Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

CRAVINGS: Deilig, farlig junkmat kan fort gjøre oss hekta. Er du vant til å spise salt ferdigmat er det større sannsynlighet for at du plages av saltsug. Foto: Jørgen Braastad / VG

Derfor skriker kroppen etter salt

Lytter du til saltsuget kan det lett føre til et skyhøyt inntak av salt som vi nordmenn allerede spiser for mye av.

 

Klinisk ernæringsfysiolog Marianne H. Wennersberg. Foto: Karin Beate Nøsterud / VG

Søtsug er et godt kjent begrep og kanskje til og med kjent problem. På den andre siden av smaksskalaen har vi saltsug. Mange har nok kjent på denne preferanse for det som smaker salt og være «fysen på» noe salt; det være seg alt potetgull og salte peanøtter til en brødskive med ost eller en burger.

Hvorfor føler vi denne trangen? Er det dager der vi trenger vi ekstra salt? Skal vi gi etter for dette behovet? Finnes det sunnere alternativer til salt snacks?

Smakstilvenning

Preferansen for saltsmak henger sammen med saltinntaket ditt. De som vanligvis spiser mye salt mat, liker også godt saltsmak, mens de som er mer forsiktig med salt foretrekker også mindre salt mat. Så saltsmaken kan man da si er tillært. Det betyr også at vi kan venne oss til mindre salt.

Saltet skjuler seg

 

SALTKILDE: Omkring tre fjerdedeler av saltet vi får i oss kommer fra industribearbeidede matvarer og mat spist på serveringssteder (kantine og gatekjøkken er verstinger). De største saltkildene er kjøttprodukter og kornproduker - som kjøpebrød, opplyser Helsedirektoratet. Foto: Javad M. Parsa / VG

Helsefarlig
 

Høyt inntak av salt gir økt risiko for hjerneslag og dødelig hjerteinfarkt, det viser forskning. Høyt blodtrykk er en av de viktigste risikofaktorene for redusert folkehelse, og hjerte- og karsykdommer er den vanligste dødsårsaken i de fleste land inkludert Norge.

Redusert saltinntak vil derfor kunne gi betydelige helsegevinster.

Kroppen vår trenger salt, men ikke mer enn 1,5 gram om dagen. Gjennomsnittsnordmannen får i seg 10!

Den største kilden til salt er bearbeidede matvarer, det som er tilsatt maten før du kjøper den utgjør faktisk 70-80 % av saltinntaket. Det overrasker kanskje at kjøttprodukter og kjøpebrød er blant de matvarene som bidrar til mest salt. Resten av saltet er det saltet vi bruker til matlaging og ved bordet og det saltet rene råvarer inneholder.

Uten salt: Lag ditt eget tacokrydder

På grunn av «trusselen» for mye salt har å si for folkehelsa, så er det å gi deg noen forslag til de sunnere valgene av salt snacks når du er «fysen» ikke så lett. Hvorvidt en matvare er sunn eller ikke beror nettopp på sammensetningen. Ta for eksempel chips. Chips er stekt i olje, og hvis oljen er av den sunne umettede typen, så er det et bedre valg enn om den var stekt i usunt fett. Men den inneholder fortsatt mye salt, og det bør vi prøve å redusere på. Hva gjør vi da?

Trodde du fullkornschips er mye sunnere enn vanlig potetgull? Tro om igjen.

Avvenn saltsmaken

Det er mulig å venne seg av med saltsmaken, men det bør tas gradvis. Er du vant til å spise ferdigmat kan et sunnere måltid laget av rene råvarer smake tamt.

Den profilerte mesterkokken Harald Osa utfordrer oss på smak i et intervju i radio P1 (Ekko). Han sier vi lurer oss selv med å salte maten for mye. Av de fire grunnsmaker salt, søtt, surt og bittert, er det salt vi trenger minst av. Balansen av sødme og syre er avgjørende for å fremheve de gode smakene i maten, forteller han. Salt demper den naturlige aromaen i maten og saltet tar overhånd.

Grüne Woche - Berlin
 

Spekemat og kjøttpålegg som salami har et høyt saltinnhold. Foto: Ulrika Walmark

Balanser heller med sødme og syre (og gjerne litt bitterhet) og fokuser bort fra saltet, fortsetter han. Kjøtt, fisk og sjømat og grønnsaker inneholder alle naturlig sødme og ved å tilsette ørlite syre i form av sitron, lime eller appelsin, så vil smaken ta seg fram bedre og saltet vil ikke bli savnet.

Jeg kjenner at det er betryggende å høre fra en kokk at vi kan sløyfe salt uten å miste smaken!

Det har med vane å gjøre, som med så mye annet. Bordsalt kan fint erstattes med urter, krydder og naturlige smakstilsetninger. For eksempel spisskummin, basilikum, oregano, kroiander, timian, rosmarin, hvitløk, løk, lime, sitron, chili og ingefær. Det er bare fantasien som setter grenser!

Se her hvordan matblogger Nussara Guldberg krydrer høstens lavkalorigryter

Matvarebransjen utfordres

Helsedirektoratet har utarbeidet en tiltaksplan for å redusere saltinntaket i befolkningen, fra dagens 10 gram per dag til 6 gram per dag på kort sikt, og 5 gram per dag på lang sikt. Blant annet ønsker Helsedirektoratet å sette et strengere saltkrav til nøkkelhullsmerket slik at det skal bli enlere for forbrukerne å velge sunt.

16. oktober annonserte matvarekjeden Kiwi at de kutter alt salt og vann i kjøttdeig, karbonadedeig og kyllingkjøttdeig. Det synes vi i Vektklubb er er steg i en sunn og riktig retning!
 

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

Hemmeligheten bak varig lavere vekt

Kan frukt og grønt redde liv?

10 tips for å bli kvitt karbo-suget