635978876
 

LAKENSKREKK: Det er ikke alltid like lett å sovne, selv om du kjenner at du virkelig trenger søvn. Her er Vektklubbs ekspertråd til deg. Foto: andriano.cz / Shutterstock / NTB scanpix.

Sliter du med søvn? Vekta kan være problemet

Å sove nok er viktig for hvordan vi føler oss, for immunforsvaret og for å få nok overskudd. Nok søvn kan derfor ha stor betydning for hvordan vi har det. Men visste du også at for lite søvn er forbundet med overvekt og fedme?

Søvn er som spising, en helt nødvendig del av livet. Det er mange brikker som skal på plass for å ha en god helse og en sunn livsstil. Søvn er en av faktorene vi bør ta på alvor og som vi bør bestrebe å få nok av. Omtrent en av tre nordmenn sliter ukentlig med dårlig søvn, men det finnes heldigvis en god del triks som legger til rette for bedre søvn.

 

Vektklubb-ekspert klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm. Foto: FRODE HANSEN, VG

Lite søvn assosieres med høy BMI

I en artikkel publisert i år assosieres BMI negativt med søvnlengde, noe som støtter tidligere funn på assosiasjon mellom dårlig søvn og fedme. Resultatene fra studien viste at BMI var i gjennomsnitt 0,46 kg/m2 lavere per ekstra time søvn. Det er ikke dermed slik at dersom du sover lite, blir du overvektig, eller om du får til mer søvn vil BMI gå ned, men da de så på BMI og søvnlengde hos mange personer var dette trenden.

Endret livsstil: Stine-Andrea gikk ned 30 kilo

Mat og drikke kan påvirke søvnen

Unngå å drikke koffeinholdige drikker timene før leggetid. Det varierer fra person til person hvilken effekt kaffe, te, cola, energidrikker og andre koffeinholdige drikker påvirker kroppen og søvnen, men sliter du med å få nok søvn, så burde du forsøke å unngå å innta koffein etter klokken 17.00. For noen er det også viktig ikke å være for sulten eller mett. Pass derfor på å spise en passelig kveldssnack for å legge til rette for en god natts søvn.

Deilig kveldssnacks: Mett og slank med supersmoothies

Dårlig søvn og overvekt kan være en ond sirkel

Sliter du med pustestopp og snorking om natten og føler deg uopplagt dagen etter, kan det være en lidelse som kalles søvnapné. Overvekt er en risikofaktor for søvnapné og søvnkvaliteten kan bedres ved vektreduksjon. Bedre søvn ved søvnapné kan oppnås ved vektreduksjon. Det kan være svært vanskelig å få til en sunn livsstil, fysisk aktivitet og vektreduksjon om du føler deg uopplagt på dagtid. Utredning anbefales dersom du mistenker en slik lidelse. Det finnes behandling og dette kan gi mer overskudd som er et bedre utgangspunkt for å ta fatt på en livsstilsendring.

Åtte råd for bedre søvn:

I brosjyren «Sov godt, Gode råd for bedre søvn» som er gitt ut av Helsedirektoratet, finner du følgende råd for bedre søvn:

1. Legg deg til samme tid hver kveld og stå opp til samme tid hver morgen.

2. Unngå å sove på dagtid. Trenger du hvile- begrens middagsluren til maks 20 minutter.

3. Ikke drikk kaffe, te eller cola etter klokken 17.00.

4. Å være fysisk aktiv gir bedre søvn, men unngå hard trening rett før leggetid.

5. Hvis du er «klokkekikker» om natta- gjem klokka.

6. Soverommet bør være mørkt og kjølig, og unngå bruk av pc og mobil på senga.

7. Dersom du ikke får sove, ikke bli liggende å vri deg, men stå opp og gjør noe annet.

8. Sett av tid på dagen til å gå gjennom ting du bekymrer deg over.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen. Sjekk når du kan nå din idealvekt!


Les også:

Gjør du disse feilene på treningssenteret?

Treningsbloggerens beste tips

– Alle kan delta på triatlon