Burde jeg lande på 1300 kcal?

Publisert: 2008-10-20 14:50

Har en kalorigrense mellom 1300-1370 kalorier. Spiser sunt og holder meg der. Trener fem dager i uken. Skifter mellom kondisjon og styrke. Når jeg har lagt inn treningen så ender jeg ofte med en total sum på 900-1100 kalorier. Jeg går ikke ned i vekt og ser ingen forskjell på målebåndet. Hva gjør jeg feil? Burde jeg spise slik at total summen blir 1300?<br />Fra Lola85

Uansett hva de ulike regnestykkene viser, så er endring i vekten og livvidden den virkelige fasiten på om du lykkes med din vektreduksjon. Et energiinntak på 1300 - 1370 kcal, for ikke å snakke om 1000 kcal, per dag er meget lite. Det er usannsynlig at du ikke vil gå ned i vekt når du spiser så lite, særlig når du trener fem ganger i uken i tillegg.
Den mest sannsynlige forklaringen på at du ikke har gått noe ned i vekt er at du spiser mer enn du registrerer. Derfor vil jeg råde deg til at du er ekstra nøye med å skrive ned absolutt alt du spiser. Da vil du antakelig se at du spiser mer enn du registrerer i dag, og du kan til og med kanskje se hva du bør redusere på av det du spiser. Det er lett å lure seg selv, men kroppen er følsom for det man spiser. Prøv mer nøyaktig registrering av fødeinntak, og se om du ikke da skjønner hvor løsningen ligger. Lykke til!
Vennlig hilsen Christian A. Drevon

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Misforstått om kalorier?

Misforstått om kalorier?

Inne på forumet ser jeg at mange legger seg ned på et veldig lavt kalorinivå, blant annet på tråden "kalorijegerne". Der skriver også en av brukerne noe slikt som at "dere damer trenger bare 1300 kalorier om dagen, vi menn cirka 200 mer".<br />Jeg mener dette er en veldig farlig tankegang og sendte inn en liten replikk der jeg fortalte at mitt hvilestoffskifte er 1773 kalorier, målt på kroppsanalysen inbody 720, og at jeg har forstått det slik at man IKKE skal ligge under det man har behov for til hvilestoffskiftet. Hans svar da var at han mener jeg skal trekke fra 500 kalorier for å gå bra ned i vekt. Jeg mener han har misforstått, og at det han tenker på er daglig kaloribehov for å holde vekten stabil (hvilestoffskiftet multiplisert med aktivitetsnivå) og at man skal trekke fra 500 kalorier på dette for å gå ned cirka halv kilo i uken. Fint om du kan oppklare hva som er rett og lurt, og gjerne skrive en artikkel rundt dette. Se gjerne på tråden jeg henviser til dersom du har mulighet til det. Hilsen meg

Har for lavt kaloriinntak

Har for lavt kaloriinntak

Jeg har mistet 15 kilo og skal enda ned fem til. Jeg loggfører hver eneste munnfull jeg tar og jeg trener mye. Mitt problem er at jeg har ett for lavt kaloriinntak. Når jeg trener forbrenner jeg i overkant av fem hundre kalorier per økt, jeg bruker pulsklokke.<br />På mine treningsdager ligger ofte det totale kaloriinntaket på rundt 1000 kalorier, etter at trengingen er trukket fra. Disse dagene øker jeg også porsjonene fordi jeg vet at jeg må få i meg mer kalorier. Eller jeg velger mer kaloriholdig mat. Før jeg startet i vektklubb.no, var jeg typen som kunne gå hele dager uten mat for så å spise ett kjempemåltid. <br />Selv om jeg var overvektig spiste jeg lite men veldig feil. Nå spiser jeg mer enn noen gang, og jeg spiser sunn mat. Men det virker som om jeg enda ikke har fått fart på forbrenningen og at det bare egentlig er treningen som gjør at jeg går ned i vekt, for med en gang det dukker opp noe; en forkjølelse, en reise, eller lignende som gjør at jeg ikke får mine tre til fem treningsøkter per uke, går jeg opp i vekt igjen selv om kaloriinntaket bare ligger på cirka1300. Hva kan jeg gjøre med det?<br />Hilsen fra Siri

Easylife som kickstart?

Easylife som kickstart?

Har nå ført logg i snart 14 dager og holder meg på cirka 1300 kalorier om dagen. Jeg er 165 cm høy, 89 kilo og har lagt på meg 20-25 de siste tre årene og de siste fem kiloene i desember uten at jeg helt skjønner det. <br />Den første uken hadde jeg ikke noe vekt tap, men håper og tror det at det vil skje nå i uke to (til mandagen). Samt at jeg trener tre til fire ganger i uken. <br />Må innrømme at jeg er litt utålmodig og skulle gjerne hatt en kickstart for å komme inn i klærne for fem kilo siden, samt at trivselen med meg selv er ikke til stede, noe som gjør meg usosial. Så nå er det bare kosthold og trening som gjelder.<br />Kan jeg og er det smart av meg og ta en Easylife-kur, som de forskjellige treningsstedene opererer med, i en uke eller to bare for å få en god start, litt mer trivsel med meg selv, for så å gå over til dagboken og fast inntak på 1300 kalorier etterpå?<br />Easylife går utpå å ta tre poser om dagen og at man kommer fort i ketose. Har prøvd denne kuren uten å lykkes tidligere, men mener nå at jeg skulle klart det i en uke for en kickstart nå som jeg har kommet i gang med treningen også. Men er redd for å ødelegge og tåle mindre kcal etter endt kur.<br />Hva er din formening om dette?<br />Mvh Alice

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her