MOTIVASJON: Noen ganger trenger vi litt drahjelp. Å finne en treningsform du elsker, eller å deg inspirere av andre kan holde liv i motivasjonen.

7 tips for å holde fokuset oppe når du skal ned i vekt

Noe av det vanskeligste under vektnedgang og livsstilsendring er å holde seg fokusert og motivert. Her er noen tips som kan hjelpe deg.

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

Det er ikke alltid lett å holde motivasjonen oppe, spesielt ikke når det er så mange fristelser rundt oss. Da er det greit med en liten oppvekker. Vi har samlet noen strategier som kan hjelpe deg med å holde fokuset oppe.

1. Vær bevisst når du handler

 

SNACKS: Kjøp inn sunn snacks, og du kommer til å spise sunn snacks. Eple med kanel og vaniljekesam er nydelig. Foto: Fredrik Solstad

Det du tar med deg inn i hjemmet ditt, avgjør hva du kommer til å spise når du er der. Om du kjøper usunn mat, kommer du antakelig til å spise usunn mat. Velg sunne måltider, og sørg for å ha sunn snacks tilgjengelig når behovet melder seg. Gode eksempler er gulrøtter, usaltede nøtter, oppskjæret frukt og smoothies.

2. Les før- og etter historier!

Å lese suksesshistorier om andre som har klart det du jobber mot er motiverende. Når du ser at andre klarer det, blir du påminnet om at du også kan få det til! I tillegg kan du få noen tips og triks på veien.
Les om hvordan Tone Nerjordet gikk ned 14 kilo på 4 måneder

3. Se hvordan kroppen forandrer seg gjennom bilder

Å kunne se at du har gått ned i vekt er en god måte å holde seg fokusert på. Ved å for eksempel ta bilder av deg selv i undertøy på samme sted hver mandag - også legge alle bildene ved siden av hverandre, kan du se progresjonen mye tydeligere enn når du ser deg i speilet hver dag.

4. Finn en treningsform du elsker!

 

AKTIVITET: Det finnes utallige treningsformer, sørg for å finne en du elsker! Foto: Robert S. Eik

Hvis du hater treningsrutinen din, og det er et pes å dra på trening hver gang, er det på tide å finne på noe nytt. Det er så utrolig mange forskjellige måter å holde seg i form på, finn ut hvilken aktivitet som er noe for deg. Noen elsker å jogge, andre danser salsa eller klatrer. Hva syns du er gøy?
Les om hvorfor yoga gir fantastiske resultater for både kropp og sinn.

5. Les motiverende sitater

Det finnes tusenvis av sitater om livsstilsendring, sunnhet og vektnedgang, og det kan være ganske inspirerende å lese de. Finn dine favoritter og skriv de ned i inspirasjonsboken din eller screenshot de og ha de lagret på telefonen din. Ta de opp når du trenger motivasjon.

6. Belønn deg selv!

Belønninger er motiverende. De kan være nøyaktig det du trenger for å holde deg på matta over lengre tid. Det kan forøvrig være greit å ikke bruke mat som belønning, men finne andre ting du liker - som en kveld ute med vennene dine, eller et nytt plagg du har ønsket deg, kanskje i en mindre størrelse enn sist? Belønningene kan være små eller store, det handler bare om hva du føler det er verdt å jobbe mot.

7. Søk kunnskap om vektnedgang og sunn livsstil

Det er gøy å lære om sunn livsstil. Du finner nye oppskrifter, nye måter å trene på, og tips for å ta sunnere valg i hverdagen. Det er uendelig med blogger om dette, og bøker. Gjennom å lære hvorfor du skal ta sunne valg, vil du holde deg mer motivert.
Sulten mellom måltidene? Her er 5 mellommåltider under 200 kalorier

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kilde: allwomenstalk.com

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

718,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

548,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

438,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.