Morgenspinning før frokost?

Publisert: 2009-11-02 13:12

Jeg får en flott start på dagen to ganger i uken med å kjøre spinningøkt. Er det mest effektivt for slankingen å kjøre økten uten frokost, eller spiller ikke det noen rolle ? Jeg vet at i enkelte idrettsmiløøer "sverger" man til for eksempel joggeturer før frokost ut fra tankegangen at det svir av mer fett ? Intensiteten på morgentreningen opplever jeg som helt fin uten frokost.</p><p>Mvh Eyvind

Illustrasjonsfoto: Spinning illustrert av skøyteløper Mikael Flygind Larsen som trener i Vikingskipet.

Foto: Lars Erik Skrefsrud

Hei

Man svir av mest fett dersom man klarer å holde intensiteten oppe, altså høy. Og det kan være en utfordring å holde intensiteten opp uten frokost, og mange kan oppleve å «gå tom» i løpet av en treningsøkt på morgenen om man ikke spiser litt før en treningsøkt.

Hvis treningsintensiteten gjennom morgenøkten derimot skal være lav til moderat, så er risikoen mindre for å «gå tom».

For å sikre intensitet på treningen og regelmessige måltider så vil jeg anbefale deg å spise litt før trening og frokost innen en time etter trening.

Vennlig hilsen Inger Ottestad

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

3 timer

28minutter

19 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Forbrenning og etterforbrenning

Forbrenning og etterforbrenning

Jeg hører mye forskjellig om hva slags intensitet som er mest hensiktsmessig med tanke på å forbrenne fett. Nå tenker jeg for en person som trener styrke 3-4 ganger i uken, og er ute etter å forbrenne litt fett i tillegg. Er i utgangspunktet nokså godt trent. På www.iform.no står det "Selv om man under treningen ikke forbrenner så mye fett, vil reparasjonsarbeidet i ettertid virkelig forbrenne fett. Summa summarum blir resultatet at hard, intensiv trening, slik som vekt- eller intervalltrening, er mer fettforbrennende enn rolige joggeturer eller spaserturer."<br /><br />Jeg har hørt at etterforbrenningen av intervalltrening er så liten at det tilsvarer "omtrent en mariekjeks i kcal". Er det bedre å ta en joggetur med middels intensitet i 60-90 minutter? Er klar over at variasjon er det beste, men om en må velge.<br /><br />Med vennlig hilsen Per

Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her