Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

Er du klar for Stabil Profil?

Uke 52.jpg
Vi håper du har oppnådd mye, og at du har fått nyttig kunnskap om mat og ernæring som vil hjelpe deg videre på veien.

Dersom du ønsker, kan du melde overgang til Stabil Profil. Det gjør du ved å trykke på "mitt vektprogram"-knappen i din personlige rute oppe til høyre på startsiden. Da kommer du til en side der du kan restarte programmet, sette deg et nytt mål, eller starte Stabil Profil-delen av programmet.

Om du starter Stabil Profil-delen av programmet, vil du få egne coachbrev med mange nyttige tips om hvordan du skal klare å unngå vektoppgang.

Dersom du ikke er helt i mål, kan kroppen din likevel ha godt av en såkalt "vedlikeholdsfase", der du tar en pause fra vektreduksjonen. Da får kroppen vennet seg til din nye kroppsvekt.

Det fettvevet som kroppen har kvittet seg med har skrumpet, og nå trenger fettcellene tid til å venne seg til sin nye innskrumpede tilstand. Da vil vekten stå stille en stund. Noen kan til og med oppleve at vekten vil øke litt. Forsøk å holde deg i vedlikeholdsfasen noen uker. Dette er en naturlig del av vektreduksjonen.

I vedlikeholdsfasen bør du tilstrebe at energitilførselen er lik energiforbruket - altså at du ikke spiser mer enn kroppen bruker i forbrenningen. Husk at fysisk aktivitet øker forbrenningen. Har du en stor overvekt med en BMI som er mer enn
40 kg/m2, bør du satse på mange slike faser for å nå normalvektmålet.

Vedlikeholdsfasen er en kritisk periode i et vektreduksjonsprogram, og muligheten for tilbakefall er stor. Dette kan blant annet skyldes manglende motivasjon, men det har også vært diskutert om årsaken kan være en forsinket
fysiologisk reaksjon på vektreduksjonen.

Husk at du når som helst kan gå tilbake til den vanlige delen av Vektklubb.no igjen.

Lykke til med din nye vekt!

Ernæringsprofessor Christian A. Drevon
Redaksjonell leder Nina Schmidt

Tips

  • Unn deg en skikkelig feiring av egen fremgang. Hva med en "eksamensfest" med gjester?
  • Vær et forbilde for andre! Send inn et før- og etterbilde av deg selv til redaksjonen, og fortell om hva du har oppnådd. Vi legger gjerne ut din historie på Vektklubb.no.
  • Hva med å ramme inn vektkurven din, sammen med et nytt bilde av deg selv som et motivasjonsverktøy for fremtiden?