Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 360,-
 

STERK START: - Deilig å være i gang igjen etter en julefeiring med altfor mye mat, sier Marius Ørvik (26) fra Oslo. Han trener på tidlig på dagen for å unngå «ettermiddagsrushet» på treningssenteret i januar. Foto: Frode Hansen / VG


Bli kvitt julekiloene!

Har du brukt et par måneder på å legge på deg noen kilo, så ikke forvent at de forsvinner på et par uker. Tar du det rolig, øker du sjansene for å lykkes – også på lang sikt.

Vil ned i vekt

 

I en tidligere meningsmåling gjort av InFact for VG, svarte 4 av 10 at de ønsket å gå ned i vekt, mens 1 av 4 mente at partneren burde slanke seg.

– Julen kan oppsummeres med ett ord, og det er mat, sier Marius Ørvik mens han tar pause fra knebøyene.

Markedssjefen fra Oslo er i full gang med årets første styrkeøkt på Sats/Elixia Akersgaten.

– Jeg har ikke veid meg, men føler at jeg har gått litt opp i vekt, forteller han.

Vanligvis er Ørvik opptatt av både trening og sunt kosthold, men i julen tok han fri fra rutinene.

 

- Jeg liker baseøvelser som knebøy, markløft, chins og benkpress best, de er mest effektive, sier Marius Ørvik (26). Han er i gang med årets første styrkeøkt på Sats/Elixia i Oslo. Foto: Frode Hansen

I en fersk undersøkelse gjennomført av InFact på vegne av VG, svarer totalt 4 av 10 at de går opp i vekt i julen. De aller fleste går bare opp 1–2 kilo, mens kun tre prosent svarer at de går opp mellom 3–5 kilo. Av dem som går opp i vekt i julen, prøver 4 av 10 å bli kvitt kiloene i januar.

– Jeg har som nyttårsforsett å trene styrke tre til fire ganger i uken. Jeg har sett mange som smeller til i januar, men som forsvinner igjen i februar. Mitt råd er derfor å unngå å gå for hardt ut og droppe planene om å trene syv dager i uken, råder Ørvik.

VG har bedt en treningsekspert, en ernæringsfysiolog og en av landets beste personlige trenere til å gi sine råd til dem som ønsker å gå ned i vekt på nyåret, og bli der. Leder for livsstil og forebyggende helse i Synergi helse, Jill Jahrmann, har gode nyheter til dem som bare skal bli kvitt de to kiloene de la på seg i julen.

– Lettere å bli kvitt

– Det er lettere å bli kvitt disse kiloene, fordi de har kommet på når man har levd uvanlig, slik at de da med mindre innsats forsvinner når du går tilbake til din normale livsstil, sier Jahrmann, som også er utdannet fysioterapeut med mastergrad idrettsvitenskap.

For svært mange handler imidlertid en ny start i januar om å prøve å bli kvitt mer enn bare det lille ekstra som la seg i desember.

 

TRENINGSEKSPERT Jill Jahrmann. Foto: Espen Sjølingstad Hoen / VG

– Den store faren er ikke de to kiloene du legger på deg i julen, men den livsstilen du har som skaffer deg en kilo eller to hvert år, slik at det blir en oppadgående kurve. Denne kurven kan man bruke januar til å bryte, sier Jahrmann.

Kosthold mest effektivt

Har man mange kilo som skal av og er i dårlig fysisk form, er det riktig kosthold som vil ha størst effekt i begynnelsen, ifølge Jahrmann.

– Da klarer man ikke å forbrenne så mye ved hjelp av fysisk aktivitet, for eksempel fordi man ikke klarer å løpe i en time. Etter hvert som man blir i god form, og det kan man bli på kun tre måneder, vil man kunne klare å forbrenne langt flere kalorier gjennom trening, selv om aktiviteten føles like anstrengende som den gjorde før du kom i form.

Hun anbefaler å prioritere kondisjonstrening om man vil ned i vekt.

– Skaffer man seg kondisjon, blir man en forbrenningsmaskin, og man forbrenner også mer under hvile.

Styrketreningen bør imidlertid ikke droppes helt.

