Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

NOK FOR EN HEL DAG: – Mange av rettene på bordet er så kaloririke at de dekker hele dagsbehovet for en voksen person, sier klinisk ernæringsfysiolog Eline Birkeland.

Den beste og verste take-away-maten

I take-away-mat kan det skjule seg store mengder olje og fett.

Take-away-stedenes oljebruk kan gjøre middagen til en kaloribombe. For eksempel vil fem spiseskjeer olje alene gi like gi mange kalorier som tre kjøttkaker, to poteter, en gulrot og litt saus til sammen, eller en sjokoladeplate på 100 gram.

For så lite som en spiseskje matolje gir hele 120 kcal!

Vektklubb.no bestilte take-away-retter med asiatisk, italiensk, indisk og japansk mat for å bedømme hva som er smartest å velge om man skal ned i vekt. Vi har regnet ut kaloriinnholdet i hver rett, og fått hjelp fra klinisk ernæringsfysiolog Eline Birkeland til å bedømme hvor sunne rettene er. Hun jobber til daglig ved Senter for sykelig overvekt ved Aker sykehus.

10 tips: Når vekten står bom fast

Sauser det til

– Ved første øyekast kan man tro at asiatiske retter er sunne fordi de er rike på grønnsaker. Men ikke la deg lure, det er lett å skjule enorme mengder olje i grytemat, sier Birkeland.

– Hvis man spiser på restaurant eller bestiller takeaway ofte, så har det mye å si hva man velger, sier klinisk ernæringsfysiolog Eline Birkeland.

Birkeland fyller en hvit plastskje med sausen fra retten med innbakt svin, og mot den hvite bakgrunnen kan man tydelig se hvordan oljen skiller seg fra den sursøte sausen. Vanligvis kommer klar, asiatisk saus godt ut kalorimessig, men ikke hvis restauranten tilsetter olje.

– Det er vanskelig å si om oljen har smittet over fra frityren eller om den er tilsatt, men sausen inneholder definitivt fett, og relativt mye av det, sier Birkeland, i det hun studerer og smaker på retten med innbakt svin.

Kylling Gong Bao, som gjerne består av kyllingfilet, grønnsaker, saus og ris, er en populær rett og et sunnere alternativ til innbakt svin, men kun hvis sausen er oljefri.

Fett i matlagingen: Denne oljen bør du velge

– Vi spiser også med øynene, derfor er vi svært opptatt av at maten vår både skal smake godt og se bra ut, forteller kokk, eier og daglig leder av Xiangs kjøkken i Oslo, Xiang Xu.

Sausene til kylling- og svinekjøttrettene vi bestilte, er laget av buljong, ingefær, hvitløk, chili, chilisaus, sukker, salt og diverse krydder, og null fett, forteller han.

– Oljen vi ser i sausen må derfor stamme fra de innbakte kjøttstykkene, noe som gir er et urovekkende bilde av hvor mye fett som kan skjule seg i innbakt og panert mat, sier ernæringsfysiolog Birkeland.

Hun anbefaler å velge asiatiske retter med rent kjøtt og mye grønnsaker dersom du vil passe vekten.

– Rismengden til de asiatiske rettene ser normale ut, og det er rikelig med grønnsaker, men sausen og innbakt svin trekker fettprosenten opp og totalinntrykket ned, konkluderer hun.

Dynker risen i olje

Birkeland ser på begeret med ris som fulgte med de indiske rettene, og konstaterer at hvert beger egentlig er passe til to porsjoner. Innholdet i begeret veier hele 384 gram, mens risen som fulgte med de asiatiske rettene veide 222 gram. Den glinsende bunnen i risbegeret avslører at her er det tilsatt olje.

– I enkelte kulturer er det vanlig å helle olje over risen fordi god mat er blank mat, forteller Birkeland.

Slik gjør du take-away sunnere
 

• Be gjerne om mindre mengde ris eller pasta og større mengde grønnsaker og salat.

• Velg fisk, kylling eller rent kjøtt fremfor innbakt eller panert kjøtt.

• Be om å få sausen i et separat beger. Da kan du selv velge hvor mye du vil bruke.

• Velg tomatbasert saus fremfor fløtesaus til pastaretter.

• Dropp brød, hvitløksbrød eller nanbrødet. Om du får med nanbrød, be om å få det uten olje.

