GRILLKONGE: Restaurantsjef på St. Lars, Lars Laurentius Paulsen i Oslo vet alt om grilling. Med små triks sparer du inn hundrevis av kalorier på bare ett måltid, men beholder matgleden og den gode smaken. Foto: Hilde Mesics Kleven / VG

Pølsefri sone

Lær å lage saftig og kalorifattig grillmat. Du vil kanskje ikke tilbake til pølsene etter dette?

Av Inga Ragnhild Holst

Grillsesongen er heldigvis ikke over.

– Alt kan grilles, sier Lars Laurentius Paulsen, restaurantsjef på røffe St. Lars på Bislett i Oslo, som kun serverer mat laget på grill.

Han slenger en neve gulrøtter over risten på grillen der kullet stråler i oransje. Så hiver han på hele paprika og chili.

– Paprika gir mye sødme.

Norsk grillmat består ofte av pølser, koteletter, fete dressinger og potetsalat. Et måltid bestående av én grillpølse, én 150 grams stykke grillribbe og to spiseskjeer potetsalat gir til sammen 762 kalorier. Og det uten brus og annen snacks. Hvis man skal ned i vekt, må du også ned i kalorier. Men du må ikke gå på kompromiss med smaken.

Få fire deilige oppskrifter fra St. Lars-kokkene lenger ned på siden!

Mer smak enn kalorier

Paulsen er nemlig ikke opptatt av kalorier.

– Legg merke til at jeg aldri sier at maten er sunn, men at den er god.

Han synes det er trist at det er mye pølser på grillen i sommermånedene når det finnes mye annet godt. Makrell fra Oslofjorden er topp.

– Den kommer innom på besøk i fjorden en gang i året. Den er best og minst fet når den ikke blir for stor. Men den gir sunt fett.

Fisken er fylt med urter og sitron og ser også flott og innbydende ut. Men litt kjøtt må man ha på grillen. Paulsen byr på finfine stykker av lam fra Rogaland som det vil komme mye av i butikkene i tiden fremover.

– Det har mye smak i seg selv. Men jeg har skåret av fettranden og marinert lammet i vin.

Da skal kjøttet ligge i vin med rosmarin og hvitløk imellom fem til 24 timer. Kjøttet får kun noen få minutter på grillen før det hviler en stund. Til lammet serverer han syltet kantarell. Da varmer man opp halvt om halvt med eddik og sukker og lar soppen trekke noen minutter uten at væsken koker.

SØDMEFULL OG SAFTIG: Hiv et par paprika på grillen. De gir 29 kcal per 100 gram, og er deilig tilbehør til både kjøtt og fisk. Foto: Hilde Mesics Kleven / VG

Grilltilbehør

– Hvis man vil ha potet, så kan den legges på grillen og serveres med bare olje, løk og urter.

Han strør en neve maldonsalt over herligheten. Med den sterke varmen, tar det ikke lang tid for de små potetene får gyllent og innbydende utseende.

Kjøkkensjefen har også gode alternativer til fett- og kaloririke dressinger og sauser. Han har laget en dressing av kvarg og ramsløk. Kvarg er en slektning av den kalorigerrige kesamen, men er hakket syrligere.

– Den går godt til både kjøtt og fisk.

Paulsen har selv plukket viltvoksende ramsløk, som ligner hvitløk i smak. Ifølge urteekspert Rolv Hjelmstad har den grønne viltvoksende planten kolesterolsenkende egenskaper, men når man dupper en nygrillet potet i sausen blir helsespørsmål mindre viktig. Sausen smaker sabla godt.

Søtt og sunt

Grillfesten rundes av i søtt. Paulsen har marinert ananasen i chili og sitrongress. Etter en runde på grillen smaker den søt karamell og friskt syrlig.

Ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist mener at St. Lars' meny er et bra alternativ.

– I den fristende menyen er lite mettet fett og mer umettet fett som fiske- og plantefett, og mer frukt og grønt enn i tradisjonell grillmat, sier Blomkvist.

Best og verst på grillen

BEST: torsk på grillen. Foto: Magnar Kirknes / VG

Kjøtt og fisk

Verst: Hamburger gir cirka 300 kcal for burger à 100 gram, en nakkekotelett gir 274 kcal og én grillpølse gir 138 kcal.

Bra: Indrefilet av lam gir 116 kcal per 100 gram, kyllingbryst har 83 kcal.

Best: Torsk gir 75 kcal per 100 gram. Laks gir 181 kcal per 100 gram og makrell gir 226 kcal, men det marine fettet er bra for hjertet ditt.

BEST: grillede grønnsaker, f.eks paprika. Foto: Hilde Mesics Kleven / VG

Tilbehør

Verst: Potetsalat gir 317 kcal per hundre gram

Bra: Potetsalat med olje- og sitronsaftdressing: 81 kcal per 100 gram. En potet: 54 kcal.

Best: Grønnsaker, for eksempel gir én gulrot 36 kcal, 100 gram paprika gir kun 29 kalorier. Salat kan erstatte potetsalat.

Pølsebrød eller lompe? Ett pølsebrød gir 116 kcal, mens en lompe gir 48 kcal per stykk.

