Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
sommertrening
 

AKTIVITET: Alle former for aktivitet er bra, om du kombinerer bevegelse i hverdagen med andre aktiviteter, kan du få fart på forbrenningen! Foto: Line Møller og Karin Beate Nøsterud

6 tips for å brenne flere kalorier i hverdagen

Ingenting øker forbrenningen mer enn fysisk aktivitet. Å være aktiv i hverdagen er i tillegg enklere enn du tror.

Med litt ekstra fokus på bevegelse i hverdagen, kan du enkelt forbrenne like mye som ved en treningsøkt. Det skal nemlig ikke så mye til. I tillegg er sommeren her, og det byr på morsomme aktiviteter som kan gi litt av en treningseffekt.

Det er de små tingene som teller. Om du tar trappen fremfor heisen, går til jobb eller hopper av bussen et stopp tidligere, tilbringer ettermiddagen på volleyballbanen, leker med barna eller danser til favorittmusikken i stua, vil det ha betydning. All aktivtet er bra!

Seks tips for å brenne flere kalorier

1. Ta trappa!
En effektiv måte å få mer fysisk aktivitet inn i hverdagen på, og du får brukt setemusklene som vi ellers sitter ganske mye på.

2. Knebøy mens du pusser tennene.

...eller mens du venter på at vannet koker, eller på at maten blir klar.

Slik får du et tidseffektivt døgn med sunn mat og trening.

3. Gå dit du skal
Om du bor i gåavstand fra jobb, matbutikk, treningssenter, barnehagen eller skolen til barna; gå!

4. Sov godt
En god natts søvn er viktig. Du blir uthvilt og klar for en aktiv dag dagen derpå.

5. Ta aktivitetspauser
Reis deg opp og gå en tur på kontoret, beveg deg under reklamepausen, sett på favorittmusikken og dans i stua - alt er bedre enn stillesitting.

Les hvorfor stillesitting forkorter livene våre.

6. Lek!
Lek og moro er ikke bare for barna. Klatre, danse, padle - finn en aktivitet du elsker. Kanskje får du en ny hobby også.

Her har vi listet opp en rekke aktiviteter, og hvor mye du kan forbrenne på disse.

Dette forbrenner hverdagsaktivitetene:

 

VASK: Å vaske brenner kalorier! Jo hurtigere du jobber og større bevegelser du bruker - desto mer forbrennes. Foto: Kyrre Lien

!

 

Verdiene som ligger til grunn for beregningene av kalorier som forbrennes ved trening, er basert på internasjonale standarder av forbrenning ved ulike aktivitetsformer.

Denne vitenskapen er ikke helt eksakt, og det finnes noen forskjeller mellom de ulike tabellene som finnes innenfor denne genren.

Antall kalorier forbrent på en aktivitet vil alltid kunne variere, hovedsakelig på grunn av svingninger i intensitetsnivåer. Derfor vil det alltid, i ethvert dataregnskap av denne art, forekomme individuelle variasjoner.

For å måle mer nøyaktig kan du bruke en pulsmåler som stilles inn i tråd med dine individuelle mål, og som du har på deg under hele aktiviteten.

Trappegåing - 15 min
Kvinne 65 kg: 74 kcal
Mann 85 kg: 102 kcal

Vaske gulv - 30 min
Kvinne 65 kg: 84 kcal
Mann 85 kg: 119 kcal

Gå tur - 40 min
Kvinne 65 kg: 177 kcal
Mann 85 kg: 243 kcal

Danse i stua - 20 min
Kvinne 65 kg: 78 kcal
Mann 85 kg: 108 kcal

Løpe kjempefort til bussen - 5 min
Kvinne 65 kg: 71 kcal
Mann 85 kg: 94 kcal

Lage mat - 30 min
Kvinne 65 kg: 51 kcal
Mann 85 kg: 76 kcal

Klippe gresset - 60 min
Kvinne 65 kg: 233 kcal
Mann 85 kg: 323 kcal

Dette forbrenner sommeraktivitetene:

 

SOMMER: Varmere luft byr på flere utendørsaktiviteter, som padling. Foto: Helge Mikalsen

Padle kano - 60 min
Kvinne 65 kg: 200 kcal
Mann 85 kg: 280 kcal

Fiske - 40 min
Kvinne 65 kg: 112 kcal
Mann 85 kg: 158 kcal

Strandvolleyball - 30 min
Kvinne 65 kg: 230 kcal
Mann 85 kg: 310 kcal

Stå på konsert og høre på musikk - 60 min
Kvinne 65 kg: 90 kcal
Mann 85 kg: 136 kcal

Om du en dag går i 40 minutter, tar trappene gjennom hele dagen, lager middag i halvtime og avslutter med litt volleyball - vips så har du forbrent 532/731 kalorier kun på disse aktivitetene!

Vi har tatt utgangspunkt i en mann på 85 kg, samt kvinne på 65 kg, for å anslå omtrentlig hvor mange kalorier man forbrenner ved de ulike aktivtetene. Verdiene som ligger til grunn for beregning av kalorier som forbrennes ved trening, er basert på internasjonale standarder, såkalt metabolsk ekvivalent (MET-verdi) ved ulike aktivitetsformer.

Antall kalorier forbrent vil alltid kunne variere og aldri være helt presis, hovedsakelig på grunn av svingninger i intensitetsnivået, altså hvor mye du tar i til enhver tid. Det vil derfor alltid forekomme individuelle forskjeller, og tallene vi presenterer må kun sees på som omtrentlige, ikke en fasit.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Treningen som går som en lek!

Appene som gjør det morsomt å trene

Ferietrening i syden på 10 minutter