• Lemp take away maten over på en vanlig middagstallerken. Det er vanskelig å bedømme porsjonsstørrelsen når du spiser rett fra begeret. Når du spiser fra en kjent tallerken så kan du sammenligne maten med en hjemmelaget porsjon. Dessuten blir noe av oljen liggende igjen i begeret.

Oljen hindrer at risen brenner seg fast i kjelen, men vil også bidra til at kaloriinnholdet skyter i været.

– Disse ekstra oljekaloriene er det ikke mange av oss som er klar over, vi tenker jo at ris er ris. Du kan kjenne igjen oljete ris ved at den fremdeles er blank etter at den har dampet fra seg, forklarer Birkeland.

– Hvis du øker inntaket ditt med en spiseskje olje eller margarin daglig, uten å gjøre andre endringer på matinntaket eller aktivitetsnivået, så vil du over tid gå opp 6-7 kilo. Dette er et faktum dersom man ikke gjør noen andre endringer, og vil være likt for en liten dame som for en diger mann. Det er like sikkert som tyngdeloven, konstaterer Birkeland.

Lei ris og pasta? Prøv dette tilbehøret

JaiPur restaurant i Oslo leverte den indiske maten og bekrefter at de heller olje over risen og naanbrødene. De bruker 300 milliliter rapsolje til fem kilo ris. Men selv om risen tilsettes olje, så vinner tradisjonelle indiske kjøkken i vår sammenligning på tilberedningsmetode av kjøtt.

– Alt kjøtt er grillet på grillkull og ikke stekt i fett, forteller daglig leder Surjinder Singh Brar.

Restauranten bruker en del kremfløte, creme fraiche og cashewnøtter i de indiske sausene, men de kan også lage saus uten fløte og meieriprodukter hvis kunden ønsker det.

– Korma er opprinnelig en kongelig rett, der alt skal være med, kan Sarah Brar, konen til Surjinder, fortelle oss.

De mest kaloririke av alle take away-rettene er indisk lam korma som vi har anslått til å inneholde cirka 1600 kcal, og pasta carbonara som gir omtrent 1500-1700 kcal, inkludert brød og smør som fulgte med.

– Spaghetti carbonara inneholder ingen grønnsaker, det er bare hvit pasta dynket i kalori- og fettrik fløtesaus, og noen baconbiter her og der. Brødet som kom ved siden av er unødvendige ekstrakalorier, sier Birkeland.

Sanitino’s bruker 230–300 gram pasta per porsjon. Daglig leder Vassilios Kostopoulos synes at porsjonene er for store.

– Det er slik gjestene vil ha det. Vanligvis er det kun kvinner som legger igjen mat på tallerkenen, forteller Kostopoulos.

Birkeland synes det er positivt at du som kunde hos Santino’s kan velge fullkorn eller glutenfri pasta fremfor vanlig, hvit pasta.

- Fullkornspastaen med tomatbasert saus og skalldyr komme mye bedre ut enn spaghetti carbonara, selv om porsjonsstørrelsen er litt stor. Dessuten savner jeg grønnsaker, påpeker Birkeland. Vektklubb har anslått kaloriinnholdet i Penne (fullkorn) ai frutti di mare til cirka 800 kcal.

Gå for sushi

Hvis du vil gå for sunn take away-mat så oppfordrer Birkeland deg til å velge sushi.

- Helsedirektoratet anbefaler oss å spise mer fisk og til det formålet er sushi ypperlig. Med sushi slipper du også sauseproblemet. Dersom du styrer unna tempuraen (friterte varianter) og majones (ofte beskrevet som chilisaus på menyen), så kan du fint unne deg 12 biter maki eller 12 biter sushi, som tilsvarer omtrent 500 kcal.

