Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
Treningsapper
 

TEST: Fem populære treningsapper som kan hjelpe deg i gang med treningen. Skjermdump: App Store. 

Fem populære treningsapper som kan hjelpe deg i gang

Det finnes en app for de fleste treningsønsker, her har treningsekspert Roger sett på 30 day challenge, My Fitnesspal, Couch to 5K, Seven (7 minute work-out) og Sweat: Kayla Itsines Fitness.

Treningshverdagen utvikler seg med forskningen og utviklingen i teknologien vi bruker. En knebøy er fortsatt en knebøy, men hvorfor det er en god øvelse og ulike verktøy vi bruker sammen med den fysiske treningen endrer seg.

Det vokser stadig frem nisjetilbud hos de fysiske treningsaktører, så er det teknologi som har vært mest innovativ for vår egentrening.

En applikasjon er tilpasset mindre enheter som smarttelefon, nettbrett og smartklokker. Den har gjerne begrenset og svært spesifikk funksjonalitet, selv om nyere versjoner ser ut til å bli mer avanserte.

Treningsapper kan inneholde noe så enkelt som en stegteller som logger hvor mange skritt du går, til de mer avanserte som minner deg på trening, skreddersyr treningen og blir en teknologisk versjon av det å ha en personlig trener.

En treningsapp er lett tilgjengelig. Sammen med mer data samlet inn fra forbrukere og egen informasjon, blir de også mer skreddersydd for deg. Nå kan du med få tastetrykk ta kontroll over egen helse og trening.

 

TEKNOLOGI: En app kan hjelpe deg i gang med treningen. Foto: Simen Øyen. 

Du finner verktøy som vil hjelpe deg å gjøre forbedringer og oppnå målene dine. Selv om du ikke har spesifikke mål du jakter kan det likevel være verdifullt å skape bevissthet rundt egne atferdsmønstre som f.eks. aktivitet og matinntak.

Har du ikke testet noen treningsapp før kan det virke overveldende å finne ut hvor å starte. For å hjelpe litt på veien har vi testet noen populære og gir svar på hvem de ulike kan passe for, kanskje dette vil være verktøyet akkurat du var ute etter.

Her er applikasjonene vi har sett nærmere på:

For deg som er glad i konkurranser:

30 day fitness challenge

IMG_2098
 

KONKURRANSEDREVET: Minner deg på å trene. Skjermdump: App Store. 

Pris: 7 Dager gratis, deretter 49 kr per uke.

Oppsummering: Om du skal starte å trene eller trenger en utfordring er denne å anbefale, så gjør deg klar for 30 dager med dedikert trening.

Øktene skjer med bruk av kroppsvekt og du vil få påminnelse om å få utført treningsøktene. Appen har varierte treningsøkter, og flere av disse utfordrer deg til å gjennomføre på tid. Her er du garantert en tøff treningsopplevelse.

Inneholder også: Bibliotek med over 400 treningsøkter

Bli bevisst på eget kosthold med MyFitnessPal

Pris: Gratis, men 26 kr per uke for premium versjon.

IMG_2097
 

MATBEVISST: Appen gir deg mulighet til å logge det du spiser. Skjermdump: App Store.

Oppsummering: Dette er en av de første og største appene som teller kalorier og gjør deg bevisst på kostholdet. Det finnes over 6 millioner matvarer i databasen, så her skal du nok finne det meste. Om du vil spise sunnere eller gjøre noe med vekten er denne et sikkert valg.

Inneholder også: Synkronisering med over 50 andre apper

Vil du vekke opp løperen i deg:

Couch to 5K

IMG_2094[1]
 

LØPEAPP: Tren deg opp til å løpe fem kilometer. Skjermdump: App Store. 

Pris: 33 kr kjøp.

Oppsummering: Som tittelen sier skal denne appen ta deg fra ingen løping frem til å delta på et løp, sistnevnte er selvsagt ikke nødvendig. Men å komme i god nok form til å kunne delta på et løp er moro uansett. Steg for steg tar appen deg fra å gå til å jogge, og tidene dine vil sakte, men sikkert bli raskere og raskere. En app som kan gjøre en treningsmotstander løpeglad.

Inneholder også: Et stort sosialt nettverk med folk som deler erfaringer og heier hverandre frem.

For deg som ønsker en rask trening

Seven – 7 minute workout

IMG_2095
 

RASK TRENING: Ferdig trent på syv minutter med treningsprogram fra denne appen. Skjermdump: App Store. 

Pris: 7 dager gratis 25 kr per uke

Oppsummering: Om du ikke har så mye tid kan syv minutter være nok for en svært effektiv trening. Med treningsøkter fra yoga til fettforbrenning er det noe for enhver smak.

Inneholder også: 6 ulike instruktører som garantert vil få deg motivert.

Vil du bli motivert av de mest trendy fitnesspersonligheten i verden:

Sweat: Kayla Itsines Fitness

IMG_2096
 

HOPP OG SVETT: Øktene til Kayla Itsines krever lite utstyr og varer omtrent 30 minutter. Skjermdump: App Store. 

Pris: 7 dager gratis, deretter 51 kr uke

Oppsummering: Kayla Itsines er en australsk fitnesspersonlighet som millioner av jenter har trykket til sitt bryst. Signaturtreningsøktene varer rundt 30 minutter med lite utstyr, og de har blitt veldig populære. Forvent tøffe treningsøkter, med mye hopp og svette.

Inneholder også: Matplaner for både veganer og vegetarianere.

PS: Før du laster ned appene kan det være lurt å gjøre seg kjent med informasjonen om priser og avslutning av abonnement. 

Informasjon priser:

Prisene er oppgitt per uke slik at du enklere kan sammenligne mellom de ulike applikasjonene. De fleste tilbyr ulike abonnementsløsninger på alt fra 1 uke til livstid. Finner du en favoritt kan det være en del penger å spare på lenger bindingstid.

En app erstatter ikke hardt arbeid, men med enda flere verktøy kan du få enda bedre resultater av jobben du legger ned fra det harde arbeidet og tiden du bruker på trening.

Informasjon avslutte abonnement:

Hvordan avbryte abonnementer om du ikke ønsker å fortsette.

For iPhone:

Gå inn på «Instillinger» og deretter på navnet ditt helt øverst. Trykk så på «iTunes og App Store», så «Apple ID», og «Vis Apple-ID». Her blir du tatt til et nytt vindu, hvor du kan velge «abonnementer». Trykk til slutt på «avslutte abonnement» der du ønsker.

For Android: 

Trykk på Google Play Store-ikonet. Trykk deretter på «Meny», så «mine apper» deretter «abonnement». Der trykker du på appen du ønsker å avslutte.

Eventuelt kan du trykke på «Meny», så «Mine apper», deretter trykke du på appen du ønsker å avslutte, deretter velge detaljer om appen. Da kan du trykke på «avslutt», deretter velge «ja». Da skal statusen på abonnementet være endret fra «abonnerer» til «avsluttet»

Visste du at:

Ved å puste hardt ut i toppen av en situps vil magemusklene strammes enda hardere. Neste gang du utfører situps, pust rolig inn når du senker deg ned, stram magen og løft deg opp igjen, pust deretter hardt ut samtidig som du strammer magen.

Prøv dette:

Har du en uvane med å spise for mye i bursdager eller andre anledninger med kaker og godbiter? Forsøk å spis litt mat før du drar hjemmefra, slik kan du gi deg selv litt ekstra hjelp i ikke å smake på alle godbitene.

Les også: 

50 tips til før, under og etter styrketrening

Fire styrkeøvelser som trener hele kroppen

Fem øvelser som trener hele kroppen