Thomas Nilsson / VG

Hvorfor blir vi tykkere når vi blir eldre?

Publisert: 2014-07-07 08:55

Forklaringen er sammensatt. Allerede fra midt i tyveårene starter aldringsprosessen som reduserer hvilestoffskiftet, eller forbrenningen.

Magnar Kirknes

Gradvis taper vi cellemasse, og skadelige stoffer dannes fordi visse sukkere og fettstoffer hoper seg opp i kroppen.

I tillegg får selve arvestoffet, vårt DNA, enkelte skader som ikke kan repareres.

Og det stopper ikke der. Produksjonen av mange hormoner reduseres, som f eks veksthormon, testosteron (hos menn), østrogen og progesteron (hos kvinner), og flere andre hormoner som er knyttet til kvinnens overgangsalder.

I løpet av bare ett tiår reduseres hvilestoffskiftet med to til fire prosent, med størst fall hos menn, ifølge en studie publisert i tidsskriftet Journal of Nutrition, Health & Aging.

Øker med alderen

Kvinner etter menopausen (overgangsalderen) og menn i femti-sekstiårene har en tendens til å legge på seg mer enn andre aldersgrupper.

Den økende vekten med alderen varierer mye fra person til person, men vektøkningen har noen felles trekk:

  • Ekstrakilo kommer ofte i forbindelse med familieetablering.
  • Mange er mindre fysisk aktive med økende alder.
  • Med alderen er man gjerne mindre leken, både fysisk og i tankene.

En av de direkte forklaringene på at aldring fører til nedsatt forbrenning, er at eldre mennesker har mindre brunt fettvev enn unge.

Brunt fettvev er nyttig fordi det øker forbrenningen. At unge mennesker har mer brunt fettvev, er antagelig en av grunnene til at de kan spise mer uten å legge på seg.

Lær mer om fettvev og fettvevets funksjoner i kroppen her!

Hva kan vi så gjøre med den reduserte forbrenningen med økende alder?

En rekke forsøk med alle mulige hormoner og kosttilskudd har ikke ført til gunstige resultater.

Derfor sitter vi igjen med den naturlige måten å øke forbrenningen på, nemlig fysisk aktivitet.

Fysisk aktivitet fører til økt forbrenning og en rekke andre positive virkninger på humør, IQ, hjerte- og karsystemet, ledd, benvev, søvnmønster og redusert risiko for å utvikle diverse former for kreft og sukkersyke.

Den andre faktoren som er viktig, er et sunt og passe energifattig kosthold. Mye grønnsaker i alle varianter, noe frukt, fisk, og magre kjøtt- og melkeprodukter, er resepten også for eldre mennesker av begge kjønn.

Les også:

De beste tipsene for å unngå vektoppgang i ferien

Hardt å slanke seg om sommeren

Sydentrening på ti minutter!

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her