For mye knekkebrød?

Publisert: 2009-02-03 14:55

Knekkebrød

Foto: VG

Hei Christian!


Jeg har nettopp startet i Vektklubb der jeg har laget mitt eget kostholdsprogram for dagene. Det inneholder mye knekkebrød.Som for eksempel to til frokost, fire til lunsj og to til ett mellommåltid, og fire til kvelds.

Spiser frokost klokken seks, lunsj halv tolv, mellommåltid halv to og kveldsmat i åtte-nitiden.

Er dette for mye knekkebrød på en dag? Eller skal jeg få mer variasjon i kostholdet eller skal jeg bare fortsette slik jeg gjør?

Spiser middag i firetiden. Spiser også en del epler i løpet av dagen.

Jeg har jo laget en plan ut i fra min plan som sier 2400 kalorier hver dag. Føler den funker, men skal jeg spise litt mindre knekkebrød? For jeg føler jeg blir veldig mett når jeg skal spise kvelds på en måte.

Det jeg egentlig er på jakt etter er om dette kommer til å funke? Høres det bra ut?

Med hilsen fra Stig

Hei Stig!

Jeg kan ikke uttale meg om ditt kosthold i detalj fordi jeg vet ikke nok om alt det du spiser. Dette kan du imidlertid få detaljert informasjon om ved å bruke programmet, og spesielt dagboken i Vektklubb.no. Det er uansett ditt totale kaloriinntak som er interessant, ikke bare antall knekkebrød. Så sjekk totalen på en vanlig dag i dagboken.

Du angir at du spiser 12 skiver knekkebrød per dag, og det tilsvarer cirka 720 kcal, hvilket tilsvarer cirka en tredel av ditt totale energiinntak. Det er viktig at du også bruker en del grønnsaker og noe frukt, for eksempel i form av epler. Som du peker på, kan det være smart å variere kostholdet ditt litt mer enn du gjør i dag. Tenk på at du skal venne deg til mat- og aktivitetsvaner som du kan holde på med i mange år.


Uansett de generelle råd som kan gis, er det viktig at dine vaner passer akkurat deg. Derfor er det som fungerer for deg, det som er riktig for deg.

Lykke til!
Vennlig hilsen Christian A. Drevon

Redaksjonen tilføyer:

Matspaneren tester Toro knekkebrød

Matspaneren tester hjemmelagde knekkebrød

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Frokosten på menyen

Frokosten på menyen

Hei! Er ikke så glad i kjøttpålegg og liknende, og i frokostmenyen til Vektklubb.no, er det en del av dette. Er det ok å spise for eksempel en til to grove Wasa knekkebrød med banan og et glass Biola til i stedet? Eller bare én banan og ett glass Biola? Er dette tilstrekkelig næring til frokost? Lurer dessuten på hvor viktig det er å alltid følge dagsmenyene for vektreduksjon, eller kan jeg sette sammen egen dagsmeny ut i fra det jeg liker å spise fra menyene i vektklubb.<br />Hilsen Laila

Litt lavere kaloriantall enn anbefalt, men rett innhold

Litt lavere kaloriantall enn anbefalt, men rett innhold

Jeg spiser mindre kalorier enn anbefalt i løpet av en dag, men kakediagrammet stemmer. Jeg får i meg de karbohydratene, proteinene og fettet som diagrammet viser, men spise ikke anbefalt dose. Er dette bra?<br /><br />Og jeg har aldri ligget på høyere enn 1600 kalorier i døgnet og har blitt anbefalt 1980. Hvor bra er dette? Jeg spiser så jeg er mett. Spise frokost, lunsj og middag og tre mellommåltider. Spise seks ganger om dagen. Er bare frukt til mellommåltid og yoghurt til kvelds (før klokken 20). Er det bra eller dårlig og spise så mange ganger om dagen?<br /><br />Hilsen Milla<br />

Slapp tross jevnlige måltider

Slapp tross jevnlige måltider

Har vært medlem i Vektklubb i to år, og hatt flotte resultater! Har nå nesten nådd mitt mål, og er på Stabil Profil. Spiser cirka 1800 kcal, men trener bort 300-500 kcal om dagen. <br /><br />Et problem jeg har slitt med i det siste er at jeg er utrolig slapp på formiddagen og ettermiddagen. Jeg fordeler maten i frokost, mellommåltid, lunsj, middag og kveldsmat. Middagen inneholder mest kalorier, mens de andre måltidene (også mellommåltidene) inneholder omtrent 250-300 kalorier. Når jeg summerer opp fordeles kaloriene cirka 50 prosent før klokken 16.00 og 50 prosent fra 16.00 og ut dagen. Jeg er mest aktiv før klokken 16.00 (jobb), men trener som regel på kvelden (en til to timer, styrke og kardio). Kan min fordeling av kalorier utover døgnet ha noen innvirkning på slappheten?<br />Lisa

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her