Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

Trenger du en rask middag før trening kan denne byggrynsgrøten være noe for deg. En porsjon gir 345 kcal. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Matspaneren: Byggrynsgrøt fra Fjordland

Sunn, god og lettvint ferdigmat. Men tilsett gjerne frukt eller bær og litt melk.

Ernæringsfysiolog og matspaner i Vektklubb.no, Eli Anne Myrvoll Blomkvist. Foto: Petter Emil Wikøren / VG

Fjordland er kjent for de aller fleste for ferdige middagsretter. De har også grøt, supper og sauser. Dette er lettvint mat, og middagene passer nok spesielt godt for de som bor alene og har bare en å lage middag til, eller for de som jobber overtid eller trenger noe svært raskt i farta. Det kan nok bli litt i dyreste laget dersom storfamilien på fem skal spise hver sin fjordlandrett til middag.

Naturlig søt

I vår kom Fjordland med en ny grøt, byggrynsgrøt med bygg fra Skjåk i Gudbrandsdalen. I følge teksten på grøtpakken har Skjåkgryn særlig gode næringsverdier i forhold til annet bygg og unike smaksmessige fordeler. Kornene er søtere enn annet bygg og gir dermed grøten en god og søt egensmak.

Jeg er en av de som er glad i havregrøt til frokost, da gjerne med biter av eple, pære eller banan og kanel på, så jeg hadde derfor en følelse av at jeg kom til å like denne byggrynsgrøten også.

God metthetsfølelse

Mine antagelser stemte godt, jeg likte grøten. Den er søtlig i smaken til tross for at den ikke inneholder sukker (den er lagd kun på melk, byggryn og salt). Byggrynene har en viss tyggemotstand, noe jeg også liker. Jeg spiste grøten som lunsj med eplebiter (1/2 eple) og kanel på, samt et glass ekstra lett melk, og holdt meg mett i 2-3 timer. Lunsjen ga totalt cirka 460 kcal. Grøtporsjonen alene gir kun 348 kcal, så hvis du velger bort melk som drikke og kun bruker litt friske bær på grøten får du et relativt kalorifattig måltid.
  

Spis gjerne grøten med eple og kanel, bringebær, blåbær, jordbær eller bananbiter. Rosiner og nøtter kan også være et alternativ hvis du trenger ekstra energi. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist


Fjordlands byggrynsgrøt er sunn, god og lettvint. Å koke byggrynsgrøt selv tar nokså lang tid i og med at byggrynene må bløtlegges og kokes lenge, så Fjordlands ferdige grøt er et svært godt og enkelt alternativ. Jeg ser ikke bort ifra at jeg kommer til å kjøpe noen sånne å ha i kjøleskapet på jobben som et enkelt, sunt og godt alternativ til de evinnelige brødskivene.

Næringsinnhold per 100 gram vare:

Pris
 

Kiwi: 22,90 kr
Rimi: 23,90 kr
Ica: 26,90 kr

Energi: 94 kcal
Protein: 4,3 gram
Fett: 3,2 gram
Karbohydrat: 11 gram
1,6 gram kostfiber.

1 porsjon a 370 gram gir 348 kcal.
  

Vektklubb redakasjonen tilføyer:

Sammenliknet med typiske frokostgrøtprodukter per 100 gram:

Merk at næringsinformasjonen er oppgitt i enten tørr eller tilberedt vare. Porsjonsstørrelsen er sammenlignbar for alle matvarene.

  • Bjørn havregrøt med melk, porsjonspakning tørrvekt (Axa): 380 kcal, 14 g protein, 6 g fett, 63 g karbohydrat og 8 g kostfiber. En porsjon på 65 gram (tørrvekt) gir 230 kcal. Energiinnholdet forblir det samme dersom grøten tilberedes med vann.
  • Bjørn havregrøt med rosin og vanilje, tørrvekt, ikke tilberedt (Axa): 380 kcal, 12 g protein, 6 g fett, 65 g karbohydrat og 8 gram kostfiber. En porsjon på 50 gram (tørrvekt) gir 190 kcal. Energiinnholdet forblir det samme dersom grøten tilberedes med vann.
  • Bjørn havregrøt med eple og kanel, tørrvekt, ikke tilberedt (Axa): 370 kcal, 11 g protein, 6 g fett, 63 g karbohydrat og 9,1 g kostfiber. En porsjon på 60 gram (tørrvekt) gir 220 kcal. Energiinnholdet forblir det samme dersom grøten tilberedes med vann.

