Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
salad-791643_1920
 

LAVKALORI: Hvor lenge klarer du å leve på salat? Hvis det du gjør nå i januar ikke gjenspeieler det du ser for deg å gjøre i september er sjansen for varig vektnedgang liten. Foto: Pixabay

Rask eller langsom vektnedgang?

Nytt år, nye muligheter og ny deg? Før du hiver deg over en streng slankekur og nytt treningsprogram, les dette:

Januar er her og hverdagen lusker rundt hjørnet. Med ønske om å kvitte seg med julekiloene er det lett å bli litt for ivrig. Vi spurte klinisk ernæringsfysiolog og kostholdsekspert i Vektklubb, Anette Skarpaas Ramm om hva som er best av rask og langsom vektnedgang. Her er svarene hennes:

 

Vektklubbs kostholdsekspert: Klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm. Foto: Trond Solberg / VG

– Kan du si noe rundt utfordringene ved å gå ned mye i vekt på kort tid?

– Vi anbefaler som regel å gå ned i vekt i et rolig tempo. Det er mange grunner til det. Det jeg tenker på når det gjelder varig livsstilsendring er at endringene som gjøres er forenlig med hvordan man ønsker å leve livet fremover.

De flest klarer å gjøre en ekstra innsats på trening og kosthold i en kort periode og få raske resultater. Faren er da at livsstilen ikke har blitt endret.

Det krever mye fokus i starten for å jobbe inn nye vaner, men etterhvert går det letter og mer automatisk. Kunsten er å finne de forbedringene i livsstilen og den måten å leve på som kan vare livet ut.

Start gjerne med de enkleste grepene. Hiver man seg for eksempel med på et ekstremopplegg eller en slankekur som krever at livsstilen i en periode er langt fra det du i utgangspunktet har, så er det stor sannsynlighet for tilbakefall. Og du har mest sannsynlig ikke lært noe om hvordan du kan implementere hele eller deler av dette levesettet i hverdagen din.

Sier du til deg selv «bare jeg er ferdig med denne perioden/slankekuren her...», bør varsellampene lyse, da kan du regne med at du ikke enda har funnet løsningen på en varig og forbedret livsstil.

Det tar tid å etablere nye vaner, det koster en del fokus i starten, men vær tålmodig, så kan vanene bli en del av hverdagen. Det kan være fint med oppfølging de to første årene for å være sikker på ikke å miste fokus og gradvis skli tilbake til gamle vaner.

– Hvordan reagerer kroppen, fysiologisk, på en så stor vektnedgang? Hvilke forsvarsmekanismer har kroppen mot vektreduksjon?

– I tillegg til at kroppen blir mindre og derfor trenger mindre energi, så har kroppen mekanismer som slår inn ved lavt energiinntak og gjør at vi kan overleve lengst mulig. Det å være i stand til å minimalisere behovet for energi i perioder med lite eller ingen tilgang på mat har helt klart vært viktig evolusjonsmessig. Det som blant annet skjer er at kroppens forbrenning settes ned, slik at kroppen trenger mindre energi for å overleve. I tillegg øker appetitten, slik at det føles naturlig å spise større mengder mat. Summen av disse mekanismene gjør at det er vanskeligere å gå videre ned i vekt eller holde vekten.

– Så hvordan skal man klare å holde vekten?

– Bevare de gode vanene og rutinene som er innarbeidet i perioden med vektreduksjon. Planlegg måltidene dine, lag smarte handlelister, ha sunn og fornuftig mat tilgjengelig og minn deg på hva du vil og hvorfor.

Trening og selvmonitorering mener jeg er nøkkelfaktorene til å lykkes med vektstabilisering.

For å motvirke en lav metabolisme, så er den mest effektive metoden for å øke forbrenningen å bevege seg mer. Da tvinger du opp energiforbruket. Det kan se ut som at det er lettere å holde vekta etter endt vektreduksjon dersom man beveger seg en time hver dag etter endt vektreduksjon.

belly-2354_1920
 

Husk at dersom du starter opp med trening samtidig som du spiser sunnere og mindre kalorier, vil ikke nødvendigvis resultatene synes like kjapt på vekten. Mål heller midjen for å se om du blir smalere for hver måned. Husk at livsstilsendring tar tid, og det er liten vits å veie eller måle seg hver eneste dag. Foto: Pixabay

– Må man alltid leve «på slanker’n», eventuelt hvor lang tid tar det å stabilisere vekten?

– Det skal ikke føles som å være på slankekur. Det er nettopp derfor det er viktig å være tålmodig i startfasen i en livsstilendring slik at hver og en kan finne sin vei og jobbe inn nye vaner. Det tar tid å etablere nye vaner, og det er behov for å minne seg selv på hvilke endringer som fungerer og hvilke vaner som er ønskelig at blir permanente, slik at det ikke gradvis sklir tilbake til gamle vaner.

Det er ikke et fast tall på hvor lang tid det tar å stabilisere vekten, men det er mye som tyder på at det er flere som klarer å holde vekta også videre etter to år.

– Vil trening hjelpe i etterkant, både som motivasjonsmål og i form av økt muskelmasse og forbrenning?

– Ja! Trening er viktig for det mentale og det fysiske. Etter vektreduksjon er fysisk aktivitet spesielt viktig med tanke på å øke forbrenning og bevare muskelmasse.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Storeeller i Google Play

Les også:

Slik tar du kontroll over kveldskaloriene

Eksperter: Slik unngår du overspising

Slik finner du energi til å trene selv om du er sliten og trøtt

Så mye lørdagsgodt kan du spise