Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
sukker
 

KUTT: For å kutte ut det raffinerte, usunne sukkeret, kan du erstatte det med sunnere alternativer som i tillegg inneholder næring. Foto: Kjell Inge Søreide og Kyrre Lien

6 erstatninger for sukker

Prøv disse tipsene om du skal redusere inntaket av sukker, uten å ty til kunstige søtningsstoffer.

Det er ikke alltid enkelt å holde seg borte fra søtsaker, spesielt ikke om du er skikkelig glad i alt som er søtt. Det finnes kunstige søtningsstoffer, det finnes raffinert sukker, og det finnes naturlige søte alternativer. Dersom du forsøker å kutte ned på sukkerinntaket, uten å erstatte det med kusntige søtningsstoffer, prøv noen av disse tipsene.

1. Dadler!

 

SØTT: Dadler er naturlig veldig søte, og i tillegg proppet med næring. Foto: Annemor Larsen

Å spise dadler er en av de beste og mest naturlige måtene å redusere sukkerinntaket på. Mens prosessert sukker har null næringsstoffer, er dadler fulle av vitaminer, mineraler, antioksidanter og fiber. Du kan bruke dadler for å gi en søt smak til hjemmelaget granolabar, havregryn, desserter og smoothier. Dadler er i tillegg et fint mellommåltid etter trening.

Hvor sunt er egentlig kunstig søtstoff?

2. Krydder og urter

 

SMAK: Krydder og urter setter god smak på maten, som kan være med på å minke søtsuget. Foto: Sara Johannessen

Selvom de fleste kryddertypene ikke er søte, vil de sette mye og god smak på maten som kan gjøre at du ikke har lyst på sukker. Mens krydder som kanel, kardemomme, nellik og muskat setter en søt smak uten å legge til kalorier eller de negative effektene av sukker. Urter som basilikum, mynte og koriander setter også en søt smak på maten.

Les om 13 enkle måter å spise sunnere på

3. Fersk frukt og bær

 

NATURLIG: Det er mange forskjellige typer frukt som er søte og god fra naturens side. Foto: Trond Solberg

Epler, pærer, bananer, kirsebær og jordbær er veldig søtt og godt uten noe ekstra sukker. Prøv å ta litt fersk frukt i havrefryn, yoghurt, salater og sandwhicher for å tilfredstille sukkerbehovet ditt. Eller lag en smoothie kun bestående av frukt og bær - smaker nydelig.

4. Honning

 

ALLSIDIG: Honning kan brukes til mye, blant annet som topping på yoghurt. Foto: Kyrre Lien

Honning er kjent for sine antibakterielle egenskaper, i tillegg til antioksidanter. Også er det veldig søtt fra naturens side. Bruk honning i kaffen, over yoghurt og i baking og matlaging. Den mørke, rå, uprosesserte honningen er den sunneste.

5. Ren lønnesirup

 

REN: Hell ren lønnesirup over for eksempel proteinpannekaker, søtt og godt. Foto: Göran Bohlin

Nøkkelordet her er ren. Det finnes mange forskjellige lønnesiruper på markedet, flere er ikke ekte lønnesirup. Den rene lønnesirupen inneholder vitaminer og mineraler. Bruk den på pannekaker, over grønnsaker og i kaker.
Her er isen du kan spise og holde deg slank.

6. Steviaplanten

 

SUKKERBOMBE: Stevia er kjempesøtt og kan erstatte sukker. Men finn den rene, naturlige typen. Foto: Kjell Inge Søreide

Det selges en del steviaekstrakt, det du skal se etter er et produkt med 100% ren stevia. Det kan være store forskjeller på produktene. Stevia er kalorifri, og nesten 100 ganger søtere enn hvitt raffinert sukker. Så bruk mye mindre! Stevia kan brukes som erstatter for annet sukker i baking og matlaging.

Det er mange måter å unngå det usunne sukkeret på. Etterhvert som du erstatter det med frukt og naturlig sukker, og det har gått noen uker - kommer du til å merke at coca colaen og sjokoladen smaker alt for søtt.
Kilde: Allwomenstalk.com

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Ny og forbedret tjeneste - dette får du!

Les også:

Spis etter klokka - bli kvitt søtsuget

Ta tilbake lørdagsgodtet