Smart å trene hver dag?

Publisert: 2010-08-09 12:55

Jeg har gått ned over 20 kilo på de tre siste årene (og gått litt opp og ned i den tiden, grunnet manglende motivasjon til tider). Jeg vil nå ned syv kilo på cirka syv uker. Jeg har gått turer, syklet småturer og gått på tredemølle og forbrenner 500 kcal på tredemøllen hver gang. Jeg har økt intensiteten ganske mye etter at jeg sluttet å røyke for cirka 9-10 uker, siden som gjør det lettere å trene. Er det smart å trene hver dag eller bør jeg ha en pausedag eller to? Bør jeg ha høy intensitet cirka 3 - 4 dager i uken og hviledager de andre dagene? Eller jevn middels intensitet?<br />Hilsen fra Annette

Hei,

Vektklubbs treningsekspert Anne Mette Rustaden. Utdannet fysioterapeut, gruppetrener, personlig trener, foreleser ved Norges Idrettshøgskole og tar doktorgrad i fitness. FOTO: MATTIS SANDBLAD.

Du har vært kjempeflink! Tenk på det hver gang motivasjonen faller litt. Ingen mennesker er supermotiverte for trening hele tiden, men det blir etter hvert rutine. Du vil også nyte mer og mer av den gode følelsen du får, uten å tenke så mye på resultatet!
Syv kilo på syv uker er meget ambisiøst, men jeg skal ikke si at det ikke er mulig. Jeg vil bare minne deg på at dette er litt ekstremt, så ikke bli skuffet om du har litt igjen om syv uker. Du har uansett gjort en kjempejobb!
Litt fysisk aktivitet bør vi ha hver dag, men ikke akkurat det samme. Dersom du sørger for god variasjon i både aktivitetsform og intensitet kan du trene hver dag. Du har vært flink med progresjonen, og dette bør du ta med deg videre i treningen.
Jeg ville trent med høyere intensitet 3 - 4 dager i uken, og lavere intensitet (moderat) de andre dagene. Dersom kroppen din er klar og motivasjonen er på plass, er det ingen grunn til å spare på kruttet. Sørg allikevel for at treningen gir deg mersmak, slik at du klarer å kose deg litt underveis.
Dersom det er dager innimellom du virkelig ikke har lyst til å trene, er det lov med en fridag: )
God trening!

Vennlig hilsen Anne Mette Rustaden

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

16 timer

19minutter

57 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Vektreduserende trening

Vektreduserende trening

Hvor mye jeg bør trene for effektivt å gå ned i vekt? Jeg er en 30 år gammel dame og har en BMI på 44. Jeg meldte meg inn i Vektklubb i oktober i fjor da jeg gjorde et iherdig forsøk på å legge om livsstilen min. <br />Jeg kuttet ut alt søtt og snacks, samt hvitt sukker, hvetemel og melk. Jeg spiste lite og ofte, og trente 3-5 ganger i uken. Dette holdt jeg på med i cirka 12 uker. Likevel gikk jeg ikke ned mer enn 2-3 kilo totalt. <br />Jeg har stort sett en enorm vilje og pågangsmot, men mistet da totalt motivasjon. Jeg er arvelig belastet for overvekt og har alltid vært stor. Noen mener jeg "overtrente" og at dette var grunnen til at jeg ikke gikk ned. Kan dette stemme? <br />Nå gjør jeg et nytt forsøk på livstilsendring og har også begynt på Reductil for å se om det kan hjelpe. Hvor mye trening vil være for mye for meg? Og hvor mye bør jeg trene? <br />Er det noen treningsformer som er bedre enn andre i forhold til å gå ned i vekt? Håper du kan ha noen svar på dette. Det er så mye lettere å motivere seg for trening dersom man vet at man gjør det riktig.<br />Mvh Irene

Trening før Grenserittet

Trening før Grenserittet

Jeg er en "jente" på snart 40 år. Jeg har gått ned 25 kilo i vekt siden jeg startet i Vektklubb november 2006. Jeg har som mål å gå ytterligere 20 kilo ned i løpet av året. <br />Jeg merket at mitt fokus ikke lenger er så rettet mot mat, men at jeg nå fokuserer på trening. Jeg har i store deler av livet trent mye, selv om jeg har vært overvektig, og nå er det jo så artig når konturene av kroppen kommer til syne igjen. <br />Jeg vet at man må ha hviledager, men merket at jeg ikke er så flink til det, så spørsmålet mitt er da om jeg bygger ned kroppen istedenfor opp når jeg trener følgende i løpet av en uke: spinning tre ganger i uken (45 minutter x 2 og 60 minutter) så trener jeg vekter en-to ganger i uken og går da cirka 30 minutter intensivt på tredemølla som oppvarming, og så blir det en time med Body Step fordi det er så artig. <br />Jeg får jo da cirka en-to dager i uken som jeg ikke trener, men ser vel at det blir mest en dag. Jeg føler meg for så vidt ok og har ikke pådratt meg noen skader. Jeg har også trent meg opp sakte men sikkert og startet med gåturer når jeg begynte her. Jeg har et lite ønske om å stille opp på Grenserittet til høsten, tror det bør være mulig å kunne gjennomføre. Hvordan hadde du lagt opp treningen med det som mål? <br />Med vennlig hilsen Marianne

Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her