Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

BILLIG OG SUNN HAVREGRØT: Havregryn og bananer pleier å ha en kilospris på rundt 14-18 kroner. Til sammenligning ligger sjokolade og potetgull på godt over hundrelappen per kilo. Vektklubb-ekspert Anette Skarpaas Ramm deler noen triks til hvordan du kan porsjonere og finne matvarer som både er økonomiske og næringsrike. Foto: Kiian Oksana / Shutterstock

Å spise sunt er billigere enn du tror

Sunn mat trenger ikke være dyr, men det krever noe planlegging. Ser du på kiloprisen og porsjonerer maten utover uken, blir det riktig så billig å spise sunt.

 

EKSPERT: Klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm. Foto: Simen Øyen.

Mange ønsker å spise sunnere, men av ulike grunner får de det ikke til over tid. Økonomi er en av faktorene som påvirker matvarevalgene våre. Dessverre er det en del sunn mat som er dyr, men det finnes også mye billig supermat. Med god planlegging kan man få mange næringsrike måltider for en billig penge.

Anbefalt inntak av frukt og grønnsaker er på minimum 500 gram om dagen, og ved å velge blant de billigste matvarene, så kan dette være mulig for rundt 20 kroner om dagen. Ut ifra prisene på kolonial.no, hadde blant annet banan, eple, ananas, appelsin, pære, brokkoli, løk og gulrot en kilopris på under 30 kr.

Det betyr at 500 gram frukt og grønnsaker kan koste omtrent 15 kroner. 

Dette er sunt og vel anvendte penger. Noe vekt går i søppelbøtten som skall og stilk, men til tross for dette kan prisen være overkommelig.

Hverdags- og festfrukt

Det finnes mange varianter av frukt, og prisen varierer fra type til type. Derfor kan det være lurt å velge seg ut noen hverdagsfrukter, og spare de mer eksklusive til helger eller andre mer spesielle anledninger.

 

LUKSUS: Fersken og melon er søte frukter som passer til både hverdags og fest om du ønsker. Foto: Sara Johannessen/VG

Sunn mat som pleier å være billig:

 

- Havregryn, fruktmüsli
- Egg
- Frossengrønnsaker
- Fossen sjømat: Sei-/torskefilet i blokk, crabsticks, lobnobs
- Løk, gulrøtter, kål, sjampinjong, tomater
- Poteter
- Epler, bananer
- Hermetikk: Kikerter, bønner, linser, hermetiske tomater, mais.
- Meieriprodukter: Yoghurt naturell, mager kesam, rømmekolle
- Lomper
- Pasta
- Kyllingkjøttdeig

Bananer og epler er rimelige frukter, mens for eksempel mango og granateple er dyrere. Om du ønsker å endre matvanene så kanskje noe av budsjettet som tidligere har gått til brus, godteri eller is brukes til mer eksklusiv frukt som du virkelig er glad i.

Bruk frosne bær

Det anbefales å øke inntaket av bær. Det kan enkelt gjøres med å kjøpe poser med frosne bær. Bærene kan brukes direkte i smoothie, ha som topping på kjøleskapsgrøten eller de kan tas opp i helgene for å lage rørt syltetøy.

Ferske bær er helt klart et sunt alternativ som mellommåltid eller snacks, men disse har kort holdbarhet. Ofte kan de også være dyrere sammenlignet med frosne. Fråts derfor i ferske bær når du har dem, fremfor å la de ligge på benken til de blir gamle.

Bruk opp grønnsakene

Grønnsaker er absolutt verdt pengene sine dersom de blir spist, men vi bør unngå å la det bli gammelt i kjøleskapet og ende opp med å kaste det. Vær flink til å lage noe av grønnsakene som begynner å bli slappe. Ha for eksempel en restedag, der alle grønnsakene som er i kjøleskapet puttes i en gryte eller form. Det er miljøvennlig, økonomisk og sunt. 

Vektklubb-ekspert Anette Skarpaas Ramm viser her hvordan bruke gulrøtter i en mos: 

Velg grønnsakene du liker, til den prisen du ønsker å bruke på dem. Pass på å kjøp den mengden du får til å spise opp. For eksempel finnes gulrøtter i mange varianter, og kan være ganske billig. Sjekk kiloprisen i butikken, men ofte er de store gulrøttene i de store forpakningene billigere per kilo enn en liten pose snacks gulrøtter. Den store posen krever at man gjør en innsats med skrelling og kutting, men den store posen holder til flere måltider enn den lille. Kanskje kan du legge inn gulrøtter til middag noen dager også på samme posen.

Husk at frosne grønnsaker er like bra å spise som ferske. Ta opp den mengden du trenger til hvert måltid og på den måten trenger man ikke kaste noe.

