Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

HJERNEMAT: Fyll på med grønnsaker hvis du vil gi hjernen din optimalt drivstoff. Her ser du lilla, gul oransje og hvit blomkål, i tillegg Romanesco som er en krysning mellom blomkål og brokkoli. Dyrket på Gilhus Gård i Lier. Foto: Trond Solberg / VG

4 livsstilsfaktorer som kan forebygge demens

Visste du at et sunt kosthold og regelmessig aktivitet er blant det beste du kan gjøre for å redusere risikoen for demens?

 

Lege og professor i ernæring Christian A. Drevon, sitter i Vektklubbs fagpane. Foto: Krister Sørbø / VG

Demens kan være svært ulikt fra person til person, men ofte rammes hukommelsen, evnen til å orientere seg i omgivelsene og evnen til å gjenkjenne steder og situasjoner.

Vi vet ikke akkurat hvor mange som rammes av demens, men det er anslått at på global basis blir en ny person dement hvert fjerde sekund. Det er anslått at det er ca 50 millioner mennesker som er demente og forekomsten øker raskt med økende alder på befolkningen. I Norge er det antatt at ca 16 % av alle over 75 år er demente.

Til tross for demens altså er meget utbredt vet vi ikke mye om hva som er den spesifikke årsaken. Vi vet at mange av de tilstandene som disponerer for hjerte- og karsykdommer og diabetes også øker risikoen for å utvikle demens. Røyking, usunt kosthold, liten fysisk aktivitet, overvekt og visse arvelige faktorer øker risikoen sterkt for å rammes av denne plagsomme tilstanden.

Selv om kunnskapen om årsaken til utvikling av demens er lite spesifikk vet vi nok til å kunne redusere risikoen betydelig for å utvikle demens. Her er de fire viktigste livsstilsfaktorene vi selv kan gjøre for å redusere risiko for demens:

IMG_3179
 

HODETRIM: Les bøker, løs sudoku, dropp kalkulatoren, gå på quiz eller lær deg noe nytt! F.eks et nytt språk, alle hovedstedene i Europa, prøv en ny oppskrift eller finn en ny hobby. Så lenge du gir topplokket en utfordring er det bra for deg.

1. Bruk hodet

Ett av de mest effektive tiltakene mot å miste evnen til å bruke hjernen på en god måte ligger faktisk i å utfordre den hele tiden ved å lære nye ting og skjerpe seg til å være mentalt aktiv. Det kan være å lære et nytt språk, spille sjakk, lære nye spill, benytte nye dataprogram - i det hele tatt – bruk hjernen til det den skal brukes til – tenk, skap, skriv og syng med hele din hjerne!

Les også: Dropp kryssord - bruk bena mot demens

2. Stump røyken

Røyking er usunt for nesten alle kroppsfunksjoner og reduserer livslengden med mange år i tillegg til at risikoen for å bli dement øker betydelig.

3. Spis mer og mindre av denne maten

I tillegg til å passe på vekten er kostholdet også viktig å passe på. Det er gjort noen studier tilskudd av noen B-vitaminer og fiskefett som tyder på at de som har en mild form for demens kan bremse utviklingen av demens. For øvrig gjelder de generelle kostholdsrådene fra Helsedirektoratet om at man bør spise mer av dette:
- grønnsaker og frukt
- belgfrukter
- linser
- fisk i alle varianter
- fullkorn

Disse matvarene bør du spare på:
- rødt og bearbeidet kjøtt
- fete melkeprodukter
- mettet fett
- alkohol
- salt
- sukker

4. Beveg deg 60 minutter hver dag

Å være fysisk aktiv daglig, helst i 60 minutter, kan redusere risikoen for å bli dement. Antakelig spiller det ingen rolle hva du gjør, så lenge du gjør noe fysisk! Å gå en tur, løpe, gå på ski, eller svømme er alle flotte aktiviteter som får opp pulsen og øker blodtilførselen til hjernen.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Andre artikler fra Vektklubbs eksperter:

Vegetarianer? Se opp for vitaminmangel

Ta tilbake lørdagsgodtet

Smarte tips for å holde deg mett