God lunsj på boks?

Publisert: 2010-10-19 09:30

Jeg er siste års medisinstudent som kombinerer fulltidsstudier med en 25 prosent stilling på akuttmottaket ved siden av. Dette resulterer i at mange middager blir laget hjemme på kveldstid og fortært på skole/jobb dagen/natten derpå. Midt i dette slankeprosjektet trenger jeg derfor litt motivasjon og tips på hva jeg eventuelt kan lage som er magert, sunt og godt. Jeg er avhengig av at det er lett å transportere i en boks. Jeg begynner å bli nokså lei av wok-varianter, gryteretter og grove pizzaer - og har fire måneder foran meg med lesing og jobb. Har du noen gode forslag? Takker og bukker for hjelpen!</p><p>Med vennlig hilsen Kristin<br /><br />

Vektklubb-kokk Tommy Østhagen
tipser om å lage ulike snurrer som
magre, sunne og gode retter man
kan lage til hjemme og varme opp,
for eksempel på jobb.

Hei! Du kan jo lage børeksnurrer:

* Lag en grov pizzadeig og la den heve.

* Kutt grønnsaker i terninger (løk, purre, kålrot, gulrot og sopp for eksempel).

* Fres grønnsakene i en panne og ha på karri. La grønsakene steke til de er møre.

* Kutt mager fetaost i terninger og bland inn.

* Kjevle deigen ut til et rektangel og ha fyllet utover. Rull sammen til en pølse og kutt i tre cm tykke skiver.

* La dem etterheve i 30 minutter.

* Stekes så i ovnen på 180 grader i 12-15 minutter.

Hvis du vil ha litt mer metning kan du ha i kyllingkjøtt i biter, kokt skinke etc.
Her er oppskrift på grov pizzadeig.
PS: Om ønskelig, kan havregrynene erstattes med hvetemel. Omelett kan og lages på forhånd og varmes i mikrobølgeovn dagen etter. Vil du ha den veldig mager kan du lage den på egg og vann. Kan fylles med for eksempel magert kjøtt eller stekte grønnsaker.
Her er en av mine oppskrifter på omelett Tommys omelett
Prøv også en oppskrift på salamisnurrer.
Lykke til!
Hilsen Tommy Østhagen

.
Flere oppskrifter som egner seg i matboks:


Pastasalat med kalkunpålegg
Pastasalt med skinke og brune bønner
Mager pastasalat med ost og skinke
Pastasalat med røkelaks
Kyllingsalat med bulgur
Couscous med rå grønnsaker
Kyllingsalat med ris

Les også:


Velg sunn kjøpelunsj
Prøv laks i folie i matpakken
Lag matpakke til barna

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her