Vegetarianer - hva bør jeg passe på?

Publisert: 2008-11-19 15:29

Jeg har nylig blitt vegetarianer og lurer på om jeg må passe på noe spesielt i forhold til å fortsette med min vektnedgang? Jeg sørger for å ikke spise for mye karbohydrater (Vektklubbs dagbok hjelper der) men er det andre ting jeg bør passe på i forhold til vektnedgang og ernæring?</p><p>Hilsen Aa

VEGETAR MAT: Frukt, grønnsaker, belgfrukter og grove kornprodukter er mat som er viktig i en vegetarkost og virker mettende.

NTB Scanpix

Det går fint an å kombinere vegetarkosthold og vektnedgang.

Dersom du drikker melk og spiser melkeprodukter som yoghurt, ost (= laktovegetarisk kost) og egg (= laktoovovegetarisk kost), får du lett dekket behovet for kalsium, proteiner og vitamin B12 i kosten din. Bønner, belgfrukter (erter), soyaprodukter, nøtter og frø, bidrar også til et tilfredsstillende inntak av proteiner. Hvis du er ren veganer (bare mat fra planetriket), er det viktig at du er ekstra oppmerksom på de nevnte næringsstoffene.

Uavhengig av hvilken type vegetarkost man spiser, kan jerninnholdet i blodet bli lavt for menstruerende kvinner (ta evtentuelt en sjekk hos fastlegen din hvis dette gjelder deg). Jeg vil også anbefale at du tar et tilskudd av vitamin D, særlig i vinterhalvåret.

Lykke til!

Annonse
kampanje

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og ukentlige menyforslag.

Vennlig hilsen Line Kristin Johnson

Norsk vegetarforening anbefaler:

- Å spise variert er nøkkelen til et godt kosthold.

- Spis mat beriket med vitamin B12 eller ta tilskudd.

- Vær oppmerksom på ditt inntak av D-vitamin, og vurder inntak av av beriket mat eller tilskudd i vintermånedene dersom man får lite sollys.

- Vær obs på for mye soya, det kan påvirke balansen av omega 3-fettsyrer negativt.

- Du kan øke jernopptaket med inntak av vitamin C. Jernmangel kan oppstå blant vegetarianere.

- Dersom man kutter ut melk som er en viktig kilde til kalsuim må man øke inntaket av andre kalsiumsrike matvarer.

Kilde: Norsk Vegetarforening

Klinisk ernæringsfysiolog Line Kristin Johnson er kostholdsekspert i Vektklubb og jobber til daglig ved sykehuset i Tønsberg.

Foto: Alf Øystein Støtvig / VG

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

14 timer

59minutter

50 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her