Trening dagen derpå

Publisert: 2009-06-15 10:43

 </p><div id="dp-article-image20033514" class="dp-plugin-element dp-article-image dp-plugin-src-images dp-float-right" style="float: right; width: 230px;" data-author-name="Hanne+Eide+Andersen" data-image-id="dp-image84611-20033514"><div class="dp-article-image-container"><div><img id="dp-image84611-20033514" src="https://1.vgc.no/drpublish/images/article/2011/03/11/20033514/1/smal/84611.jpg" alt="" width="230" height="194" /><div class="dp-article-image-title" data-dp-editable-type="textfield" data-dp-editable-name="Title">KOMBINER HELGKOS OG TRENING</div><div class="dp-article-image-description" data-dp-editable-type="html" data-dp-editable-name="Description"><p>Det er bra for både vekten, samvittigheten og selvfølelsen å komme rett fra trening på cafe eller andre hyggelige helgesysseler.</p></div><div class="dp-article-image-byline"></div></div></div></div><p>Hei!</p><p>I helgen blir det av og til en fest med alkohol, og det det medfører av kalorier. Jeg tenker at hvis jeg trener litt ekstra så kompenserer det for det ekstra kaloriinntaket. Men noen hevder at man ikke bør trene dagen derpå. Er det slik? Kan du svare på det?</p><p>Hvis jeg både skeier ut og lar være å trene en helg, kommer jeg virkelig bakpå. Og jeg synes det er viktig å kose meg innimellom og vil ikke slutte med det.</p><p>Hilsen Eva

Hei Eva! Jeg liker å svette ut dagen derpå. Men jeg ville ikke trent noe som krever mye teknikk og konsentrasjon, for man merker at hodet ikke er helt med som ellers på trening. Turer, lette joggeturer, stavgang, ellipsemaskin osv, er aktiviteter som passer bra dagen derpå, tenker jeg.

Men jeg synes du skal fortsette å trene i helgene selv om det er dagen etter en fest. Husk å drikke ekstra rikelig med vann når du trener dagen derpå.

Hardere økter som løpetur, sykkeltur, svømming, høypuls osv, eller økter med andre krevende ting hvor du føler at du svetter godt ut derimot, ville jeg lagt før feste.

Fra å våkne opp litt redusert, til å svette ut og ta en god dusj, føler man seg som ett nytt menneske synes jeg. Mye bedre å kvitte seg med slaggstoffer og gift som vi tilfører kroppen vår, det kan i hvert fall føles sånn dagen derpå.

Lykke til!

Vennlig hilsen Trine Hattestad

Les Helsedirektoratet: Hva gjør alkohol med kroppen?

Les Dagens Næringsliv: Ikke bortkastet å trene dagen derpå

Redaksjonen tilføyer:

Nyere studier indikerer at vi tenderer til å innta flere kalorier fredager, lørdager og søndager. Kroppen vet ikke forskjell på hverdag og helg, og vektreduksjonen vil bli spolert om du inntar flere kalorier gjennom mat og drikke, enn du forbruker ved aktivitet, tre dager i uken. Hold derfor fokus og kontroll ved å føre dagbok hele helgen.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her