Det er enkelt å holde kontroll på kaloriene med porsjonspakninger. Lett og godt fra Møllerens. Foto: Elisabeth Stigum

  • Havregrøt med eple og kanel, porsjonspose tørrvekt (Møllerens): 345 kcal, 9,2 g protein, 5,7 g fett, 60,7 g karbohydrat og 7 g kostfiber. En porsjonspose på 65 gram gir 224 kcal. Energiinnholdet forblir det samme dersom grøten tilberedes med vann.
  • Great havregrøt med blåbær og aprikos, porsjonskopp tørrvekt (Axa): 360 kcal, 11,4 g protein, 8 g fett, 58,8 g karbohydrat og 9,4 g kostfiber. En porsjonskopp på 50 gram (tørrvekt) gir 180 kcal. Energiinnholdet forblir det samme dersom grøten tilberedes med vann.
  • Havregrøt energirik, porsjonspose tørrvekt (Møllerens): 327 kcal, 9,9 g protein, 6,1 g fett, 58,3 g karbohydrat og 7,5 g kostfiber. En porsjonspose på 65 gram gir 213 kcal. Energiinnholdet forblir det samme dersom grøten tilberedes med vann.
  • Havregrøt uten tilsatt sukker, porsjonspose tørrvekt (Møllerens): 315 kcal, 11,1 g protein, 6,7 g fett, 52,4 g karbohydrat og 8,3 g kostfiber. En porsjonspose på 65 gram gir 205 kcal. Energiinnholdet forblir det samme dersom grøten tilberedes med vann.
  • Havra grøt med frø og kardemomme, porsjonspose tørrvekt (Møllerens) 348 kcal, 11,9 g protein, 9,7 g fett, 48,4 g karbohydrat og 9,8 g kostfiber. En porsjonspose på 65 gram gir 226 kcal. Energiinnholdet forblir det samme dersom grøten tilberedes med vann.

 

Sammenliknet med middagsgrøtprodukter per 100 gram:

  • Risengrøt, mikrorett (Toro velbekomme): 132 kcal, 3,2 g protein, 7,1 g fett, 13,9 g karbohydrat og 0,2 g kostfiber. En porsjon på 400 gram gir 530 kcal.
  • Risengrøt, pose, tilberedt med lettmelk (Toro): 97 kcal, 3,9 g protein, 1,3 g fett, 17,4 g karbohydrat og 0,3 g fiber. En porsjon på 300 gram ferdig grøt gir 289 kcal.
  • Snarkokt risengrøt, porsjonspakning pose, tilberedt med 2,5 dl lettmelk (Toro): 118 kcal, 4,8 g protein, 2 g fett, 20,2 g karbohydrat og 0,3 g fiber. En porsjon på 250 gram ferdig grøt gir 296 kcal.
  • Risgrøt, mikrorett (Fjordland): 106 kcal, 3,7 g protein, 3,1 g fett, 16 g karbohydrat og 0,05 g kostfiber. En porsjon på 450 gram gir 477 kcal.
  • Rømmegrøt, mikrorett (Toro Velbekomme): 152 kcal, 2,6 g protein, 11,7 g fett, 8,8 g karbohydrat og 0,2 g fiber. En porsjon på 350 gram gir 531 kcal.
  • Rømmegrøt, mikrorett (Fjordland): 212 kcal, 3,6 g protein, 18 g fett, 9,7 g karbohydrat og 0,27 g kostfiber. En porsjon på 350 gram gir 742 kcal (!).


Har du tips til nye, sunne matvarer som matspaneren kan teste? Send oss en mail her

Se alle matvarer matspaneren har testet her.