«JA»-mat: Fårikål er et tradisjonsrikt måltid du kan spise deg god og mett på uten at det blir for mye kalorier, ved å følge Vektklubbs tips. Foto: NTB Scanpix

Fårikål kan fint være slankemat

Høsten er sesong for Norges nasjonalrett fårikål, det er nå lammekjøttet er på sitt beste. Vi har en gladnyhet til deg som passer vekten; du trenger slettes ikke stå over festmåltidet!

En moderat porsjon fårikål med cirka 150 gram kjøtt, 250 gram kål, kraft og to poteter gir omtrent 600 kcal. Fyller du tallerkenen med enda mer kål og litt mindre kjøtt, kan du virkelig spise deg mett uten at det går utover kaloriregnskapet.

ta3edbb2
 

Ja, til fårikål, sier Vektklubbs kostekspert og klinisk ernæringsfysiolog, Anette Skarpaas Ramm. Foto: Frode Hansen / VG

– Kål er en sunn grønnsak som nesten ikke inneholder kalorier, forteller klinisk ernæringsfysiolog og Vektklubbekspert, Anette Skarpaas Ramm. Hun oppfordrer deg til å fylle halve tallerkenen med «supergrønnsaken». Selv om hodekålen er blek inneholder den en stor mengde C-vitamin.

Se også: Høstens sunneste grønnsaker - og slik spiser du dem

Fårekjøttet er i grunn ganske fettrikt, med cirka 18 % fett. Det er den høye fettandelen som gjør fårekjøttet energirikt, det vil si kaloririkt.

Fjern synlig fett

– Du kan spare kalorier ved å velge de minst fettrike stykkene, både i butikken og når du tar fra gryta. Har du fårikålrester er det et supert triks å fjerne fettlaget øverst i kasserollen når maten er avkjølt, råder kosteksperten.

Smaken er uansett bevart i kraften og kålen, for kålen har en unik evne til å trekke til seg mye smak under koking.

– Tilsett gjerne enda mer kål, særlig hvis du koker opp rester på dag to, råder ernæringsfysiologen.

Kjenn etter metthetsfølelsen

Fårikål er et typisk måltid du kan spise deg god og mett på uten at det blir for mye kalorier, dersom du følger ernæringsfysiologens råd.

– Spis sakte og stopp når du er mett. Husk også at det er mye kalorier i øl, akevitt og desserten dersom dette serveres ved siden av. Det er mange kalorier å spare på å være mer restriktiv på dette, sier Skarpaas Ramm.

Som med all mat så vil mengden avgjøre kaloriinntaket. Forsøk å holde deg til én middagsporsjon. Du kan også gå en tur før eller etter middagen, samt knipe inn litt kalorier på de andre måltidene slik at dagens totalinntak ikke blir for høyt.

Oppsummert:

• Velg mye kål, litt mindre kjøtt

• Velg de minst fettrike kjøttstykkene

• Spis sakte og stopp når du er mett, eller gjerne litt før

• Knip inn på øl, akevitt, brus og/eller dessert som serveres sammen med middagen

• Fjern det øverste fettlaget før du varmer opp fårikålrestene

• Tilsett mer kål dersom du har rester

Bon appetit!

059631
 

Velg fårikålkjøtt med minst fett og mye kjøtt. Fett er det mest energigivende næringsstoffet, etter alkohol. Foto: Kreativ Catering

Les også:

Med høstens råvarer som hovedbase

Treretters høstmeny

Kom deg ut i fjellheimen

Så enkelt kan du spare hundrevis av kalorier