Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 360,-
marianne bekken before and after
 

SYNELIG FORSKJELL: Med fokus på sunnere kosthold og mer aktivitet har Marianne Bekken (25) lykkes med livsstilsendring og vektnedgang. Bildet til venstre er tatt i januar 2018, og bildet til høyre er tatt i mai. Foto: Privat

Brudekjolen motiverte Marianne til å ta av 22 kilo!

I desember 2017 prøvde Marianne brudekjolen hun skulle ha på seg syv måneder senere. Glidelåsen gikk ikke igjen. I stedet for å bestille en større størrelse bestemte hun seg for bruke kjolen som motivasjon til å finne tilbake til trivselsvekten.

Marianne Bekken (25) har vært medlem i Vektklubb i seks måneder, og resultatene er enorme. Her er hennes suksesshistorie, fortalt med egne ord:

Marianne Bekken

 

Alder: 25 år
Bor: Ottestad i Hedmark
Yrke: Tolk/ledsager for hørselshemmede og døvblinde
Høyde: 170 cm
Ned i vekt: -22 kilo
Tiden det tok: 6 måneder

Derfor slet jeg med vekten:

Jeg har vært kraftig egentlig så lenge jeg kan huske. Selv om jeg har drevet med idrett har jeg vært litt større enn de andre, og det har jeg alltid fått høre også. Jeg har hatt flere perioder hvor jeg har gått litt ned i vekt, men så har jeg aldri klart å holde på de gode rutinene. Jeg har for eksempel brukt mat og godteri som belønning for at jeg har gått ned i vekt og som trøst hvis jeg har hatt det vanskelig eller vært stresset i perioder.

Jeg har vært medlem i Vektklubb en gang tidligere, våren 2012 før jeg begynte å studere på Høgskolen i Oslo. Da gikk jeg ned 25 kilo på fem måneder og var ganske nær trivselsvekten. Dessverre klarte jeg ikke å holde på de gode rutinene jeg hadde laget meg. Jeg flyttet hjemmefra og kosthold og trening ble lagt igjen hjemme. Med mye skolearbeid, hyggelige lunsjer med venner og et kollektiv med mye god mat og brownies falt all fornuften bort. Så fikk jeg meg kjæreste og de altfor velkjente kjærestekiloene kom snikende på.

marianne bekken 1
 

FØR: Dette bildet av Marianne er tatt sensommeren 2017. Foto: Privat

Det toppet seg da jeg ble gravid. Jeg var kjempedårlig hele svangerskapet og med en ekstrem bekkenløsning i tillegg orket jeg ikke å bevege meg. Så da gikk det jo bare én vei, til slutt var jeg 40 kilo overvektig.

Vanskelige mammakilo: Amming gjør ikke nødvendigvis at du raser ned i vekt

Vendepunktet

I desember i fjor stod jeg i brudesalongen med drømmekjolen på. Den gikk ikke igjen i ryggen, så vi skulle egentlig bestille en størrelse større, men der og da bestemte jeg meg for at det skulle jeg i hvert fall IKKE! Jeg skal ned i vekt, minst 15 kilo frem mot august. Jeg hadde jo gjort det før, så jeg skulle nok klare det igjen. Januar 2018 og det er kun syv måneder til bryllupet vårt. Nå skal det skje noe her!

Slik gikk jeg ned:

Skikkelig selvdisiplin på kostholdet og trilleturer med datteren min hver dag har gjort susen. Har det vært dårlig vær eller dårlig tid har jeg tatt en kort økt på stepkassa. Jeg har gjort ganske enkle, men likevel så vanskelige, endringer som å spise mer fisk, større andel grønnsaker og salat enn for eksempel pasta og potet. Magert pålegg fremfor fete oster og salt pålegg. Brød er min største kjærlighet og verste fiende. Derfor har jeg vært nødt til å bytte ut brød med knekkebrød. De første ukene holdt jeg meg helt unna godteri, men nå kan jeg spise litt ekstra i helgen hvis jeg vil.

