Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

LYST PÅ NOE GODT? Da bør du prøve chiapudding med mangopuré! Foto: Bettina Kojan

Chiagrøt med mangopuré

Chiafrø

 

Chiafrøene består av om lag en tredjedel fett hvorav mye er essensielle fettsyrer (plantebasert omega-3 og omega-6). Vel så stor del av frøene består av kostfiber, og de inneholder også en del proteiner, vitaminer, mineraler, sporstoffer og antioksidanter.

Dette er like mye lørdagskos som hverdagssacks. Chiagrøt kan fungere godt som frokost laget kvelden i forveien, eller som en deilig dessert for å stilne eventuelt søtsug som melder seg utover kvelden. Topp med det du liker best av nøtter, bær eller frukt og nyt!

Matspaneren tester: Er chiafrø supermat?

Chiafrø markedsføres som supermat og har fått en mengde tilhengere de siste årene. Spesielt populært er det blitt å bruke de næringssrike frøene i nettopp kjøleskapsgrøt, eller over-natten-grøt, da de trenger litt tid for å svelle. Chiafrøene kan absorbere hele tolv ganger sin egen vekt i væske og får en geléaktig konsistens. De smaker ingenting, men trekker til seg smak fra væsken de sveller i.

Personlig trener, blogger og matentusiat Bettina Kojan (@bettinakojan) har laget denne lekre chiapuddingen med mangopuré. Ikke noe problem å styre unna de usunne fristelsene når dette smaker så godt! Og denne godbiten metter mye bedre enn sjokolade.

Chiagrøt med mangopuré

chiapudding2
 

Chiafrø markedsføres som supermat, men det finnes forsvinnende få vitenskapelige studier på chiafrø som kan underbygge disse studiene. Kostfiber har god helseeffekt, spesielt for fordøyelsen, men at chiafrø er bedre enn andre fiberrike fullkornsprodukter finnes det ingen dokumentasjon på. Foto: Bettina Kojan

Til 1 porsjon (309 kcal uten topping) trenger du:
20 g chiafrø
80 g kokosmelk mager
1 ss agave nektar/honning
150 g frossen mango
ønsket bær og nøtter til topping

Slik gjør du det: Start med å ta mangoen ut av frysen slik at den kan bli blitt myk før du skal bruke den. Mål opp chiafrø og kokosmelk, bland godt sammen og rør inn agave nektar/honning. Smak til om du ønsker en søtere variant. Sett blandingen inn i kjøleskapet i 15-20 min til chiafrøene har trukket til seg veske og blitt en mer puddinglignende konsistens. Frøene sveller veldig i kontakt med veske så om du ønsker å spe på med nøttemelk eller vann for å få en mindre kompakt pudding er det også en mulighet.

Mens blandingen godgjør seg i kjøleskapet lager du mangopuré. Mål opp ca 150g og bruk en håndmixer til du får en jevn og glatt mangopuré. Her kan du selvfølgelig tilsette søtning om du ønsker det, men jeg synes mango er søtt som det er og lar den være naturlig søt.

Fyll et glass eller ønsket skål med mango, chiapuddingen og topp det med nøtter, frø og friske bær eller frukter. Perfekt frokost eller dessert om du ønsker. Chiapuddingen holder seg godt i kjøleskapet over natten om du vil ha den med dagen etter.

Se næringsinnhold (kun VK-medlemmer)

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Lag frokosten klar allerede i kveld

Lag deilig nøttesmør av mandler

Går du i sukkerfritt-fellen?

Nye studier viser at lettbrus ikke gjør deg overvektig