Øvelser for overvektige

Publisert: 2009-09-07 09:24

Overvektige anbefales å trene kondisjon (70 %) og styrke (30 %).

Foto: VG

Hei Trine!

Hvilke styrkeøvelser er best for meg når jeg veier 130 kg? Kiloene ligger først og fremst på midjen og magen.

Leif

Hei Leif!

Det som er viktigst for deg er å komme i gang med å mosjonere, gå turer og få opp forbrenning først og fremst ved kondisjon. Dette for å øke forbrenningen, og dermed gå ned i vekt - generelt på kroppen. Begynn rolig med å gå gode turer, som etter hvert går over i raske turer og derfra til rolig jogging eller sykkeltrening osv..

Etter hvert som du kommer deg i form, og har faste treningsrutiner, kan du øke på og kjøre styrke.

Sjekk ut Styrketrening for de tyngste.

Styrketrening vil også bidra til høyere forbrenning og er gunstig når man skal ned i vekt og ikke minst forbli på den nye lavere vekten. Gjør gjerne øvelser for midjen, for å bli sterk i midjen og holdningen. Men husk resten av kroppen. Styrkeøvelser for magen minker ikke magen. Det er det kombinasjonen av rett kost, kondisjonstrening og generell styrketrening for hele kroppen som gjør magen flatere.

Se styrkeprogram for hele kroppen under Trening.

Styrketrening er dessuten veldig viktig både for holdningog for å unngå vond rygg. Husk at ved å trene kondisjon forbrenner du mye under økten. Mens ved styrketrening forbrenner du både under og lenge etter økten. Kombinasjonen er super for deg, om litt.

Det er ikke så farlig hva du gjør, det aller viktigste er å komme i gang å gjøre noe som du liker og som du vil og klarer å opprettholde over tid, det er da du vil få resultater.

Start forsiktig - øk på!
Lykke til! Vennlig hilsen Trine Hattestad
Få inspirasjon til valg av aktiviteter her

Annonse

Kickstart 2023 med Vektklubb!

Nå får du 30 % rabatt på alle våre medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og ukentlige menyforslag utarbeidet av kliniske ernæringsfysiologer. I tillegg får du inspirerende artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

18 timer

15minutter

42 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 md: 249 kr/ md, ordinær pris for 6 md: 199 kr/ md, ordinær pris for 12 md: 149 kr/ md. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Opptaksprøver og vekttap som mål

Opptaksprøver og vekttap som mål

Jeg skal søke politihøyskolen neste år, og opptaksprøvene blir nok i mai 2010 en gang. Jeg skal derfor samtidig som jeg skal ned i vekt også trene målrettet mot de fysiek kravene som stilles ved slike opptaksprøver. Når bør jeg begynne å trene spesifikt på øvelsene jeg skal gjennom der?<br />Jeg trener nå mye (5-7 ganger i uken) og trener generell trening med utholdenhet og styrke, samt en fotballøkt. Men hvordan bør fordelingen av utholdenhet og styrke økter være for meg med både opptaksprøver og vektreduksjon som mål? Hilsen Tone

Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her