Øvelser ved smerter i nakke, skuldre og rygg

Publisert: 2007-08-13 13:29

<br />Jeg jobber fast i 100 prosent stilling på kontor. Her sitter jeg stille nesten hele dagen og jobber ved pc. Jeg har store problemer med nakken min som fører til utrolig vonde hodepiner hele døgnet rundt. Legen min sier at jeg har noe som kalles stresshodepine, siden hodepinen kommer av at jeg har svært stive muskler i nakken og skuldrene. Han mener og at det ikke er mye som kan gjøres med det, annet enn å begynne å trene. Men jeg er utrolig dårlig til å trene, og vet at jeg ikke kommer til å klare å trene regelmessig. <br /><br />Har du noen tips til noen enkle øvelser jeg kan gjøre enten på jobb eller hjemme på kvelden som ikke tar så lang tid? Jeg har problemer med resten av ryggen min også (musklene mine er utrolig stive, masse muskelknuter og skjevt bekken), så jeg har gjerne lyst til å finne ut om det er noen enkle og greie øvelser som går på resten av ryggen også. <br /><br />Monica

HJELP TIL TRENING: Har du skader eller synes det er tøft å begynne å trene, kan noen timer med personlig trener være veldig nyttig for å komme i gang.

Hodepine og nakkeproblem er utrolig kjipt, det ødelegger mye av hverdagen. Det er verdt innsatsen å legge litt tid og krefter på å bedre situasjonen om man har mulighet!
Du bør delvis gå til en dyktig manuell terapeut (fysioterapeut med spesialutdannelse innen manipulasjoner) som kan se over alle ledd og muskler, og gi deg riktig behandling. Sannsynligvis er det låsninger i både rygg og nakke som påvirker muskulaturen din negativt.
Muskelavspennende behandling blir også viktig, samt at du MÅ få noen til å gå gjennom arbeidsplassen din ergonomisk. Dette har du krav på fra arbeidsgiver. Høyde på benken, stolen din, belysning, aircondition, hjelpemidler, alt dette må ses igjennom!!! Synsskjekk er også viktig!
Manuellterapeuten vil også gi deg spesielle øvelser du kan gjøre. Deretter anbefaler jeg deg å oppsøke en personlig trener som kan hjelpe deg med videre trening. Dette behøver ikke å være for alltid, men som en "kom i gang".
Det er veldig vanskelig for meg kort å skrive noe om hvilke øvelser og teknikken på dette, da det er utrolig viktig at du gjør dette korrekt.
Enn så lenge kan du starte med å slappe av i kjeveområdet og slippe tunga ned fra ganen. Vi spenner oss mye uten at vi er klar over det. Unngå også situasjoner som du vet stresser deg i hverdagen, og tenk over hvordan du strammer nakke- og skuldermuskulaturen.
Lykke til og god bedring!
MVH Anne Mette Rustaden

Redaksjonen tilføyer:

Les mer om hodepine i Store norske leksikon

Les mer om nakkesmerter på Norsk Helseinformatikk.no

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Hjelper oppvarming på stive og ømme muskler?

Hjelper oppvarming på stive og ømme muskler?

Jeg er en jente på 19 år som har vært medlem i Vektklubb.no siden slutten av mai. Jeg har gått ned noen få kilo ved å spise riktig. Trening har det derimot vært lite av, men jeg ønsker å starte med det for ikke å miste muskelmasse og for å få fortgang i vektnedgangen. Derfor har jeg lyst til å starte med styrketrening på egen hånd.<br /><br />Problemet er at musklene er ømme og stive. Fastlegen har sagt at jeg har symptomene på fibromyalgi, men jeg har ennå ikke vært hos nevrolog og fått konstatert det.I de siste ukene har jeg syklet en liten halvtime hver dag, men jeg merker fort smerter i nakken og skuldrene. Jeg har svømt litt tidligere, og har tenkt å fortsette med det når svømmehallen åpner etter sommeren.<br /><br />Bør jeg trene mer kondisjon og "myke" opp musklene før jeg starter med styrketrening. Har du forslag til et lett treningsprogram?Jeg starter å studere nå i august, så økonomien er slik at jeg ikke har råd til å melde meg inn i noe treningsstudio.<br /><br />Hilsen jente19

Fortvilet med fibromyalgi

Fortvilet med fibromyalgi

Jeg er 42 år og sliter med fibromyalgi. Smertene sitter i hele ryggen, nakken, skuldre og ben/føtter. Jeg må legge meg klokken 20 og 21 på kvelden, for da er jeg utslitt. Jobber innen regnskap og har en liten datter på tre år. Det er utrolig vanskelig å trene og jeg klarer nesten ikke å ha på meg joggesko for å gå en liten tur. Jeg har slanket meg i fire uker og gått opp! Jeg tar 2-4 Pinex forte hver dag på grunn av smerter. Hva skal jeg gjøre?<br />Hilsen fortvilet meg, Line

Verk i ryggen

Verk i ryggen

Ikke sånn at det hemmer meg veldig, men det er alltid litt verk i ryggen. Det er mest vondt på sidene på ryggen omtrent der som ribbena begynner. Følelsen av betennelse- vondt. Er veldig svai i ryggen, og der jeg trener har jeg fått beskjed om å stå med en liten knekk i knærne for å avlaste ryggen. Jeg har og tre graviditeter bak meg hvor jeg har økt mye i vekt hver gang (25-35 kilo). Første gang jeg ble gravid var jeg 16 år og økte fra 60 til 95 kilo på 9 måneder. Nå veier jeg 97 kilo er 175 cm.<br />Jeg begynte å trene regelmessig for tre måneder siden og nå trener jeg 3-4 ganger i uken.<br />Trener spinning, stramopp, combat (kondis, kampsport time med slag og spark), core og pilates i sal og så avslutter jeg uken med enda en combat time. Men ryggen blir ikke bedre, heller vondere til tider. Trener jo styrke på rygg/mage på slutten av hver time.<br />Er dette noe jeg bare må leve med? Vil det bli bedre når vekten minker? Det er som ryggen er konstant sliten. Har alltid slitt med stiv/stresset nakke. Er det noe trening jeg bør unngå og noe jeg absolutt bør gjøre for at det skal bli bedre?<br />Vennlig hilsen Tonje

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her