Annemor Larsen / VG

Kan man spare opp kalorier til jul?

Publisert: 2011-12-13 10:46

Mange vet at i julen blir det mye god mat og drikke. Kan man begrense kaloriinntaket i førjulstiden og kose seg i julen - uten at det går utover vekten?

Det er kaloriinntak inn versus kaloriforbruk - over tid - som avgjør om vekten holder seg stabil, går opp eller ned. Vil en periode med litt strammere «kaloribudsjett» kunne utjevne et høyere kaloriinntak i julen? Det er det mange Vektklubb-medlemmer som lurer på.

De fleste ønsker jo å nyte den gode og tradisjonelle julematen og delta i feiringen på lik linje som alle andre, men helst uten at tidligere innsats er forgjeves.

I teorien er det to måter å veie opp for et høyere kaloriinntak i juleuken:

1. Øk forbrenningen ved å være mer fysisk aktiv før og i julen.

Ved å øke «energien ut» kan du i teorien jevne ut regnestykket, bare husk at det ofte skal store mengder trening til for å forbrenne et energioverskudd. Trening er imidlertid supert for mange andre områder, så forsøk å bevege deg der du kan uansett!

En timinutters gåtur hver dag er MYE bedre enn ingen gåtur.

2. Stramme inn litt ekstra og passe på matinntaket før jul.

Dette kan være meget effektivt og lite tidkrevende. Hvis du kniper inn på kaloriene tidlig i desember kan det være at du tåler å spise litt mer fra julaften til nyttår. Dog kan det være utfordrende å knipe inn i førjulstiden siden desember pleier å være fylt med mange anledninger til å «kose seg», feiringer og juleavslutninger.

Les også: 5 kalorifattige salater du blir mett av

Et annet grep er også å spise mager og mettende mat tidligere på dagen. Frokost og lunsj kan godt være av magre slaget dersom du skal i juleselskap på kvelden, der du vet at det blir servert all slags gode retter.

For all del; unngå å sulte deg gjennom dagen før et festmåltid. Kommer du aldeles skrubbsulten til bords er det lett å spise for fort og for mye.

Her er noen flere kosttips i førjulen fra erfarne kostholdseksperter til hvordan du kan kutte kalorier.

Eli Anne Myrvoll Blomkvist: – Lov å takke nei

Petter Emil Wikøren / VG

Klinisk ernæringsfysiolog og matspaner i Vektklubb

  • Dropp kaloriholdig drikke som juice, saft, brus, alkohol, kakao, kaffe latte og gløgg. Flytende kalorier metter lite og gir rask kaloritilførsel.
  • Dropp smør og margarin på brødskiven.
  • Velg magert pålegg. Da sparer du noen kalorier uten at det går utover volummengden mat.
  • Takk nei til kaker, marsipan, godterier og lignende som kolleger, naboer og venner vil ha deg til å spise til alle døgnets tider. Det blir nok av kaker og julesnacks i selve juletiden som venter.
  • Spis mye grønnsaker og fisk til måltidene. Det blir nok av kjøttmat med fete sauser i jula.
  • Sist, men ikke minst: kom deg ut og beveg på kroppen!

Les også: Slik manøvrerer du deg gjennom julebufféten

Pixabay

Line Kristin Johnson: – Unngå å være skrubbsulten før fest

Marte Vike Arnesen / VG

Klinisk ernæringsfysiolog, tidligere ekspert i Vektklubb

  • Fortsett med regelmessige måltider – ikke hopp over måltider for å kutte kalorier.
  • Fortsett med å spise din vanlige sunne hverdagskost i størst mulig grad (basert på grove kornprodukter, mye frukt og grønnsaker, fisk, fugl og rent kjøtt)
  • Drikk god julete (gjerne med ekstra kanel og appelsinskiver i og søt til med egnet kalorifritt søtstoff) eller kaffe på juletilstelningene.
  • Ha tilgang på klementiner og annen frukt som alternativ til alle kaker og godterier som tilbys.
  • Ikke kom skrubbsulten på fest. Er det julebord, begynn å forsyne deg med fisk, skalldyr og rent kjøtt av kalkun, kylling eller annet. Fyll på med grønn salat.
  • Begrens alkoholinntak (øl, akevitt osv er betydelige kalorikilder).

En gammel, men sann klisjé gjelder fremdeles: «Det er det du spiser mellom nyttår og jul – og ikke mellom jul og nyttår som er viktig i forhold til vekt og helse».

Så når julekvelden kommer kan du glede deg til å smake på og nyte det du har vært bevisst på å begrense inntak av før jul.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Øl eller vin? Går du i denne kalorifella?

Slik unngår du de verste helgeutskeielsene

Spar du 1000 kcal på kinoturen, uten å kutte ut godteri

Smarte tips for å holde deg mett

Annonse

Få et sunnere år med Vektklubb!

Nå får du Vektklubb-medlemskap i 12 måneder for kun 99,- per måned. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Ordinær pris for 12 måneders medlemskap er 149,- per måned. Etter bindingstiden fornyes samtlige medlemskap til ordinær pris frem til oppsigelse.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her