Økt kaloriantall og ned i vekt

Publisert: 2009-02-13 14:34

Har vært medlem en uke, har i denne tiden slitt med å få i meg nok kalorier og de måltidene jeg skal ha. Til tross for at jeg har økt kaloriinntaket har jeg gått ned ca 2 kilo på en uke. Er dette normalt? Går jeg for raskt ned i vekt for at jeg skal få en varig vektreduksjon?<br /><br />Vennlig hilsen Evy Ann

I tillegg til vekten er det lurt å måle midjemålet ditt. I Vektklubb kan du notere ned ulike kroppsmål og følge utviklingen skjematisk.

Hei Evy Ann!
Det er normalt å gå ned litt raskere de første ukene, mye av dette er vann. Etter noen uker er det fint om du stabiliserer vektreduksjonen på 0,5-1 kilo i uka slik at du ikke mister så mye muskelmasse og risikerer å gå fort opp igjen senere. Følg opplegget så godt du klarer så vil det sannsynligvis gå bra!

Lykke til!

Hilsen Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Redaksjonen tilføyer:

Det er vanligvis betydelig variasjon i hvor mye man går ned i vekt over tid. Det går oftest i rykk og napp, selv om energiinntaket kan være nokså konstant. Grunnen til at vi i Vektklubb.no ikke anbefaler så rask vektreduksjon er at du da mister mye muskler i tillegg til fettet. Du kan delvis motvirke dette med trening.

Hvis du mister mye muskelmasse er det lettere å legge på seg igjen. Derfor anbefaler vi en gradvis vektnedgang på maks en kilo i uka. Mest sannsynlig vil vektreduksjonen gå litt saktere og stabilisere seg etter hvert. Ved regelmessig trening, og gjerne litt styrketrening også, samt å spise sunt, har man gode forutsetninger for å holde vekten

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Kan jeg miste muskelmasse?

Kan jeg miste muskelmasse?

Er 49 år, 161 centimeter høy og veide 71 kilo. Jeg har fått en diett på 1320 kalorier per dag, og skal gå ned cirka 10 kilo på 20 uker. Men jeg går ned over en kilo i uka og er livredd for å miste muskelmasse. Har alltid trent, og har vel mer muskler enn gjennomsnittlig for kvinner på min alder. Nå trener jeg spinning 2 ganger i uken, 20-30 minutter roing og litt styrketrening for overkroppen. De dagene jeg ikke trener, går jeg rask tur på min 30 minutter og i helgene ofte lange turer i marka. Ofte bruker jeg (i følge kaloriskjemaet) mellom 600 og 1100 kalorier på fysiske aktiviteter på en dag. Klart det er ok å gå ned såpass raskt men ikke hvis jeg kan miste muskelmasse, er det fare for det?<br />Vennlig hilsen Gro

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her