjelp

9. Nye bekjentskaper og oppbacking fra andre medlemmer

Gi deg selv en ny start!

Med hjelp fra Vektklubb.no kan du gå ned inntil 1 kg i uken.

Vår metode er sunn, naturlig og enkel.

Du kan spise alt, men ikke alltid.

Bli medlem nå!

BMI-kalkulator

Legg inn din høyde og vekt og sjekk om du trenger å gå ned i vekt.

cmkg

Medlemskap og priser

  • 3 mnds medlemskap: kr 399,-
  • 6 mnds medlemskap: kr 499,-
  • 12 mnds medlemskap: kr 649,-

Mer fra Vektklubb.no:

Vektklubb