HEITE SAKER: Chili øker forbrenningen sier det, men effekten er så liten at det ikke har betydning for kroppsvekten vår. Må man bare spise supermat for å få en smal kropp?

Hva bør du spise for å gå ned i vekt?

Publisert: 2015-03-02 13:46

Det enkle svaret på spørsmålet er: passe lite mat slik at man forbrenner mer enn man spiser. Praksisen er kanskje ikke like lett.

Det er lett å bli forvirret i jungelen av kostholdsråd. Om man har et par kilo for mye som man vil kvitte seg med, er det to metoder du kan gjøre for å finne trivselsvekten din. Du kan justere ned energiinntaket ditt, eller du kan øke energiforbruket, eller du kan kombinere begge.

I en travel hverdag er det kanskje lettere å droppe den fete sausen eller den ekstra poteten enn å trene hardt en time hver dag. Men hvilke kostholdsgrep bør du satse på. Hva er egentlig «slankekost»?

Lavfett eller lavkarbo?

KOSTEKSPERT: Professor Christian A. Drevon fra Universitet i Oslo, sitter i Vektklubbs fagpanel.

Nylig ble det publisert en interessant metaanalyse. På forskerspråk betyr metaanalyse en samlet vurdering av en rekke uavhengige studier med samme problemstilling. Man bruker resultatene til å finne holdepunkter for hva som er pålitelige og robuste forskningsresultater. En metaanalyse er altså en sammenstilling av flere studier som gjør det mulig å konkludere med høyere grad av sikkerhet enn om man bare tar hensynt til enkeltstudier.

Denne metaanalysen har sammenlignet lavkarbo- og lavfettdietters effekt på slanking.

Godt nytt for deg som ikke liker strenge kostholdregimer! Den samlede vurderingen av hele 48 intervensjonsstudier, med til sammen 7286 personer med overvekt eller fedme, viser at lavkarbo- og lavfettdietter hadde like god effekt på vektnedgang etter 6 og 12 måneders oppfølgingstid.

Ingen grunn til å fryktet brødet

Ut ifra disse resultatene kan vi altså si at en kalori er en kalori, enten den kommer fra fett eller karbohydrater. Det er mulig at den søte sukkersmaken kan bidra til å øke matinntaket litt, og en meget proteinrik kost kan senke inntaket litt, men ikke så mye at det i praksis gir utslag i de 48 studiene som er inkludert i artikkelen i det prestisjefulle tidsskriftet The Journal of the American Medical Association (JAMA).

For å gå ned i vekt er det ikke nødvendig å kutte ut vanlige matvarer som brød, pasta, olje eller nøtter, men heller være seg bevisst mengden energi du spiser i løpet av en dag, en uke, en måned, et år og resten av livet. Ved å følge med på vekten din vil du få fasiten på om du er i energibalanse eller ikke. Går vekten opp, inntar du mer energi enn kroppen forbrenner.

Tynn er ikke det samme som sunn

Det er viktig å være klar over at det ikke bare er mengden energi i maten som har betydning for et sunt liv, men også sammensetningen av maten. Det er fullt mulig å være tynn og usunn.

Et kosthold rikt på sukker representerer for mye tomme kalorier.
Et kosthold rikt på fett vil ofte føre til økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

Et variert og sunt kosthold etter anbefalingene fra Helsedirektoratet vil sikre deg en god sammensetning av næringsstoffene fett, protein og karbohydrater som kroppen din trenger.

Annonse
kampanje

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og ukentlige menyforslag.

Gå for grønt

Utviklingen i norsk kosthold 2014 viser at norske menn og kvinner har et betydelig forbedringspotensial når det gjelder å spise mer grønnsaker, fisk, grove kornprodukter, og mindre fete melkeprodukter, kjøtt, bearbeidet kjøtt, salt, alkohol, og godterier av alle mulige slag. Vann er en glimrende tørstedrikk og meget billig om den kommer ut av springen. Planteføde er mye mer bærekraftig ut fra et miljøsynspunkt enn kjøtt, melk og alkohol. Det som er sunt for kroppen er i stor grad også sunt for kloden vår.

I stedet for å øke eller redusere kjøtt- eller pastadelen på tallerkenen, la grønnsakene spille hovedrollen.

Dersom vi skal leve et friskt og langt liv må vi fokusere på å spise sunt, være fysisk aktive 60 minutter per dag og la være å røyke.

Så enkelt og vanskelig er det!

Her ser du et eksempel på en dagsmeny. Frokost: brødskive med ost og agurk, et knekkebrød med kokt skinke og paprika, et eple og et glass melk. Lunsj: en brødskive med makrell i tomat, et knekkebrød med egg, en gulrot, et lite beger yoghurt og et glass appelsinjuice. Middag: et kyllinglår, poteter og grønnsaker. Kveldsmat: et knekkebrød med kokt skinke og tomat og en appelsin. To mellommåltid bestående av oppkuttet kålrot og en raus neve nøtter og tørket frukt.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Ny og forbedret tjeneste - dette får du!

Les også:

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

1dag

3 timer

6minutter

32 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her