Trene vekk fett på rygg, rumpe, lår og mage

Publisert: 2008-09-17 10:18

Jeg er en jente på 24 år. Jeg ønsker å få mer markerte muskler og bli litt "strammere". Hvordan bør jeg legge opp styrketreningen for å oppnå målet mitt?

Treningsekspert i Vektklubb, Anne Mette Rustaden, viser øvelsen sittende roing for sterkere rygg og bedre kroppsholdning.

Frode Hansen / VG

Det kommer litt an på hvor mye tid du vil bruke til styrketrening. Men jeg tar utgangspunkt i at du vil trene 3-4 ganger i uken.

Del kroppen i to, og tren beinøvelsene 1-2 ganger per uke, og overkoppen 1-2 ganger per uke. Tren mellom 6 og 12 RM (repetisjoner maksimalt) i 3 serier til utmattelse i hver serie. Etter hvert kan du prøve deg på periodisering, det vil si variasjon mellom lettere og tyngre perioder.

Forslag på øvelser overkroppen er:

- Nedtrekk eller chins
- Sittende roing
- Høyt sittende roing (for bakside skulder og mellom skulderbladene)
- Brystpress
- Flies for bryst
- Sidehev
- Skulderpress
- Bicepscurl og tricepspress i superset (gjøres rett etter hverandre uten pause i mellom).

Forslag på øvelser til underkroppen er:

- Knebøy
- Utfall
- Strake markløft
- Sittende forside og bakside lår i superset i apparat (benstrekk eller benbøy)
- Leggpress/tåhev
Tren gjerne litt mage og stabilitet til slutt.

Disse øvelsene forutsetter at du ikke har noen skader, og setter deg inn i korrekt teknikk. Spør på treningssenteret, eller søk litt på nettet.

Lykke til!

Vennlig hilsen Anne Mette Rustaden

Treningsekspert i Vektklubb.no Anne Mette Rustaden, viser øvelsen knebøy. FOTO: HELGE MIKALSEN / VG

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her