Øvelser for overvektige

Publisert: 2009-09-07 09:24

Overvektige anbefales å trene kondisjon (70 %) og styrke (30 %).

Foto: VG

Hei Trine!

Hvilke styrkeøvelser er best for meg når jeg veier 130 kg? Kiloene ligger først og fremst på midjen og magen.

Leif

Hei Leif!

Det som er viktigst for deg er å komme i gang med å mosjonere, gå turer og få opp forbrenning først og fremst ved kondisjon. Dette for å øke forbrenningen, og dermed gå ned i vekt - generelt på kroppen. Begynn rolig med å gå gode turer, som etter hvert går over i raske turer og derfra til rolig jogging eller sykkeltrening osv..

Etter hvert som du kommer deg i form, og har faste treningsrutiner, kan du øke på og kjøre styrke.

Sjekk ut Styrketrening for de tyngste.

Styrketrening vil også bidra til høyere forbrenning og er gunstig når man skal ned i vekt og ikke minst forbli på den nye lavere vekten. Gjør gjerne øvelser for midjen, for å bli sterk i midjen og holdningen. Men husk resten av kroppen. Styrkeøvelser for magen minker ikke magen. Det er det kombinasjonen av rett kost, kondisjonstrening og generell styrketrening for hele kroppen som gjør magen flatere.

Se styrkeprogram for hele kroppen under Trening.

Styrketrening er dessuten veldig viktig både for holdningog for å unngå vond rygg. Husk at ved å trene kondisjon forbrenner du mye under økten. Mens ved styrketrening forbrenner du både under og lenge etter økten. Kombinasjonen er super for deg, om litt.

Det er ikke så farlig hva du gjør, det aller viktigste er å komme i gang å gjøre noe som du liker og som du vil og klarer å opprettholde over tid, det er da du vil få resultater.

Start forsiktig - øk på!
Lykke til! Vennlig hilsen Trine Hattestad
Få inspirasjon til valg av aktiviteter her

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Opptaksprøver og vekttap som mål

Opptaksprøver og vekttap som mål

Jeg skal søke politihøyskolen neste år, og opptaksprøvene blir nok i mai 2010 en gang. Jeg skal derfor samtidig som jeg skal ned i vekt også trene målrettet mot de fysiek kravene som stilles ved slike opptaksprøver. Når bør jeg begynne å trene spesifikt på øvelsene jeg skal gjennom der?<br />Jeg trener nå mye (5-7 ganger i uken) og trener generell trening med utholdenhet og styrke, samt en fotballøkt. Men hvordan bør fordelingen av utholdenhet og styrke økter være for meg med både opptaksprøver og vektreduksjon som mål? Hilsen Tone

Går ikke ned i vekt med trening

Går ikke ned i vekt med trening

Hei! Jeg trener fem dager i uken, men går ikke ned i vekt. Fint om du kan hjelpe meg med å finne ut hva jeg gjør galt. <br />Dette er mitt treningsprogram: <br />Mandag: step/styrke (55 min) <br />Tirsdag: spinning (75 min) <br />Onsdag: hviledag. <br />Torsdag: bodypump (55 min) <br />Fredag: pilates (55 min) <br />Lørdag: løp/spinning (60 min).<br />Har en stillesittende jobb og har blitt tildelt 1300 kalorier daglig i Vektklubb. Spiser noen ganger opp treningskaloriene, men aldri mer enn at det blir over 1300. Jeg går likevel ikke ned i vekt. Hva er problemet, bør jeg spise mer? Hilsen meg

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her