Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

VG-test:

Ernæringsfysiologer tester frokost- og musliblandinger

Med bilder av nøtter og fersk frukt lokkes nordmenn til å spise frokostblandinger. - Skjulte sukkerbomber, advarer ekspertene.

VG har sjekket innholdet i noen 13 av de mest populære frokost- og müsliblandingene med tilsatt frukt og eller nøtter.

Enkelte inneholder mer enn 25 prosent sukker og eksperter advarer mot skjulte sukkerbomber på frokostbordet:

Slik testet vi
  • Fire ernæringsfysiologer, Tine Mejlbo Sundfør, Ellen Hovland, Therese F. Mathisen og Eli Anne Myrvoll Blomkvist, har på oppdrag fra VG vurdert innholdet i frokost- og müsliblandingene, basert på opplysninger oppgitt på pakkene.
  • Utvalget er basert på de mest solgte frokostblandingene som inneholder frukt og / eller nøtter i butikkene Kiwi, Rimi, Rema 1000 og Prix.

- Det er typisk at voksne stopper barna i å strø sukker på toppen av frokostskålen, men det er få som kommer i nærheten av sukkermengden som fins i noen av disse produktene, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Mejlbo Sundfør i Synergi Helse.

Mange produkter i testen markedsfører seg som et sunt frokostalternativ.

Sundfør mener det er lureri:

- Det er trist dersom man tror at man lever sunt, mens man i realiteten egentlig lever usunt.

- Slik ender man opp med et produkt som er lite gunstig for både helse, energi og overskudd i løpet av dagen, sier Sundfør.

Mer enn fiber

Klinisk ernæringsfysiolog Elisabeth Lind Melbye ved Universitet i Stavanger ber forbrukeren tenke på mer enn fiberinnholdet i frokostpakningen:

- Innholdet av fiber er svært høyt i noen av blandingene, og det er bra, men dersom innholdet av fett og sukker også er høyt vil «vinningen gå opp i spinningen», sier Melbye. Hun er overrasket over det høye sukker- og fettinnholdet i flere av testens frokostblandinger.

Slik velger du riktig
  • Se på flere typer og sammenlign innholdet av kostfiber, fett og sukkerarter.
  • Studer listen over ingredienser: Ingredienser står i synkende rekkefølge. Det er mest av det som står først, deretter i fallende rekkefølge.
  • Innholdet av fiber bør være høyt, minst 10 gram per 100 gram.
  • Innholdet av sukker, salt og fett bør være så lavt som mulig. Helst ikke over 13 prosent sukker, 7 prosent fett og 0,5 prosent salt.
  • Sukker og salt bør stå veldig langt nede på ingredienslisten, om i det hele tatt.
  • Se etter nøkkelhullsmerket dersom du er i tvil!

 

- Mye sukker og fett bidrar til et høyt kaloriinnhold. En del av disse frokostblandingene er derfor ikke egnet for personer som ønsker å begrense kaloriinntak.

På 8 av 13 pakninger er det kun oppgitt total mengde sukker. Det mener kostholdsekspert Tine Mejlbo Sundfør er villedende:

- De som ikke oppgir tilsatt sukker, er typisk de som inneholder svært mye tilsatt sukker, sier Sundfør.

- Ingen drikker cola fordi de tror det er sunt, alle vet at det er usunt. Men her kan man velge kornblanding som man tror er sunn, og så ender man opp med å leve usunt, sier hun.

- Da skjønner jeg at folk kan føle seg lurt, legger hun til.

Hun får støtte av ernæringsfysiolog ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter Ellen Margrethe Hovland.

- Det kan virke som enkelte produsenter bevisst skjuler nivået av tilsatt sukker. Hadde produktet inneholdt lite tilsatt sukker ville produsenten trolig deklarert det på pakningen.

Vanskelig å lese

Hovland påpeker imidlertid at produsentene ikke gjør noe ulovlig, men at mangelfull informasjon gjør det vanskeligere for forbrukerne å velge de sunne alternativene.

Tine Mejlbo Sundfør mener at varedeklarasjonen i mange tilfeller er uforståelig for forbrukeren.

- Det er et problem at pakkene er så vanskelige å lese. Dersom det hadde vært oppgitt det samme på ulike pakker, hadde det vært mulig å sammenligne. Nå er pakkene veldig villedende, sier Sundfør.

Alle oppgir innhold per 100 gram, men i tillegg oppgir enkelte produsenter innholdet i en porsjon.

Produsentene bestemmer selv porsjonsstørrelsen, og det finnes ingen standardiserte krav til hvor stor en porsjon skal være.

- Porsjonene de oppgir er halvparten så store som de jeg spiser. Noen kan tro at man har spist 200 kalorier, og så har man egentlig spist 500. Det blir en frokostbløff, sier Sundfør.

Hun oppfordrer produsentene til å gå sammen om å bli enige om felles standard for størrelsen på en porsjon.

- Hva kan være årsaken til at de ikke gjør det?

- Det kan være en markedsføringstaktikk. At de ønsker at produktet skal fremstå som mer sunt enn det er.

Vi vet jo at sunnhet er et av kriteriene som kunden velger produktet basert på.

- Et nytelsesprodukt

NOK?: Så liten er Quaker 4 nøtters oppgitte porsjon. Kostholdsekspertene mener det er lureri.

Quakers pakke «4 nøtter» stemples som godteri av ekspertene. - Aldri markedsført som sunt, hevder Quaker.

Quaker produserer også det nest mest usunne produktet i VGs sjekk, «Solfrokost».

- Dette er produkter som vi aldri har markedsført som sunne, men mer som et nytelsesprodukt. Disse frokostblandingene er laget av naturlige råvarer, men sukker- og fettinnholdet er likevel høyere enn i nøkkelhullsmerkede produkter, skriver kommersiell leder i Quaker Oats Scandinavia Nina Cohn i en e-post.

- Er 45 gram en realistisk porsjonsstørrelse?

- Ja, men det kommer selvsagt an på hvordan man spiser produktene. Spiser man med melk har porsjonene en tendens til å bli større enn om man spiser med yoghurt.

Quaker har ikke svart på spørsmålet om hvorfor de ikke oppgir andel tilsatt sukker i sine frokostblandinger.

Nestlé fikk terningkast to for Fitness Fruits. De mener de har et sunt produkt, og at det høye sukkerinnholdet i Fitness Fruits i hovedsak skyldes fruktsukker.

- Men hvorfor vil dere ikke oppgi tilsatt sukker?

- Vi følger gjeldende regelverk for merking av mat. Merkeforskriften krever ikke at man oppgir mengde tilsatt sukker i ingredienslisten, skriver kommunikasjonssjef i Nestlé Norge, Marianne Hardeng Aaberg, i en e-post..

Hun vedgår likevel at Nestlé jobber for å redusere sukkerinnholdet.

- Vi jobber kontinuerlig med å redusere andel sukker, salt og fett / mettet fett i alle våre produkter. Dette må gjøres gradvis, og vi har allerede redusert andel sukker og økt andel fullkorn i våre frokostblandinger de siste årene.

Kommunikasjonssjefen mener porsjonskritikken ikke holder mål:

- 40 g er den porsjonsstørrelsen vi anbefaler for Fitness Fruits for et variert og balansert kosthold, til en kvinne som lever en sedat livsstil, og derav trenger ca. 2000 kcal pr dag.