Frokost til en krone

Det anbefales å spise grove kornprodukter hver dag. Havregryn er næringsrikt og billig. Det er litt ulike priser på de ulike havregrynspakkene, så her er det noen kroner å spare på å velge havregrynspakken med den billigste kiloprisen. 

Hvis en havregrynspakke koster 18 kr per kilo, så vil det si at en porsjon på 40–80 gram (150 kcal-300 kcal) koster omtrent 1 kr-1,50 kr. Til frokost kan 1–2 dl (40-80 g) være en fin mengde, avhengig av hvilket tilbehør som velges.

 

BILLIG OG SUNT: Havregryn kan brukes i billig frokost, og la toppingen avgjøre den totale prisen. Her er det brukt granateple og kanel. Foto: Krister Sørbø/VG

Lager du for eksempel havregrøt på vann, og toppet med banan og rosiner, så kan frokosten koste rundt 5–8 kr. Prisen på en porsjon kjøleskapsgrøt med for eksempel Biola vil bli noe høyere, men fortsatt et billig frokostalternativ sammenlignet med mye annet.

Grovt brød

Når det gjelder grovt eller ekstra grovt brød er også prisene ulike og du kan finne billigere og dyrere varianter. Her er det viktig å finne et brød som du liker og samtidig har en pris som er innenfor budsjettet. 

For eksempel koster Ekstra Grovt Brød fra Brødverket 34,5 kroner per brød. Dette veier 770 gram, og en brødskive veier omtrent 30 gram. Dermed gir ett brød litt over 25 brødskiver. Det gir en pris på omtrent 1,4 kroner per skive. 

 

HJEMMEBAKT: Brød kan også bakes selv om du ønsker. Dette er eltefritt grytebrød fra Lise Finckenhagen for Godt. Foto: Christian Brun/VG.

Det er også her viktigst at ingenting blir gammelt og kastes.

Tips! Skjær opp brødet og frys ned deler av det. Det er raskt å tine brødskivene når du trenger de, enten i brødristeren eller på benken.

En neve nøtter til 2 kroner

Anbefalingen er å spise en håndfull nøtter om dagen. Nøtter bidrar med flerumettede fettsyrer, protein, fiber, vitamin E, magnesium, kalium og antioksidanter og kan dermed være en god kilde til viktige næringsstoffer. 

En hel pose kan virke dyrt når vi kjøper det, men dersom vi porsjonerer ut en håndfull om dagen, så utgjør det få kroner per porsjon.

Dersom kiloprisen på valnøtter er 218 kr og kiloprisen på mandler er 123 kr, så vil en neve på 20 gram om dagen koste omtrent henholdsvis 4 kr og 2 kr. Siden dette er nærings- og energitette matvarer kan neven med nøtter fungere veldig godt som mellommåltid eller mat på farta. Neven på 20 g gir omtrent 137 kcal for valnøttene og 114 kcal for mandlene. 

 

MELLOMMÅLTID: En neve nøtter og et eple kan hjelpe holde deg mett mellom lunsj og middag. Foto: Simen Øyen.

Denne neven sammen med en banan eller et eple er både billig og sunt!

Bytt kjøttet med belgfrukter

Erstatt kjøtt og kjøttprodukter med vegetariske alternativer. Erter bønner og linser er billigere og mer bærekraftige matvarer enn kjøtt, og kan erstatte kjøtt i retter. Kjøttet i fredagstacoen kan helt eller delvis erstattes med bønner eller linser. Den delen av kjøttet som ikke blir brukt kan fryses og bli middag en annen middag.

Planlegg å ha med mat

Det kan være dyrt å velge de sunneste alternativene ute på farten. Ferdige smoothier, jus eller salater kan være dyre på kafeer eller i butikker. For å unngå å kjøpe mat ute, så lønner det seg å planlegge slik at maten kan tas med hjemmefra. 

Ta med jus på flaske, matpakke til lunsj og mellommåltider. Nøtter, frukt og en hjemmelaget salat i en matboks kan koste like mye som et mer usunt og raskt alternativ ute. Det kan for eksempel være så enkelt som å ha med to skiver ekstra grovt brød med peanøttsmør og en banan. Dette er billig, næringsrik og mettende mat som kan spare deg for penger sammenlignet med å kjøpe en lunsj ute.

Les også:

Grønnsaksmos på 1-2-3 

Fargerike grønnsaksoppskrifter i store porsjoner

Dagbok fra leir for å få en bedre livsstil (saken er åpen for medlemmer)

Unngå denne diettfellen (saken er åpen for medlemmer)

Slik danner du vaner som varer (saken er åpen for medlemmer)