- Det er som en hverdagsmiddag å regne, ikke «lørdagsmiddagene» som de andre rettene på bordet. Det eneste jeg savner er selvfølgelig mer grønnsaker, sier Birkeland.
Sunne oppskrifter: Asiatisk vintermat med slankevri

Fire steder, åtte retter

Italiensk pasta

Dropp brødet! Fullkornspenne med tomatsaus og sjømat til venstre, spaghetti carbonara til høyre. Levert fra Santino's Spaghetteria i Oslo

«Pasta ai frutti di mare»

Fullkornpasta med tomatbasert saus og sjømat
Vekt: 617 g + 40 g (loff) + 13 g smør = 670 g
To skiver loff og smør: 300 kcal
Energi: 800 kcal + 300 kcal brød og smør = 1100 kcal

«Spaghetti carbonara»

Hvit pasta med fløtesaus og bacon.
Vekt: 651 g + + 40 g (loff) + 13 g smør = 704 g
To skiver loff og smør: 300 kcal
Energi: 1400 kcal + 300 kcal brød og smør = 1700 kcal

Kommentar: – Spaghetti carbonara inneholder ingen grønnsaker, det er bare hvit pasta dynket i kalori- og fettrik fløtesaus, og noen baconbiter her og der. Tomatbaserte retter er sunnere valg, sier Birkeland.
 

Asiatisk

Fant oljeperler i sausen. Kylling gond bao uten cashewnøtter til venstre, innbakt svin til høyre. Levert fra Xiangs kjøkken i Oslo.

«Kylling Gong Bao»

Kyllingfilet med chilisaus, grønnsaker og ris.
Vekt: 417 g + 222 g ris = 639 g
Energi: 440 kcal + 260 kcal (ris) = 700 kcal

«Innbakt svin»

Innbakt svinekjøtt med sursøtsaus, grønnsaker og ris.
505 g + 222 g ris = 727 g
Energi: 740 kcal + 260 kcal (ris) = 1000 kcal

Kommentar: – Oljen vi ser i sausen må stamme fra de innbakte kjøttstykkene, noe som gir er et urovekkende bilde av hvor mye fett som kan skjule seg i innbakt og panert mat, sier ernæringsfysiolog Birkeland. Hun anbefaler å velge asiatiske retter med rent kjøtt og mye grønnsaker dersom du vil passe vekten.
  

Indisk

Se så mye ris! Kylling tandoori til venstre, lam korma til høyre. Levert fra Jaipur Restaurant i Oslo

«Chicken tandoori»

Benfri kyllingfilet marinert med krydder, servert med marinert løk, ris og raita (yoghurtdressing).
Vekt: 353 g kylling og løk + 383 g ris + 202 g raita = 938 g
Energi: 300 kcal (kylling) + 550 kcal (ris) + 130 kcal (raita) = 980 kcal

«Lam korma»

Lam i karrisaus med cashewnøtter, rosiner, fløte og kokosmelk, servert med ris, salat og nanbrød.
Vekt: 438 g lam + 383 g ris + 95 g nanbrød = 916 g
Energi: 700 kcal (lam) + 550 kcal (ris med olje) + 350 kcal nanbrød = 1600 kcal

Kommentar: – Den fløterike sausen i lam korma inneholder ofte malte cashewnøtter, som trekker kaloriinnholdet opp. Nanbrød og store mengder ris gjør at retten blir svært kaloririk. Hvert beger med ris er egentlig passe mengde til to porsjoner. Retten chicken tandoori er et bedre valg, fordi sausen serveres ved siden av, og du kan spise mindre av risen.
  

Sushi

Du kan spise flere biter av makirullen dersom du unngår tempura og chilimajones. Levert fra Xiangs kjøkken i Oslo.

Seks makibiter med laks og purreløk og seks makibiter med scampi og avokado

En bit maki med laks og purreløk (27 g) = 43 kcal
En bit maki med scampi og avokado (26 g) = 41 kcal
Vekt: 318 g
Energi: 504 kcal

Åtte biter tempura maki med laks, fritert scampi, agurk og chilimajones

En bit tempura maki (28 g) = 62 kcal
Vekt: 224 g
Energi: 496 kcal

Kommentar: Så lenge man unngår tempura og chilimajones, så er sushi positivt. Risen trenger du ikke å bekymre deg over. For å illustrere så gir 1 gram sushiris (vanlig mengde i en makibit er 10 gram) 2 kcal, mens 1 gram majones gir 7 kcal og 1 gram frityrolje gir 9 kcal.

Kaloriberegningene er anslått ved hjelp av Vektklubb.nos matvaredatabase, caloricounter.com, weigtlossresources.com, myfitnesspal.com, matvaretabellen.no og restaurantenes egne nettsider.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her

Les også: