Lurt ikke å spise karbohydrater?

Publisert: 2009-07-22 09:54

Jeg har hørt at hjernen trenger sukker (karbohydrater) for å fungere, hvordan får hjernen sukker på en diett uten karbohydrater? Hva er det egentlig som skjer i kroppen da?<br />Hilsen M.

Hei!

Denne maten inneholder langsomme karbohydrater.

Magnar Kirknes

Det er mange grunner til at det ikke er lurt å kutte ut mest mulig av karbohydrater:

- For å ha et normalt stoffskifte trenger du karbohydrater.
- Mange av de matvarene som inneholder karbohydrater inneholder også svært mange mineraler og vitaminer som er viktige for kroppens mange funksjoner.


- Du blir ikke slankere av å redusere karbohydratinntaket, men av å redusere energiinntaket (antall kcal).
- Et karbohydratfattig kosthold er smaksmessig meget lite attraktivt etter relativt kort tid.
- Du vil ofte føle et ubehag ved hard fysisk aktvitet dersom du ikke spiser noe særlig karbohydrater.


- Ressursmessig er det meget ugunstig å spise fett-proteinrik mat over lang tid.

Hjernen bruker først og fremst glukose dersom det er tilgjengelig. Dersom kosten inneholder meget lite karbohydrater vil hjernen kunne bruke ketonlegemer som er nedbrytningsprodukter av fettsyrer. Fettsyrene kommer da enten fra maten du spiser eller fra fettvev.

Vennlig hilsen Christian A. Drevon

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Tidligere publiserte Vektklubb-artikler om karbohydrater:

Lavkarbo-diett kan være gunstig

Liste over mat med langsomme karbohydrater

Risikoen for hjerteinfarkt, hjerneslag og ulike kreftformer blir mindre med en betydelig andel karbohydrater

Bærekraftig matvareproduksjon på global basis er avhengig av at mange spiser mye karbohydrater

Friskere med sunne karbohydrater

Mye karbohydrater i kosten, gir høy karbohydratforbrenning

Dårlig ånde med lav-karbodietter
Vidunderkurer finnes ikke, les mer her!

Dårlig humør uten brød og potet

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Mindre energi med mindre kalorier

Mindre energi med mindre kalorier

Hei! Jeg skal ned 13 kilo som jeg har lagt på meg i forbindelse med to svangerskap de siste fem årene. På Vektklubb har jeg fått anbefalt et daglig kaloriinntak på 1570 kalorier. Jeg har nå gått ned to kilo på to uker, men føler at jeg trenger mer mat. Hvis det går mer enn tre timer mellom måltidene, får jeg skjelvinger, blir slapp og kjenner meg "treg."<br /> <br />Jeg har kuttet masse ned på raske karbohydrater, og har kuttet ut godterier og kaker på hverdager. Jeg har oppdaget at jeg likevel har et relativt høyt inntak av fett (nøtter og middagsmat). Jeg lurer egentlig på om ikke kroppen snart vil venne seg til et lavere kaloriinntak? Jeg plages ikke med sult, kjenner bare at jeg har mindre energi, beveger meg saktere, orker ikke ta i på trening osv. Eventuelt bør jeg få ned fettinnholdet i kosten og heller ligge litt høyere på karbohydrater for å holde energien oppe i det daglige?<br />Mvh Trønderkvinne

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her