Bør jeg ha rolig langkjøring?

Publisert: 2009-04-28 13:08

Hei Trine!

ANBEFALER LANGKJØRING: Trine Hattestad

Foto: Marte Vike Arnesen

Jeg har begynt å løpe for en stund siden. For å føle at jeg har en god løpestil må jeg løpe ganske fort (for meg) cirka 12-13 km/t (jeg har GPS på telefonen min), men med den farten holder jeg bare noen hundre meter. Jeg har da 90-100 prosent av makspuls. Jeg går da så fort jeg kan. Løper cirka halvparten av runden min på fem kilometer.

Er det greit å holde på sånn eller bør jeg prøve å holde et lavere tempo over lengre distanse (på bekostning av min "fine stil"). Jeg løper en gang i uken i tillegg til spinning, romaskin, svømming og styrketrening.

Hilsen fra Finn


Måten du trener på er en slags intervalltrening og det er fint å gjøre det innimellom, det vil øke kondisjonen din.
Men jeg ville også trent en del økter med litt roligere puls. Prøv å løpe lengre distanse i ett. Legger du deg på en puls som er maks 60 til 70 prosent av maks for deg, er det rolig nok til å venne kroppen til langvarige belastninger og bedre evnen til å forvalte energiressursene i kroppen.
Legger du deg på 70 til 85 prosent vil det føles relativt anstrengende men det er liten opphopning av melkesyre. der bør du klare å kunne trene 20 til 30 minutter sammenhengende. Trening her øker evnen til å holde en konstant høy intensitet over et lengre tidsrom.

Les også: Ti starttips for deg som vil begynne å trene


Når du da ligger på en puls som er 90 til 100 prosent av maks, er dette mest interessant hvis man driver med konkurranseidrett der forskjellen mellom seier og nederlag ligger i om du er i stand til å presse deg selv mer enn konkurrenten.
Så som du ser ville jeg foreslå å ligge på noen økter 60 til 70 prosent og noen 70 til 85 prosent og innimellom kan du kjøre intervaller da tror jeg du vil bli i best form selv om det går ut over stilen.


Lykke til!
Vennlig hilsen Trine Hattestad

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Best kondisjonstrening

Best kondisjonstrening

Jeg har begynt å røre på meg. I noen uker nå har jeg gått raske turer tre-fire timer i uken. Nå løper jeg også litt! Fyller snart 49 år og røyker fortsatt. Men skal ikke slutte å trene, men heller slutte med røyken. <br /><br />Har lyst til å trene intervall for kondisjonen sin del. Er det bra å kjøre langintervall i motbakk med cirka 80 prosent av makspuls? Makspulsenen min ligger på cirka 170-180. Er det bedre å løpe fem ganger fire minutter intervaller i stedet for 20 minutter i ett strekk?<br /><br />Med hilsen Torbjørn

Puls ved spinning

Puls ved spinning

Jeg trener en del spinning og har et spørsmål angående puls. Jeg ligger alltid høyt i puls når jeg trener og lurer på hvorfor. Jeg er 28 år og skal da ha en makspuls på cirka 192 i følge formelen. Under oppvarming ligger jeg allerede på rundt 160 i puls og under hele arbeidsøkten ligger pulsen på rundt 185-195.<br />Jeg prøver å ligge rundt 185, men med en gang jeg gir på litt ekstra så fyker den opp i 195-197. Og dette er vel i høyeste laget? Men jeg føler ikke jeg gir nok når jeg holder meg på rundt 185. Skal jeg henge meg opp i pulsklokken og pulsen eller skal jeg kunne sykle såpass hardt at jeg til tider føler det svært anstrengende?<br />Mvh Sissel

Trener jeg for hardt?

Trener jeg for hardt?

Jeg har vært veldig godt trent før jeg fikk mine fire barn. Blant annet har jeg spilt fem sesonger i eliteserien i fotball og trente da 7-9 ganger per uke. Prøver nå å komme i god form igjen ved å trene tre til fire ganger i uken. I dag var jeg ute i én time og 45 minutter (60 minutter med jogging i terreng med en del krevende motbakker). Jeg avsluttet så med 45 minutter sykling i terreng med nok en del krevende motbakker. Hadde etter endt tur hatt en gjennomsnittpuls på 147 og jeg har en makspuls på cirka 200. Trener jeg for hardt?<br />Vet du om hvor mange kalorier man må "gå i minus" for å ta av seg en kilo?<br />Takk fra en som er meget fornøyd med Vektklubb.

Klarer ikke stå på spinningen

Klarer ikke stå på spinningen

Jeg meldte meg inn i Vektklubb for fire uker siden og er veldig fornøyd!<br />Samtidig som jeg meldte meg inn her, så meldte jeg meg også inn i ett treningsstudio. Er ofte og trener, på forskjellige timer (liker litt variasjon). <br /> <br />Jeg liker veldig godt spinningtimene, men har store problemer med å sykle stående. Jeg får så vondt i bena, spesielt på fremsiden av lårene. Når jeg sitter så går det helt fint, men vi skal jo som regel reise oss opp å ned på sykkelen flere ganger i løpet av timen. Jeg klarer bare å henge med i ett par minutter stående, før jeg må gi opp. Det verker og jeg føler bena svikter under meg. <br /> <br />Hva dette kan komme av? Er jeg for svak/har for lite muskler i bena? Er det i så fall noen andre øvelser/treningsformer jeg kan gjøre i tillegg for å styrke bena? <br /> <br />Jeg ser de andre på spinningtimene reiser seg opp å ned som ingenting, og jeg vil jo så gjerne følge med. Er egentlig ikke veldig overvektig, men hadde en BMI som nærmet seg 25. Ønsket er å ta av cirka åtte kilo, og å komme i bedre form.<br /> <br />Hilsen meg

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her