2*30: Det viktigste er å komme seg ut og i bevegelse, start treningsprogrammet ditt med to ganger en halv time aktivitet i uken. Foto: Thomas Nilsson/VG.

5 steg til en lettere kropp

Det er ikke så mye som skal til. Litt aktivitet og noen nye spiseregler kan på god vei hjelpe deg til en litt lettere hverdag.

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

Det er ikke til å stikke under en stol at mange av oss ønsker å gå ned i vekt. Kanskje vil du se bedre ut i den «lille sorte» på julebordet, generelt forbedre helsen din eller rett og slett gå en lettere hverdag i møte? Uansett hva din begrunnelse er: disse 5 grepene må du ta for å komme i gang!

Hold snopet til en gang i uken!

LØRDAGSGODT: Det holder med godteri en gang i uken - da blir det mer å glede seg til også. Foto: Eskil Wie Furnes/VG.

Ingenting er så godt som sjokolade, men dessverre er det lite som er så kaloririkt, også. Er det farlig? Absolutt ikke, men jeg regner med at det er flere enn meg som har vanskeligheter med å ta «bare litt»? Forsøk så godt du kan å holde deg til frukt og grønt i hverdagen og unn deg heller litt ekstra på lørdag, eller når du skal i et hyggelig lag med vennene dine! Det blir litt som Ulf Wengård så fint sa en gang i tiden: «godteri spiser vi bare til fest, sånn en gang i uka er best!»
Tips:
- Kutt opp frukt og grønt og sett frem på kvelden slik at du har noe å knaske på. Er lysten på noe godt ekstra tilstede kan du også lage en enkel dipp av mager kesam og en ferdigpose dipmix som du dypper grønnsakene i.
- Innfør en god kveldsmat slik at du ikke går kvelden i møte med en tom magesekk! To skiver grovt brød med noe godt pålegg, eller en mager yoghurt med granola er to gode alternativer.
Her kan du lese hvordan du kan trene opp viljestyrken din. Hvis du syns denne er litt vrien.

Legg inn 2 x 30 minutter med aktivitet hver uke

UT PÅ TUR: Det trenger ikke å være løping, en rask gåtur gjør også godt for kroppen. Foto: Helena Krekling

Det å bruke kroppen gir deg mange andre helsefordeler enn bare vektnedgang, og er absolutt noe du bør strebe etter å få inn i hverdagen. Du trenger på ingen måte å trene hver eneste dag for å se resultater, men 1-3 ganger i uken er å anbefale. Gå en lang tur med en venninne, meld deg på en gruppetime eller tren styrke hjemme i stua - det spiller ingen rolle hva du gjør, så lenge du gjør noe!
Tips:
- Har du barn er det genialt å få med disse på aktiviteten. Ta en sykkeltur, gå i skogen eller stikk på klatring sammen. De vil helt sikkert sette pris på å ha litt mer kvalitetstid sammen med deg, også!
- Er tidskjemaet allerede trangt? Kombiner turen til jobb med trening! Kom deg opp på sykkelen eller ta bena fatt, så er treningen unnagjort før du i det hele tatt har begynt arbeidsdagen.
- Synes du det er vanskelig å trene alene? Meld deg inn på et senter som har et godt utvalg gruppetimer, eller gå sammen med noen venner, lei en egen instruktør og ta treningen utendørs!

Spis én porsjon grønnsaker til hvert måltid

GODT MED GRØNT: Med litt fantasi blir det plutselig litt mer spennende med grønnsaksretter. Foto: Nussara Guldberg.

Grønnsaker inneholder få kalorier og metter godt, og er alfa omega for å lykkes med din vektnedgang. Hvem orker vel å gå rundt sulten hele tiden? En porsjon kan defineres som en neve, og til middag anbefaler jeg to! Og husk, grønnsaker kan være så mye mer en kokt brokkoli og en kjedelig salat. Lag en form for pure, prøv deg på bakte grønnsaker i alle former og fasonger eller lag en krydret wokvariant.
Hva med å prøve bakte tomater?
Eller wokede grønnsaker med curry og kokos?

Spis mer proteiner

GULT ER KULT: Egg er en god kilde til protein. Prlv dem i en omelett med grønnkål - godt og sunt og mettende. Foto: Jørgen Braastad.

Et høyere proteininntak vil ikke bare være med på å bevare den muskelmassen du allerede har, det vil også øke forbrenningen din og kan føre til at du spiser mindre. Det å få i seg tilstrekkelig med proteiner er med andre ord veldig viktig for å lykkes med vektnedgangen!
Tips:
- Tenk over at hvert måltid bør inneholde en proteinkilde. Dette kan være egg, kjøtt, linser, bønner, fisk, fugl eller et melkeprodukt.
- Ha litt ekstra kjøttpålegg, egg eller cottage cheese på brødskiven til lunsj
- Lag en salat med bønner eller linser i ved siden av middagen
- Bytt ut yoghurtprodukter med de ulike mellommåltidene du får i butikken: gresk yoghurt, skyr, 14, cottage cheese, kvarg og kesam.

Kutt ut småspisingen

Mellommåltider er kjekt å ty til når sulten melder seg noen timer før middag, men én neve nøtter her, litt rosiner der og en bit sjokolade her fører raskt til at kaloribudsjettet sprekker. Forsøk å spise faste måltider med en god sammensetning av proteiner, fett og karbohydrater slik at du holder deg god og mett frem til neste måltid, og legg heller inn noen planlagte mellommåltider dersom du vet at det kan bli litt for lenge å vente.
Tips:
- Ha med deg noe lett i veska som du kan ty til dersom sulten trenger seg på! En liten bar, gjerne en med litt proteiner i, en skyr eller en frukt er supert å ha de dagene det skulle knipe.
- Har du kjøleskap på jobb? Ha ferdigkuttet frukt og grønt stående som du kan raske med deg om du trenger noe å tygge på!

Sist, men ikke minst

Det er verdt å nevne at det som fungerer i lengden er det som faktisk passer inn i din hverdag. Har du en hektisk jobb hvor lunsjapuser er uaktuelt? Del opp lunsjen din i flere små porsjoner slik at du kan raske med deg litt her og der. Har du barna alene hver ettermiddag, slik at en tur på treningssenteret er uaktuelt? Ta de med ut på en sykkeltur! Det er tross alt bare fantastien som setter grenser.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Bakkeintervall tok mammakiloene

Slik blir du 10 kilo lettere

Treningsprogram: slik trener du deg ned i vekt

Slik unngår du joggesmellen

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

718,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

548,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

438,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.