Ødelegger kondisjonstrening muskelbyggingen?

Publisert: 2010-06-21 13:47

Jeg trente veldig aktivt (primært kondisjon) syv-åtte måneder, og vekten raste ned. I de siste to til tre månedene har jeg begynt å trene mer styrke, og har nå opplevd at vekten har stoppet. Har faktisk gått opp tre til fire kilo selv om jeg trener styrke to dager, svømming to dager og jogging/sykling fire-fem dager i uken. Prøver å variere.</p><p><br />Spiser sunn mat og ligger på det kalorinivået jeg skal i følge Vektklubb. Likevel går jeg ikke ned et gram. Bygger kroppen så mye muskler? Er det slik at kondisjonstrening på høypuls "ødelegger" styrketreningen? Mange hevder at man skal ligge unna høypuls for ikke å "tære på musklene". Hva mener flinke du?<br />Hilsen Jarle

HVA ER BEST: Begge gir gode mål på vektreduksjon over tid. Men dersom du trener mye, og spesielt styrketrening, vil måling av midjen gi et riktigere bilde på din fremgang.

Hei Jarle!

Dette er en helt naturlig reaksjon. Det er alltid enklest å redusere vekten de første månedene, deretter opplever mange en stagnasjon. Det vil gå litt opp og ned den første tiden, så resultatene bør ses på lang sikt.
For det første er man mer mottagelig for trening i starten og forbedringspotensialet er ofte stort etter lengre tids inaktivitet. For det andre er det også slik at styrketrening oftest ikke vises på kroppen den første tiden, det tar tid å bygge muskler. For det tredje spiller genetikk og utgangsnivå selvfølgelig også en rolle her.
For meg høres det ut som at du funnet en fin balanse i treningen din. Det er mulig at du har lett for å bygge muskler, slik at resultatene ikke vises så lett på vekten, ettersom muskler veier mer enn fett.

Se mer på omkretsmålet ditt, og vurder fremgangen din med dette, og eventuelt klærne dine. Det er ikke slik at høypulstrening ødelegger styrketreningen, men det er vanskelig å bygge muskler og gå ned i vekt samtidig.
Muskeloppbygging krever energioverskudd og kondisjonstrening tar energi. Begge faktorene er likevel viktig, da vi trenger både muskler på kroppen og god kondisjon. En god blanding er derfor beste løsning for mosjonister.
Jeg anbefaler deg å fortsette samme opplegg som du har litt til, før du eventuelt gjør endringer.

Lykke til videre!

MVH Anne Mette

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her