Når jeg skriver dette virker det så enkelt, men det har virkelig vært tøft til tider. I selskaper eller middagsbesøk har jeg slitt med å ta små og fornuftige porsjoner. Og jeg har endt opp med dårlig samvittighet lenge etterpå. Heldigvis har jeg klart å jobbe med den delen, og slått meg til ro med at det er faktisk lov å kose seg!

Utskeielser er normalt: Regn med tilbakefall

På samme måte som man ikke blir tynn av ett sunt måltid blir man ikke tjukk av ett usunt måltid. Og det er her jeg tror mange går på en smell. Man tror man har feilet fordi man har tatt et dårligere valg en dag eller to. Men det har man jo ikke. Dette er en livsstilsendring og ikke en slankekur! Så lenge mesteparten av kostholdet er næringsrikt, magert og godt, så gjør det heldigvis ingenting å unne seg litt ekstra ved spesielle anledninger.

marianne bekken 4
 

SYKKELGLAD: – Finn en aktivitet du liker, oppfordrer Marianne. Bildet er tatt i mai 2018 like før hun skal ut på en 2-mils sykkeltur. Foto: Privat

Det har også vært vanskelig når folk som står meg nær ikke har kommentert at jeg ser bra ut. Jeg har jo gått ned ekstremt mye og samtlige vet at jeg har et prosjekt frem mot bryllupet. Jeg har gledet meg til å komme pyntet i selskaper for å «vise meg fram», men så er det ingen som sier noe. Det tror jeg har vært det vanskeligste egentlig. Støtte og oppmuntring fra andre er så mye viktigere enn mange kanskje tror. Noen syns kanskje det vil høres rart ut, men man sitter jo med en følelse av at vektnedgangen ikke synes.

Uansett, alt i alt, jeg føler meg så utrolig mye bedre nå! Jeg leker lettere med datteren min på 1,5 år. Jeg orker å være aktiv med venner og familie og det er så deilig! Men det aller aller beste for selvfølelsen min tror jeg må være å kunne gå inn i vanlige butikker og kjøpe en bukse jeg syns er fin!

I desember 2017 kjøpte jeg brudekjolen min og da var den for liten. 15 planlagte kilo ble til 22 kilo ned og nå, seks måneder senere, er den for stor og må sys inn. Det er god følelse det!

marianne bekken 5
 

NÅ: Slik ser Marianne ut i dag! En av de store fordelene ved å gå ned i vekt er å kunne handle klær i vanlige butikker, synes Marianne. Bildet er tatt 21. juni 2018. Foto: Privat

Veien videre, slik skal jeg holde vekten:

Nå teller vi ned dagene til bryllupet 4. august, og på den dagen kommer jeg til å føle meg så fin! Det blir en måned med «slankestopp» i sommer og så skal jeg ta av de siste 10 kiloene etter bryllupet.

Jeg jobber fortsatt med å kvitte meg med den gnagende dårlige samvittigheten jeg får når jeg skeier ut, men det går lettere og lettere for hver gang, heldigvis.

Mine 3 beste råd:

1. Ikke gi opp selv om du har gått på en smell. Fortsett med sunne valg resten av dagen. Man blir ikke tynn av ett sunt måltid, og heller ikke tjukk av ett usunt måltid.

2. Finn en aktivitet du trives med. Du trenger ikke legge deg i hardtrening for å få resultater. Gåturer eller dansing gjør også underverker!

3. Vær åpen om prosjektet ditt. Fortell venner, familie og kolleger at du skal ned i vekt. Da kan man legge litt til rette ved å for eksempel ha sunnere middager og desserter.

Og husk å være snill mot deg selv underveis. Gi deg selv skryt og gode ord, legg merke til forskjellene og vær skikkelig stolt av hvert fremskritt du gjør!

Vennlig hilsen Marianne Bekken (25) fra Ottestad i Hedmark

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Gikk ned 32 kilo: – Jeg har bevist for meg selv at jeg kan!

Øystein ville nå vekten fra førstegangstjenesten

Aud Brekken (60): – Det er aldri for sent å gjøre noe med helsen!

Mye jobb og overtidsmat ga mange ekstra kilo. Så tok Lisa grep.