Hva gjør jeg hvis jeg strander på et vektplatå?

Publisert: 2012-08-09 11:50

Det er vanlig å oppleve sultfølelse når du slanker deg. Langsomme karbohydrater og kostfiber som du finner i grove kornprodukter kan derimot holde deg mett lengre.

Hanne Buxrud

Spørsmål fra medlem:

Jeg er en mann på 34 år på 167 cm og 86 kilo. Skal slanke meg 0,9 kilo per uke til jeg er på 77 kilo. Har mye muskelmasse og var i meget god form for 5-6 år siden (Vo2max på 75, fettprosent på 12 osv).

Slanket meg for et par år siden, hadde da et daglig kaloriunderskudd på cirka 1000 - 1300 per dag. Er svært nøye med å beregne hva jeg spiser, og er konservativ på beregning av kaloriforbruk ved trening.

Jeg opplevde da at det gikk svært lett å slanke bort de første 3-4 kiloene. Lite sultfølelse og vekten gikk ned slik den skulle. Når jeg nærmet meg matchvekt slet jeg virkelig med de 2 siste kiloene. Daglig kaloriinntak var justert i forhold til redusert kroppsvekt.

Nå følger jeg et tilsvarende opplegg, hvor jeg løper en times tid hver dag og trener stryker tre ganger uken. Vekten går ned som planlagt i forhold til kaloriunderskuddet. Det jeg frykter er de siste kiloene. Tipper at jeg vil få problemer på 80 kilo, og at kiloene ned til 77 blir tøffe og langvarige med mye sultfølelse.

Hva kan jeg gjøre for å få bort de siste kiloene, og er det grunn til å tro at de tar lengre tid enn de første?

Innsendt av Axel

Ekspertsvar:

EKSPERT I VEKTKLUBB: Overlege Jøran Hjelmesæth leder Senter for sykelig overvekt i Helse Sør Øst ved Sykehuset i Vestfold, og er leder i Norsk forening for fedmeforskning. FOTO: ALF ØYSTEIN STØTVIG / VG

Gratulerer med veldig godt resultat allerede! Det høres ut som om du forstår veldig godt det som skjer, og ja, kiloene ned til 77 blir klart tøffere enn hittil. Årsakene til dette er mange.

En viktig og mulig årsak som du kanskje ikke har tatt med i beregningene dine, er at stoffskiftet (energiforbruket) både i hvile og ved aktivitet, synker mer en det som kan forklares av vektreduksjonen. Det betyr at dersom man for eksempel går ned 10% i vekt så synker energiforbruket opp til dobbelt så mye (20%). Da forstår du at det kan bli hardt å gå ned mer i vekt?

Jeg vil råde deg til å bruke mye lenger tid på å nå målet, nærmere en kilo i uken blir sannsynligvis urealistisk mye. Aksepter vektstabilitet som mål i første omgang og bruk den tiden du trenger på resten.

Nyere forskning tyder på at lett økt inntak av proteiner (eks 20-25% av daglig energiintak), langsomme karbohydrater og mye fiber øker metthetsfølelsen.

Lykke til!

Vennlig hilsen Jøran Hjelmesæth

Les også: Fortvil ikke når vekten står bom fast

Se spørsmål og svar fra vårt fagpanel på Ekspert-sidene

- Vektplatå

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her