Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
FRA INAKTIV TIL AKTIV: For nybegynnere er det nok å trene i en halvtime. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix

En halvtime trening er nok!

Gladnyhet til deg som vil opp av lenestolen og svi av noen ekstra kilo: én halvtimes daglig trening gir mer effekt enn en time!

Det overraskende forskningsresultatet fra Universitetet i København forbløffer fagfolk over hele verden. Forskerne har tatt for seg en gruppe friske, moderat overvektige menn – alminnelige «sofapoteter», som danskene kaller det.

* Halvparten av mennene ble satt i sving med et treningsopplegg som forbrenner 300 kalorier hver dag, omtrent en halvtimes treningsøkt.

* Den andre halvparten fikk et treningsopplegg som gjorde kål på 600 kalorier, omtrent en times daglig treningsøkt.

Gjett hvem som gikk mest ned i vekt etter 13 uker? Jo, det var den første gruppen!

30 min. trening hver dag: Ned 3,6 kg i snitt

60 min. trening hver dag: Ned 2,7 kg i snitt

Når statistisk usikkerhet er regnet inn, konkluderer forskerne med at reduksjon av fettmasse i de to gruppene var omtrent lik, på cirka fire kilo. Studien er publisert i det anerkjente tidsskriftet American Journal of Physiology.

Hovedforfatteren, doktorgradsstipendiat Mads Rosenkilde, har ingen forklaring på hvorfor 30-minuttersgruppen gikk mest ned i vekt.

– De forbrente nesten dobbelt så mye som det de skulle, sier Rosenkilde til avisen Politiken.

En teori kan være at 30-minuttersgruppen var mer aktive også utenfor treningsøktene.

Trening gir helseeffekt

Overlege Jøran Hjelmesæth er leder for Senter for sykelig overvekt i Helse Sør Øst ved Sykehuset i Vestfold, og er leder i Norsk forening for fedmeforskning. Foto: Alf Øystein Støtvig

Overlege Jøran Hjelmesæth, leder av Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold, synes uansett at forsøket er spennende.

– Kroppen ser ut til å gi en slags bonus til dem som trener moderat, slik at effekten blir større enn beregnet. Det er et veldig interessant funn, selv om forskerne ikke kan forklare hvorfor, sier Hjelmesæth.

Han understreker at de som trente mest, likevel kan ha hatt en større helsegevinst.

– Det er to forskjellige ting. Trening gir deg bedre livskvalitet og bedre helse, men du skal trene veldig mye for å gå ned i vekt. Hvis målsettingen bare er å gå ned i vekt, er det mer effektivt å kutte ned på spisingen, understreker Hjelmesæth.

Fysisk form viktigere enn vekt

Doktorgradsstipendiat ved Norges Idrettshøgskole og treningseksert Anne Mette Rustaden.

Anne Mette Rustaden, doktorgradsstipendiat ved Norges Idrettshøgskole og treningsekspert i VGs vektklubb, går ikke uten videre med på at mindre er bedre.

– Jeg savner blant annet informasjon om hva de to gruppene spiste. Men 30 minutters trening hver dag er i tråd med de offisielle norske anbefalingene. Selv om 60 minutter ikke er dobbelt så bra, er det bedre. Hjertet får større slagvolum og muskelstyrken øker. For meg er fysisk form viktigere enn vekt, sier Rustaden.

Hun tror utfallet kunne blitt et annet om danskene hadde undersøkt personer som var i bedre form i utgangspunktet.

– Det er vanskelig å gi generelle treningsråd som skal gjelde alle. De som er svært overvektige bør starte med forsiktig aktivitet før de går løs på tradisjonell trening, sier Rustaden.

Les også: