MOTEBLOGGER: Kjersti Kihle (22) tar bilde av seg selv til kategorien «Dagens antrekk». Hun er en av mange tusen motebloggere som er med på å definere trendbildet.

Norske Kjersti utfordrer tynnhetsidealet i mote-bransjen

- Bloggere med former

De kommer ikke inn i størrelse 36, men poster gjerne bilder av seg selv i korte skjørt og trange topper.

Bloggerne er med på å sette nye standarder i motebransjen.

Klikk, klikk, klikk. Kjersti Kihle (22) fra Hønefoss skyter bilder av dagens antrekk til bloggen sin, Kks.blogg.no. Hun har på seg et kort skjørt og vinterens frekkeste strømper. Hun bruker størrelse 42.

– Stil og mote har ingenting med størrelse å gjøre, sier Kihle, og poserer så antrekket vises best mulig.

Definisjonsmakt

Kihle synes at det er mer spennende å følge med på andre bloggere enn å lese motemagasiner, selv om hun også leser disse. Hun tror at motebloggerne i større grad enn de tradisjonelle magasinene er med på å definere og skape trender.

Kjersti Kihle elsker klær og mote, og tror bloggere er med på å definere og skape trender. Foto: Annemor Larsen


– Mange bloggere har flere lesere enn mange magasiner og aviser. Det er lettere å føle nærhet til en blogger man har fått et forhold til fordi man følger bloggen, enn til en modell i et moteblad. Og bloggere kommer i alle farger og fasonger.

Det er den kjente amerikanske bloggeren og modellen Nadia Aboulhosn, enig i.

–Bloggere er med på å sette nye standarder, sier Aboulhosn til VG.

Selv blir hun stadig avbildet i alt fra New York Times til Vogue iført spektakulært elegante antrekk i størrelse large. Og hun skjuler på ingen måte verken mage eller rumpe.

Størrelse 42 i Vouge

De internasjonale motebladene ser ut til å speile det nye moteuniverset. Italienske Vogue hadde sist sommer en moteserie der modeller med runde armer og fett på magen viste frem utfordrende designerklær.

I høst kjørte den amerikanske utgaven en moteserie med bikinimodellen Kate Upton, som er blitt berømt for å ha den lille polstringen på hoften de fleste vanlige mennesker er utstyrt med.

Også norske Elle hadde i vår en stor modell på forsiden.

ELSKER KLÆR: Kjersti Kihle synes det er synd at det kan være vanskelig å finne fine klær hvis du er ekstra stor. Selv bruker hun størrelse 42 og er ikke redd for å synes.

   
– Bloggerne har gjort idealene mer varierte. Det geniale med blogguniverset er at alle får anledning til å være sin egen moteredaktør. Nettet gjør verden mer demokratisk, sier Elle-redaktør Signy Fardal.

EKSTRA HOT: – Ofte har ikke stil noe med hva du har på deg å gjøre, men hvordan du bærer det, sier blogger og modell Nadia Aboulhosn. Foto: Nadia Aboulhosn

Hun mener likevel at det kun er et fåtall av motebloggerne som har lyktes med å bli premissleverandører, men Elle-redaksjonen følger nøye med og har selv knyttet til seg flere bloggere.


Ærlighetsautoritet. Bloggerne har en enorm påvirkningskraft, sier Ida Jackson, forfatter av boken Hvordan ta over verden uten å gå ut av huset.

– Bloggerne har autoritet i kraft av sin ærlighet. En forsker kan lage en stor studie, men den har likevel ikke like stor påvirkningskraft som en person som forteller sin historie. På nettet oppstår det motekulturer og motesubkulturer og alt går raskere, sier Jackson.

Når Kjersti Kihle sitter i redaktørstolen på jenterommet hjemme på Hønefoss, går det i paljetter, farger, korte skjørt og høye hæler. Regler som at man skal gå med omslagskjoler og mørke farger, har hun knapt hørt om.

– Jeg følger ingen regler, men kler meg etter dagsform og etter hva jeg mener at jeg passer. Jeg er smal i livet og markerer gjerne det med et belte. Så har jeg lange bein og derfor bruker jeg gjerne korte skjørt.

Så laster hun de nye bildene opp på Mac’en og vips, så har hun vist verden at du er like trendy i størrelse 42 som i størrelse 36.


Mer realistisk kroppsbilde

Medienes fremstilling av kvinner gjør at kvinner får dårligere kroppsbilde, viser de fleste internasjonale studier ifølge en artikkel i tidsskriftet Media Psychology.

Andre undersøkelser viser at kun 3- 5 prosent av kvinner passer inn i det vestlige, tynne idealet.

Bloggere kan bidra til skape en større variasjon av idealer, sier Ingela Lundin Kvalem, førsteamanuensis ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo.

– I dag blir vi eksponert for enorme mengder bilder som vi kan sammenligne oss med. Dette påvirker oss - og særlig unge mennesker - og idealene er nesten umulig å oppnå. Bloggere som ikke oppfyller det typiske idealet og som samtidig viser at man også kan se fine ut, er nyttige, sier Kvalem.

Også fete har stil

Bloggere er nå i ferd med å bryte ned de gamle skjønnhetsidealene, sier Amanda Valdez. Foto: Amanda Valdez

– Hver dag gir meg en mulighet til å fortelle verden at jeg er komfortabel og trygg i kroppen min, og at også jeg kan ha stil, selv du kanskje ikke tror det fordi jeg er fet.

Dette sier moteblogger Amanda Valdez (27) fra California, som bruker store størrelser.

Hennes beste råd er å kle deg så du blir glad.

– Forsterk de trekkene du liker best ved deg selv. Gå ut av komfortsonen og utforsk farger og ulike stiler. Ikke vær redd for farger, mønstre, volum og teksturer. Lek med moten, det skal være morsomt. Ha alltid på deg et godt smil.

Valdez driver bloggen Fashionloveandmartinis.com.



Store motebloggere

nadiaaboulhosn.com

garnerstyle.blogspot.no

nicolettemason.com

archedeyebrow.com

stylishcurves.net

fashionloveandmartinis.com


  

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her
 

Les også:

Så lett kan du spare julekalorier!

En uke uten sukker

Spar fett i julebaksten