Effekten av svømming på vekten

Publisert: 2009-06-29 13:47

Jeg er en jente på 23 år som alltid har trent mye på treningssenter, både aerobic, styrke, tredemølle og spinning. Men har alltid vært plaget med spenninger i nakken, som forplanter seg oppover i hodet og gjør hodet mitt "tungt". Jeg har store bryster og bruker 85D i bh. Bruker alltid trenings-bh og sports-bh utenpå for å støtte skikkelig. Men kan størrelsen på brystene mine være grunnen til de plagene?</p><p><br />Jeg nå bestemt meg for å kutte litt ned på treningssentertrening og heller satse på svømming, som jeg ikke får "tungt hode" av. Men jeg er usikker på effekten av svømming. Er nå 90 kilo og skal ned 30 til. Vil jeg gå ned i vekt av det? Har svømming en god effekt på oppstramming? Bidrar det til at kroppen minsker i cm?</p><p>Jeg vet at svømming har god helsegevinst og er god kondisjonstrening. Men spørsmålet er om det kan hjelpe videre i vektnedgangen i kombinasjon med styrketrening.<br />Mvh Veronica

Benytt sommeren: I godt badevann eller oppvarmet basseng er det ypperlig å gjøre unna dagens mosjon når du har ferie. Legg på svøm og bli sliten.

Line Møller


I styrkebasen finner du ulike øvelser som styrker ryggen

Men pass på teknikk, det kan være avgjørende for å redusere og unngå nakke-, rygg- og hodeplager. Mange svømmer med hodet over vann og dette kan ofte føre til eller forverre vondter i nakke- og skulderregionen.

Les også: Lær deg å svømme riktig

Lykke til med treningen din!

Vennlig hilsen Trine Hattestad

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Går og svømmer annenhver dag

Går og svømmer annenhver dag

Ser at det anbefales å trene 70/30 hva gjelder kondisjon/styrke når man vil ned i vekt. Jeg har gått rett fra sofatilværelse inn i fast trening hver dag. Det er nydelig og jeg er helt hekta.<br /> <br />Treningen min er som følger: gåing i raskt tempo (mye oppoverbakker) i 65-90 minutter den ene dagen. Neste dag svømmer jeg i 65-70 minutter (2000 meter) og slik rullerer alle ukas dager. <br /> <br />Men hvordan er dette treningsopplegget i forhold til anbefalningen om kondisjon/styrkefordelingen? Har rast ned 20 kilo på kort tid og tenker at det derfor kanskje er ekstra viktig med styrke i forhold til oppstramming, eller får jeg dette "gratis" gjennom svømming? <br />Mvh Ellen Fagerlid

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her