Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
_DSC5153
 

FARGER SOM FRISTER: Tilgjengelighet er stikkordet når det kommer til sunt kosthold for både barn og voksne. Tilby frukt og grønt til hvert måltid slik at det blir en vane. Foto: Helena Krekling

Åtte «hacks» for sunt kosthold i småbarnsfasen

Som forelder ønsker mat gjerne at barna skal spise sunt og få gode matvaner, og begrense inntaket av godteri og søtsaker. Med enkle grep kan småbarnsfasen påvirke ditt eget kosthold i positiv retning!

 

KOSTHOLDSEKSPERT: – Det er for de fleste nødvendig å gjøre en del tilpasninger med barn i huset, men unngå endring til et mer usunt «barnevennlig» kosthold, skriver Vektklubb-ekspert og klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm. Foto: Simen Øyen.

Livet før og etter barn er ulikt. For mange betyr det endringer på kosthold og fysisk aktivitet, gjerne i form av mindre tid til organisert trening kombinert med raskere og mer barnevennlige måltider. Det å få barn trenger ikke få negative endringer i livsstilen, snarere tvert imot. Husk disse rådene, unngå noen klassiske feller, så kan et sunt kosthold gagne hele familien.

1. «Barnevennlig kosthold» trenger ikke være usunn mat

Unngå å velge enkelt som pølser, pasta og pizza kun fordi barna spiser godt når det blir servert. Barn er svært ulike, men de fleste barn trenger å bli utfordret på matvarer og smaker.

Det er helt supert om de blir vant til å spise ulike former for fisk, grønnsaker og annen næringsrik mat. Det er også helt OK å velge mindre gunstige alternativer innimellom, men det er viktig å gjøre bevisste valg og forsøke å tilby sunn mat så ofte som mulig.

Les også: Slik får du familien til å spise mer fisk

Et barnevennlig kosthold bør egentlig være et kosthold hvor sunne matvarer tilbys ofte. Middagene skal helst variere og utfordre smaksopplevelsene til barna og utvide matvarevalget av næringsrike produkter på sikt. Barn bør være vant til at det serveres frukt og grønt som mellommåltid og grønnsaker til alle måltider.

2. Vær gode rollemodeller

Det er ønskelig at barn er glade i mat, spiser nok og ikke er kresne. Foreldrenes matvaner påvirker barna direkte og indirekte. Direkte ved at de voksne bestemmer hvilken type mat som er tilgjengelig, og indirekte ved at vi påvirker barna ved å være rollemodeller.

 

SMOOTHIE: Er barna kresne på frukt? Drikk frukten i stedet, de fleste liker smoothie. Det er både godt og veldig sunt, og kan regnes som en porsjon av “5 om dagen”. Foto: Helena Krekling

Barn skal aldri tvinges til å spise, men de voksne bestemmer hva som serveres og barna velger hvor mye som skal spises. Foreldrene har også en stor påvirkningskraft i det å spise sunt selv. Barn lærer kosthold gjennom å observere det de andre i familien spiser.

3. Gi barna næringsrik mat

Når det gjelder dagens barn og ungdom vil vi prøve å redusere overvekt og fedme. Risikoen for overvekt er større i noen familier enn andre, og er derfor ikke like aktuell problemstilling for alle. Likevel er kostholdsrådene for barn de samme om barna har høy eller lav predisposisjon for overvekt.

To kostråd som reduserer risiko for overvekt og samtidig gir barna mer næringsstoffer er å begrense inntaket av sukkerholdig drikke som brus og saft og øke inntaket av frukt og grønnsaker.

 

FAVORITTMOS: Blomkålpuré er nydelig som middagstilbehør. Kok blomkål mør, stavmiks til puré sammen med en klatt smør og en liten skvett melk om ønskelig. Godt og sunt! Foto: Helena Krekling

4. Planlegg matinnkjøp

Når du skal i butikken, særlig med barn, så er det lurt å kunne gå etter en ferdig planlagt handleliste. Det gjør det mulig å kjøpe inn mat for flere dager av gangen, variere middagene og sørge for at basismatvarer som meieriprodukter, brød, pålegg, frukt og grønnsaker er på plass, selv med barn på armen eller hengende i buksebenet.

5. Lag mat kvelden i forveien

Morgenene kan være hektiske. Lages matpakkene kvelden i forveien sparer du i hvert fall den tiden. Matpakkene kan i tillegg inneholde det du ønsker de skal. Større barn kan gjerne være med å lage matpakkene, så vet de hva de får med seg i barnehagen.

Middagene kan også halvtilberedes. Grønnsaker kan kuttes opp, så de er klare til å puttes i ovnen. Fisk kan tas opp fra fryseren og suppen kan lages på kvelden og varmes opp dagen etter.

 

MATPAKKETIPS: Det er fint å sende med barna frukt og grønnsaker i tillegg til brødskiver. Matpakker med flere rom er veldig praktisk. Tilby frukt og grønt til hvert måltid så det blir en vane. Foto: Helena Krekling

6. Forsøk å få til fellesmåltider

Mange ønsker å få til minst ett felles måltid i løpet av dagen. For å få til dette er det viktig å finne ut om det kan være lurt å fylle på med noen mellommåltider, eller forskyve tidspunkter for måltider, slik at store og små er passe sultne til fellesmåltidene.

Den klassiske feilen er at middagen blir sen og de fleste har blitt for sultne. Et alternativ da kan være at de som er for sultne legger inn et mellommåltid som for eksempel yoghurt, nøtter, grønnsaker eller frukt.

7. Unngå å spise alle restene etter barna

Det er feil å kaste mat. Barn har behov for små hyppige måltider, og det er derfor en kunst å lage og servere passe porsjoner. Er resultatet at det ofte er mat eller drikke igjen etter at barna har spist, forsøk å redusere porsjonsstørrelsen som serveres samtidig. Hell for eksempel i den mengde melk du vet barnet kan drikke opp og fyll heller opp når det er tomt.

Ikke gå i fella å spise opp alle rester fra barna og ende opp med å være verken sulten eller mett gjennom dagen selv. Velg din måltidsrytme og type mat, slik at det blir planlagte, fullverdige og mettende måltider.

Se også: Frokostene du kan lage kvelden før

8. Spis ordentlig mat

Småbarnsperioden kan virke hektisk, barna kommer ofte i førsterekke og foreldrenes ønsker og behov kan bli nedprioritert. Det er ikke alltid like lett å samkjøre spisingen gjennom dagen og det er fare for at måltidene til de voksne blir mer ugunstig enn ønskelig. Det er viktig å fortsette å prioritere nok og godt kosthold til seg selv også i denne fasen som kan vare over flere år.

 

SUNN SNACKS: Grønnsaker med yoghurt-dip: gulrot, agurk, blomkål. Foto: Bjørn Djupvik / VG

Unngå spesielt den usunne kveldskosen som belønning etter at barna er i seng. Planlegg oftere å velge en god kopp te, smoothie, oppkuttede grønnsaker og innetrening enn pizza, vin, sjokolade, potetgull og serier.

Les flere artikler fra Anette:

Hva slags spisetype er du?

Slik kan du gjøre oppskriftene dine sunnere

Mange matvarer er sunnere enn du tror

Dette bør du få i deg dagen derpå

Ned i vekt med kveldsmat