Jan Petter Lynau

Kutt 500 kcal hver dag – gå ned to kilo i januar: Slik blir du kvitt juleflesket!

Publisert: 2013-01-03 14:28

Blitt litt rund i julen? Se hvor enkelt det er å bli kvitt kiloene! </p><p>

Rune Stolz Bertinussen

Svært mange av oss øker i vekt i løpet av jule- og adventstiden. Nå er tiden inne for å bli kvitt dem igjen!

Ved å kutte ut bare 250 kilokalorier (kcal) i maten hver dag, samtidig som du sørger for å forbrenne like mange kalorier på fysisk aktivitet, vil du ta av to kilo på en måned.

Gå ned 12 kilo

Om du har behov for å ta av mer, kan du ved hjelp av denne planen ta av hele tolv kilo før sommeren! Ved å ta smarte valg, sparer du kalorier og kilo.

– Sett deg et mål. Det du ønsker her og nå, er ikke alltid det samme som det du ønsker deg på sikt, forklarer fedmeekspert Samira Lekhal, seksjonsoverlege ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør Øst, Sykehuset i Vestfold, enhet for barn og unge.

Eivind Griffith Brænde

– For å lykkes, må du ha motivasjon som kommer fra et ønske om å endre livsstil. Vi motiveres av ulike ting, men det kan være lurt å ha tenkt gjennom hva du virkelig ønsker at skal være «ditt nye jeg», sier hun.

Før du kan endre en dårlig vane, må du kjenne til den, minner hun om.

SJEKK HVA DU SPISER

Vet du for eksempel at å spise en sjokoladebolle daglig gir deg en vektøkning på over syv kilo bare i løpet av et halvt år?

Eller at å drikke en halvliter brus daglig gir deg en vektøkning på over fem kilo på seks måneder?

– Bli bevisst dine egne valg rundt både kosthold og daglig fysisk aktivitet. Finn ut hva som er din utfordring. Spiser du for mye, eller spiser du for lite mat, men for mye snop? Spiser du fordi du er sulten, eller fordi du kjeder deg? Eller spiser du fordi du er trist, spør Lekhal.

SLIK GJØR DU DET

Bestem deg for hva du skal kutte ut av matvarer, og hvordan du skal øke din fysiske aktivitet.

* Sjekk tabellen over hva noen typiske «på farten»-matvarer inneholder, og kutt kaloribudsjettet ditt med 250 kcal pr. dag.

* Forbrenn 250 kcal pr. dag på fysisk aktivitet. Sjekk vår tabell for å se hvor mye som skal til.

* Eller, doble innsatsen: Kutt ut 500 kcal på matinntaket, eller forbrenn 500 kcal på fysisk aktivitet. Effekten blir den samme - et vekttap på et halvt kilo i uken.

* Spis aldri mindre enn 1300 kcal pr. dag. Dette må til for å sikre et nødvendig inntak av næringsstoffer.

* Sjekk kalorikalkulatoren. Om du ikke vet hvor du skal begynne å kutte, så start med å få oversikt over inntaket ditt på Vektklubb.no. Skriv ned alt du spiser og drikker i løpet av en dag, og sjekk det totale kaloriinnholdet. Det lønner seg å veie maten for å få sikre tall. Bestem så hvor du skal kutte 250 (500) kcal.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her