Dressing

BEST: kvarg eller kesam. Foto: Magnar Kirknes / VG

Verst: Thousand Island fra Idun har 173 kcal per 100 gram og rømmedressing har 136.

Bra: Dressing av vegetabilsk olje inneholder sunt fett, men har mange kalorier, cirka 100 kalorier per skje.

Best: Kvarg ferskost har 75 kcal per 100 gram, kesam har også lavere fettinnhold enn rømme- og majonesbaserte dressinger.

Dessert

BEST: grillet frukt, f.eks banan. Foto: Terje Bringedal / VG

Verst: Is som for eksempel Daim-is gir 345 kalorier per 100 gram. 100 gram fløte gir 362 kcal, så én skje vispet krem er kanskje nok? Yoghurt-is har 150 kalorier per 100 gram.

Bra: Sorbét er et mer kalorifattig alternativ, men pass på sukkeret hvis du lager den selv.

Best: Ananas gir 55 kcal per 100 gram. Det går fint an å grille mango, epler og banan også. Strø på for eksempler nøtter og kanel. Vaniljekesam er godt til.

Kilder: Kalorier-i.no, Matprat, Livsmedeldatabas.se, Tine, Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Oppskriftene til St. Lars

St. Lars' makrell

Makrell, sitron kuttet i mindre biter, bladpersille, laurbærblad

Saus til makrell: Olivenolje, ramsløk, sitronsaft, sitroncest (sitronskall finrevet med cestjern)

Kvargdressing: 2 dl kvarg (evt kesam), 1 kvast gressløk, 1 stk vårløk, 4 friske laubørblad, 2 ss ramsløksaus (fås i spesialbutikker), salt og pepper

Slik gjør du det: Rens makrellen. Fyll den med sitron og urter. Grilles og hviles til kjernetemperatur på 60 grader. Bruk steketermometer. Rør ut ramsløk og sitroncest i litt olje, hell over sitron. Hell sausen over den ferdigggrillede sausen. Pynt med urter. Serveres med kvargdressing.

Grillet makrell fylt med sitron og urter. Foto: Hilde Mesics Kleven / VG

Lam à la Lars

Lammefilet, rødvin, hvitløk, rosmarin, timian

Syltet kantarell: 400 g kantarell, 100 g sukker, 1 dl hvitvinseddik, 1 laubærblad, 4 pepperkorn

Slik gjør du det: Bland rødvin, hvitløk og urtene og hell den i en pose. Legg kjøttet i posen og la det marinere i 5 til 24 timer. Grilles hardt, la kjøttet hvile til kjernetemperaturen er 40 grader. Bruk steketermometer.Kok opp eddik og sukker. Ta kjelen av varmen og ha i sopp og krydder. Legg plast over la stå i 30 - 40 min.

Rødvinsmarinert lam med kantarell og friske urter. Foto: Hilde Mesics Kleven / VG

Grillet potetsalat

Ferdigkokte poteter med skall, løk, fenikkelbast (de grønne stilkene på fenikkelen), syltet agurk, sitronsaft, sennep, olivenolje, salt og pepper.

Slik gjør du det: Grill ferdigkokte poteter med skall, de skal bli sorte. Kutt opp løk,fennikkel bast og sur agurk. Bland sammen med sitronsaft, sennep, olivenolje, salt og pepper og hell over.

Potetsalat med grillede poteter, løk, fenikkel, sylteagurt og en oljebasert sitrondressing. Foto: Hilde Mesics Kleven / VG

Grillet ananas

Ananas, ingefær, sitrongress, chili, sukkerlake (15 gram sukker og 1 dl vann), krem, vaniljestang

Slik gjør du det: Mariner ananasen i ingefær, sitrongress og chilli i en sukkerlake i 10 min til 24 timer. Grill hardt så den blir karamellisert. Visp krem og smak til med vaniljestang og sukker. Server evt med vaniljekesam.

Grillede ananasskiver marinert i ingefær, sitrongress og chili. Serveres med krem eller vaniljekesam. Foto: Hilde Mesics Kleven / VG

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

Alt dette får du som medlem i Vektklubb.no

Klikk på hvert av punktene nedenfor for å lese mer om hva Vektklubb.no tilbyr:

1. Hjelp med din vektprofil

2. Egne menyer

3. Inspirerende oppskrifter

4. Personlig dagbok

5. Treningsprogram

6. Smarte verktøy

7. Diagrammer som guider deg på rett vei

8. Eksperthjelp

9. Nye bekjentskaper og oppbacking fra andre medlemmer

Gi deg selv en ny start!

Med hjelp fra Vektklubb.no kan du gå ned inntil 1 kg i uken.

Vår metode er sunn, naturlig og enkel.

Du kan spise alt, men ikke alltid.

Bli medlem nå!

BMI-kalkulator

Legg inn din høyde og vekt og sjekk om du trenger å gå ned i vekt.

cmkg

Medlemskap og priser

  • 3 mnds medlemskap: kr 399,-
  • 6 mnds medlemskap: kr 499,-
  • 12 mnds medlemskap: kr 649,-

Mer fra Vektklubb.no:

Vektklubb