Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

HEITE SAKER: Chili øker forbrenningen sier det, men effekten er så liten at det ikke har betydning for kroppsvekten vår. Må man bare spise supermat for å få en smal kropp? Foto: Janne Møller-Hansen/VG

Hva bør du spise for å gå ned i vekt?

Det enkle svaret på spørsmålet er: passe lite mat slik at man forbrenner mer enn man spiser. Praksisen er kanskje ikke like lett.

Det er lett å bli forvirret i jungelen av kostholdsråd. Om man har et par kilo for mye som man vil kvitte seg med, er det to metoder du kan gjøre for å finne trivselsvekten din. Du kan justere ned energiinntaket ditt, eller du kan øke energiforbruket, eller du kan kombinere begge.

I en travel hverdag er det kanskje lettere å droppe den fete sausen eller den ekstra poteten enn å trene hardt en time hver dag. Men hvilke kostholdsgrep bør du satse på. Hva er egentlig «slankekost»?

Lavfett eller lavkarbo?

 

KOSTEKSPERT: Professor Christian A. Drevon fra Universitet i Oslo, sitter i Vektklubbs fagpanel. Foto: Jan Petter Lynau / VG

Nylig ble det publisert en interessant metaanalyse. På forskerspråk betyr metaanalyse en samlet vurdering av en rekke uavhengige studier med samme problemstilling. Man bruker resultatene til å finne holdepunkter for hva som er pålitelige og robuste forskningsresultater. En metaanalyse er altså en sammenstilling av flere studier som gjør det mulig å konkludere med høyere grad av sikkerhet enn om man bare tar hensynt til enkeltstudier.

Denne metaanalysen har sammenlignet lavkarbo- og lavfettdietters effekt på slanking.

Godt nytt for deg som ikke liker strenge kostholdregimer! Den samlede vurderingen av hele 48 intervensjonsstudier, med til sammen 7286 personer med overvekt eller fedme, viser at lavkarbo- og lavfettdietter hadde like god effekt på vektnedgang etter 6 og 12 måneders oppfølgingstid.

Ingen grunn til å fryktet brødet

Ut ifra disse resultatene kan vi altså si at en kalori er en kalori, enten den kommer fra fett eller karbohydrater. Det er mulig at den søte sukkersmaken kan bidra til å øke matinntaket litt, og en meget proteinrik kost kan senke inntaket litt, men ikke så mye at det i praksis gir utslag i de 48 studiene som er inkludert i artikkelen i det prestisjefulle tidsskriftet The Journal of the American Medical Association (JAMA).

Ekspertrådet

 

Ta kropp og helse på alvor ved at du er bevisst hva du spiser, drikker og driver av fysisk aktivitet hver dag.

Ikke la deg rive med av lettvinte påstander om at en eller annen kur eller pille gjør underverker. Det er med få unntak en bløff, og gir ingen gevinst annet enn til dem som selger drømmen om en lettvint løsning på å leve et sunt liv.

For å gå ned i vekt er det ikke nødvendig å kutte ut vanlige matvarer som brød, pasta, olje eller nøtter, men heller være seg bevisst mengden energi du spiser i løpet av en dag, en uke, en måned, et år og resten av livet. Ved å følge med på vekten din vil du få fasiten på om du er i energibalanse eller ikke. Går vekten opp, inntar du mer energi enn kroppen forbrenner.

Tynn er ikke det samme som sunn

Det er viktig å være klar over at det ikke bare er mengden energi i maten som har betydning for et sunt liv, men også sammensetningen av maten. Det er fullt mulig å være tynn og usunn.

Et kosthold rikt på sukker representerer for mye tomme kalorier.
Et kosthold rikt på fett vil ofte føre til økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

Et variert og sunt kosthold etter anbefalingene fra Helsedirektoratet vil sikre deg en god sammensetning av næringsstoffene fett, protein og karbohydrater som kroppen din trenger.

Gå for grønt

Utviklingen i norsk kosthold 2014 viser at norske menn og kvinner har et betydelig forbedringspotensial når det gjelder å spise mer grønnsaker, fisk, grove kornprodukter, og mindre fete melkeprodukter, kjøtt, bearbeidet kjøtt, salt, alkohol, og godterier av alle mulige slag. Vann er en glimrende tørstedrikk og meget billig om den kommer ut av springen. Planteføde er mye mer bærekraftig ut fra et miljøsynspunkt enn kjøtt, melk og alkohol. Det som er sunt for kroppen er i stor grad også sunt for kloden vår.

I stedet for å øke eller redusere kjøtt- eller pastadelen på tallerkenen, la grønnsakene spille hovedrollen.

Dersom vi skal leve et friskt og langt liv må vi fokusere på å spise sunt, være fysisk aktive 60 minutter per dag og la være å røyke.

Så enkelt og vanskelig er det!

 

Her ser du et eksempel på en dagsmeny. Frokost: brødskive med ost og agurk, et knekkebrød med kokt skinke og paprika, et eple og et glass melk. Lunsj: en brødskive med makrell i tomat, et knekkebrød med egg, en gulrot, et lite beger yoghurt og et glass appelsinjuice. Middag: et kyllinglår, poteter og grønnsaker. Kveldsmat: et knekkebrød med kokt skinke og tomat og en appelsin. To mellommåltid bestående av oppkuttet kålrot og en raus neve nøtter og tørket frukt. Foto: Mattis Sandblad / VG

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Ny og forbedret tjeneste - dette får du!

Les også: