Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

APETITTREGULERING: Frokosten kan hjelpe deg med å holde sultfølelsen i sjakk utover dagen. Foto: Krister Sørbø/VG

Fordelene ved å spise frokost dersom du skal ned i vekt

Om frokost er nødvendig eller ei, er et ofte stilt spørsmål. Her er ernæringsfysiologens svar.

Det er kjent at en næringsrik frokost er viktig, og noen sier til og med at det er dagens viktigste måltid. Det er det ikke nødvendigvis, ifølge klinisk ernæringsfysiolog og Vektklubb-ekspert Anette Skarpaas Ramm. 

– Vektreduksjon oppnås når kroppen er i energiunderskudd, det vil si at energien fra mat og drikke er lavere enn energien som forbrukes. Det å spise frokost er ikke nødvendig for å oppnå et energiunderskudd, forteller hun.

Frokosten er derfor ikke et viktig måltid for de som spiser sunn mat og begrensede porsjonstørrelser utover dagen.

– Er du av de som ikke spiser frokost, men sliter med en stor sultfølelse senere på dagen som resulterer i at energiinntaket blir for stort, så kan det hende at frokosten kan medvirke til å redusere appetitten og dermed energiinntaket, sier Skarpaas Ramm.

Hent inspirasjon: Fem nye frokostoppskrifter

Det er noen fordeler

Uansett finnes det enkelte fordeler ved å spise frokost. 

– Det gir for mange en bedre appetittregulering og større grad av kontroll på matinntaket gjennom dagen. Det er også et viktig måltid for de som blir for sultne om de hopper over å spise tidlig. Om du spiser på morgenen eller ikke, bestemmer ikke om du har et helsemessig fornuftig kosthold. Dette bestemmes av mengde og type mat i løpet av dagen, ukene og månedene, forteller ernæringsfysiologen. 

Sunn fornuft: Derfor er fornuften din beste veileder i kostholdet 

 

SMOOTHIE-FROKOST: Ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm tipser om å drikke frokosten dersom apetitten ikke er på plass så tidlig. Foto: Helena Krekling

Anette Skarpaas Ramm sine supersmoothies: Drikk deg mett og slank

Det er ifølge Skarpaas Ramm ingen fasit på hva en næringsrik frokost bør inneholde.

– Noen fungerer best på en bærsmoothie, som gir mye væske og karbohydrater, mens andre liker et knekkebrød med peanøttsmør, havregrøt eller brødskive med egg. Alle disse frokostalternativene er næringsrike og kan inngå i et sunt kosthold, sier hun.

Ønsker du å forsøke og spise frokost, men sliter med å ikke være sulten om morgenen, anbefaler hun å prøve en smoothie med melk, bær, banan og mandler. 

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Derfor bør du heller spise fremfor å drikke frukten

Alternativ til havregrøten: Crunchy bokhvetegrøt

Matspaner Honest Organic Iskaffe: Like mange kalorier som lettmelk