Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 379,-
12 måneder: kr 719,-
 

MER GRØNNSAKER: Fyll tallerkenen med grønnsaker og topp med en passe mengde kjøtt og saus, er rådet fra Vektklubb-ekspert Anette Skarpaas Ramm. Foto: Sara Johannessen/VG.

Den kalorifattige julematen

Om du ønsker en lettere jul bør du fylle tallerkenen med smakfullt og næringsrikt tilbehør, tipser Vektklubb-ekspert Anette Skarpaas Ramm.

Det er ikke all julemat som er rik på fett og kalorier. Tilbehøret består ofte av grønnsaker som både er næringsrike og kalorifattige, så om du ønsker en lettere julemiddag kan du la tilbehøret spille en større rolle, råder Vektklubb-ekspert og klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm. 

– Å fylle store deler av tallerkenen med de mist kaloritette matvarene fører til at du kan spise en stor porsjon uten at det trenger å bli for mange kalorier. Velg derfor mest grønnsaker, poteter og rotmoser, så vurder hvor mye kjøtt og saus du tenker er passe mengde, forklarer Anette Skarpaas Ramm. 

– Det er også lurt å spise sakte og kose seg med maten, da har du mulighet til å kjenne metthetssignalene før du har spist for mye, tipser hun. 

Det sunneste tilbehøret er matvarene som primært er laget av grønnsaker, som for eksempel rotmos, rødkål og surkål, ifølge Skarpaas Ramm. 

– Ha gjerne godt med grønnsaker til alle måltider, slik at energitettheten blir lavere og næringstettheten høyere. 

Flere triks: Ti tips til en lettere jul 

Hun legger til at det ofte også er fisk som sild og laks på koldtbordene i julen, og at det gjerne kan få plass på tallerkenen.

– Både sild og laks er fete fiskesorter som vi bør spise minimum 200 gram per uke av, legger hun til. 

Vi har samlet næringsinnholdet i noe av det vanligste juletilbehøret:

Mange som har ribbe på julaften bruker rødkål til. Den lilla grønnsaken gir kun 25 kcal per 100 gram. Rødkålen er også rik på C-vitamin som styrker immunforsvaret, og øker opptaket av jern fra andre matvarer, skriver Opplysningskontoret for Frukt og Grønt.

 

FARGESTERK: Den lilla kålen kan lages på flere måter, denne er fra Lise Finckenhagen for Godt. Foto: Sara Johannessen/VG

Mange har også rosenkål til julemiddagen, og den er i samme familie som rødkålen. De små, grønne grønnsakene gir kun 36 kcal per 100 gram. Rosenkålen har lavt fettinnhold og høyt innhold av folat, vitamin C, kostfiber og folat. Folat bidrar til å redusere tretthet og utmattelse, ifølge frukt.no.

 

DEN LILLE GRØNNE: Rosenkål er rik på blant annet folat og vitamin C, og hører julen til for mange. Foto: Sara Johannessen/VG

Er det pinnekjøtt som fyller tallerkenen er det kanskje kålrabistappe ved siden av. Det gir kun 31 kcal per 100 gram. Kålroten har også et høyt innhold av vitamin C, folat og kostfiber. Om du lager kålrabistappe etter denne oppskriften fra Godt, så er det kun skvetten med kremfløte som bidrar med fett. Skarpaas Ramm anbefaler at man begrenser mengden fete meieriprodukter i mosene, og heller smaker til med krydder. 

– Det anbefales også å koke grønnsakene skikkelig møre for å få frem sødmen i grønnsakene, legger hun til. 

 

ROTMOS: Kålrabistappe er vanlig tilbehør til julematen. Foto: Magnar Kirknes/VG

Surkål er også ofte å finne på julebordet, og kålen gir da kun 54 kcal per 100 gram. Ifølge oppskriften Lise Finckenhagen har laget for Godt er det kål, eple, eddik, karve, salt, eplemost og sukker i hjemmelaget surkål. Kålen er en vegetabilsk proteinkilde, ifølge frukt.no, den er også rik på C-vitamin, kalium og kostfiber.

Les også: 

Så mange kalorier er det i julekaffen 

Smeltet ost har ikke flere kalorier enn kald

Fem grunner til å spise mer grønnsaker