Ernæringsekspert Christian A. Drevon

Publisert: 2008-12-16 10:17

Her kan du lese ernæringsprofessor
Christian A. Drevons svar på spørsmål fra leserne.
Flere ganger i måneden kan du også møte Vektklubb.nos ekspert Christian A. Drevon til Tett på nett.
Sjekk når neste ekspert kan møtes, send inn spørsmål allerede nå eller les tidligere intervjuer.
Til Tett på nett

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Mindre energi med mindre kalorier

Mindre energi med mindre kalorier

Hei! Jeg skal ned 13 kilo som jeg har lagt på meg i forbindelse med to svangerskap de siste fem årene. På Vektklubb har jeg fått anbefalt et daglig kaloriinntak på 1570 kalorier. Jeg har nå gått ned to kilo på to uker, men føler at jeg trenger mer mat. Hvis det går mer enn tre timer mellom måltidene, får jeg skjelvinger, blir slapp og kjenner meg "treg."<br /> <br />Jeg har kuttet masse ned på raske karbohydrater, og har kuttet ut godterier og kaker på hverdager. Jeg har oppdaget at jeg likevel har et relativt høyt inntak av fett (nøtter og middagsmat). Jeg lurer egentlig på om ikke kroppen snart vil venne seg til et lavere kaloriinntak? Jeg plages ikke med sult, kjenner bare at jeg har mindre energi, beveger meg saktere, orker ikke ta i på trening osv. Eventuelt bør jeg få ned fettinnholdet i kosten og heller ligge litt høyere på karbohydrater for å holde energien oppe i det daglige?<br />Mvh Trønderkvinne

Kosthold ved lavt stoffskifte

Kosthold ved lavt stoffskifte

Har akkurat blitt medlem her inne. Har lavt stoffskifte og medisineres for dette (fire år med levaxin og liothyronin). Energien er tilbake, men vekten vil ikke slippe taket. Har prøvd det meste av forskjellige typer kurer og kosthold, og har kommet frem til at kroppen min trives best med lite karbohydrater og mer proteiner. Dette har blitt en livsstil, men sliter likevel med vekten. Har aldri tellet kalorier før, bare spist det som er sunt - 4 til 6 måltider om dagen inkludert sunne fettsyrer og omega 3. <br />Dagsrasjonen min skal ligge på 1300 kalorier for å oppnå ønsket vekt. Ser nå i dagboken min at for eksempel Udo#2019s choice som jeg tar to spiseskjeer av daglig øker kalorinivået veldig. I tillegg tar jeg tre stk omega 3. <br />1000 mg kapsler pr. dag. Hvor mange kalorier det er i det vet jeg ikke, og har heller aldri tenkt på fordi jeg trodde det var nyttige ting kroppen trenger, også med tanke på det lave stoffskiftet. Har jeg tatt helt feil? Burde jeg kutte ned på disse tingene for å gå ned i vekt? <br />Har lest og trodd at om vi får i oss for lite fett øker heller ikke forbrenningen, er det feil? <br />Litt forvirret her nå, så håper du kan hjelpe meg med dette. Tar mer enn gjerne imot tips i forhold til kost og lavt stoffskifte. <br />Hilsen Anita

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her