7000 kalorier = 1 kilo fett

 

Får du i deg 7000 kalorier mer enn hva du forbrenner, tilsvarer det en vektoppgang på en kilo, og motsatt.

For å gå ned en kilo i uken, må man da altså ligge 1000 kalorier i underskudd per dag, som er veldig mye. Blant annet derfor anbefales det å ligge 500 kalorier i underskudd per dag, som gir en vektnedgang på en halv kilo i uken.

Det er flere utfordringer ved å gå så hardt til verks; blant annet risikoen for å mislykkes på grunn av stor sult/sug-følelse med så stort energiunderskudd, og dessuten faren for at du mister mye muskulatur.

Kilde: Ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen

– Når man går ned i vekt er kroppen bygget slik at den bryter ned inaktivt materiale. 20 minutter styrketrening to ganger i uken er nok til at kroppen sparer på musklene og kvitter seg med fett i stede. Mister man muskler, havner man fort i den evige runddansen som mange pulverslankere kjenner til, hvor man skrur ned forbrenningen sin. Da ender man ofte opp med å gå raskt opp i vekt igjen, sier Jahrmann, som anbefaler en tidsmessig fordeling på 70 prosent kondisjon og 30 prosent styrke.

KOM I FORM: Treningsprogrammet for både kondisjon og styrke

Mat i tarmen

Tap av muskelmasse skjer også om man går for raskt ned i vekt.

– Jeg vil anbefale å ikke bruke mindre enn en måneds tid på å bli kvitt de to kiloene man har gått opp i julen. Tar man en halv kilo i uken, har man i stor grad lagt opp løpet for et varig resultat, sier Jahrmann.

Selv om tallet på vekten kanskje er høyere etter jul, betyr det ikke at du har lagt på deg så mye fett som oppgangen tilsier.

– Hvis disse to kiloene handler om de to ukene med feiringer, så vil nok en del av dette handle om vannretensjon og ikke fett. Mye sukker og salt binder nemlig vann i kroppen, og kan raskt forårsake to kilo vektendring. En bidragsyter til disse kiloene er også matrester som befinner seg i tarmen. Dette er årsaken til at mange ofte raskt går ned opp til flere kilo de første dagene på diett, sier ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen.

SPIS DEG SLANK: Dagsmenyen som får deg ned i vekt

kvitt_julekiloene2
 

Har du våget deg på vekten? Foto: Elisabeth Stigum / VG

Gode råd for et sunnere liv

  • Finn andre måter enn mat for å håndtere stress. Ta, for eksempel, noen dype pust.
  • Si til deg selv at du har kontroll, at du vet hva du vil, og at du jobber for å nå målene dine.
  • Ikke tenk på visse matvarer som usunne, men derimot at mengder kan være usunne.
  • Finn ut hvorfor du spiser. Er det fordi du er sulten eller at du fikk noe gratis på jobben eller matbutikken?
  • Man kan gjøre mye mer med grønnsaker enn å koke dem. Lag pureer, stapper og salater.
  • Kanskje kan du bytte ut brødmaten med en deilig salat til lunsj og unne seg litt godt på den måten.
  • Planlegg måltider. Ha med for eksempel litt nøtter, et eple eller en banan om du blir sulten på farten.
  • Ikke kjøp julegodteri til halv pris. Vi vet at åpnet pose er tom pose.
  • Om du har mye igjen i spiskammerset, inviter på etterjulsbesøk og få det delt utover.

  • Tenk forbrenning og høy intensitet på trening.

  • Ikke sett deg for høye treningsmål, da man lett kan bli lei og pådra seg skader.

  • Husk at all aktivitet i hverdagen teller, ikke bare treningen.

  • Mange spiser mye knekkebrød og salat når de skal ned i vekt, som ofte gir veldig lite kalorier og næring. Dette gjør ofte at man sprekker på kvelden når sulten sniker innpå.

Kilder: Psykolog Sigurd Stubsjøen, ernæringsfysiolog Camilla Andersen og Therese F. Mathisen, treningsekspertene Trine Hattestad og Jill Jahrmann.
 

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Ny og forbedret tjeneste - dette får du!